Zwerver vindt vast plekje, Bij de Rabobank Sloten- Badhoevedorp heeft het M/RA- viewdatatoestei na de nodige omzwervingen een vaste stek in de bankhai gekregen. De verklaring is simpel: het duurde een poosje alvorens de praktijk had uitgewezen welke afdelingen veelvuldig gebruik van M/RA maakten, ook gezien de nieuwe toepassingen die werden ingevoerd. Daar kwam nog bij dat de collega's in Sloten-Badhoevedorp hun ene experimenteertoestel uit de proeffase ook met grote gretigheid voor publieksdoeleinden benutten. Voor voorbeelden zorgt de reisaf deling: het is wel gebeurd dat klanten die uit de programma's geen keuze wisten te maken met de bood schap 'misschien hebben we in de aanbie dingensfeer nog iets actueels' werden meegetroond naar het MIRA-toestei en daar heet van de naald de laatste mogelijk heden in ogenschouw mochten nemen. Het maakt, dat is de algemene mening, een zeer professionele indruk op de klant. Dat zelfde geldt voor het maken van hypo theekberekeningen. Er wordt druk gebruik van gemaakt, in combinatie met de printer die desgewenst op commando met grote snelheid de beeldschermen 'leeg' schrijft. Nog veel directer dan bij de reisafdeling hebben de medewerkers van de effecten afdeling leren werken via MIRA. 'Klanten geven orders en die wil je zo snel mogelijk afwikkelen. Even later meldt zich weer iemand anders. Je moet telkens handelen,' aldus een zegsman, 'en dan werkt het al leen maar vertragend wanneer je telefo nisch niet meteen bij een beursafdeling te recht kunt. Dan biedt MIRA uitkomst. Als het reisaanbiedingen betreft kun je des noods volstaan met het eenmalige uit printen ervan, maar dat spreekt de klanten dan weer minder aan.' Hoewel de rechtgeaarde bankmensen in Badhoevedorp ('met het oog op de kosten; het moet aanvaardbaar blijven, anders hoeft zelfs een schat aan informatie niet') aanvankelijk nog graag een slag om de arm houden, wil men na geruststellende be richten op dit punt toch wel bekennen dat voor een optimale situatie eigenlijk een stuk of vijf MIRA-beeldschermen vereist zullen zijn. Dat zou een heel gemak zijn, klinkt het. Daarbij baseert men zich mede op de gegronde verwachting dat het aantal toepassingsmogelijkheden in de naaste toekomst opnieuw zal groeien. In Badhoe vedorp ziet men het wel zitten. Het bericht dat er nauwgezet kijkcijfers worden bijge houden aangezien op die manier de ban ken als het ware aangeven wat zij als ge bruikers verwachten, wordt van een paar kritische kanttekeningen voorzien. 'Infor matie over juridische kwesties zullen niet altijd hoge kijkcijfers halen maar als het nodig is heb je er wel alle gemak van.' Ter wijl Badhoevedorp geen behoefte heeft om dagelijks via MIRA een samenvatting van het financiële nieuws uit de kranten te raadplegen, wijzen kijkcijfers uit dat juist deze rubriek onder andere gebruikers bij zonder hoog scoort. 'Het vergt,' meent directeur Biemond, 'na tuurlijk wat gewenning voor sommige mensen. Die willen als ze bestellingen op geven de gegevens ook graag zwart op wit zien.' Hardop denkend meent hij zelf dat MIRA in de toekomst bijvoorbeeld uitstekend bruikbaar gemaakt kan worden voor het bestellen van vreemde valuta. En ook het rechtstreeks boeken van vakantiereizen bij touroperators lokt hem wel aan. 'Steeds meer touroperators zullen daartoe de mo gelijkheden gaan bieden en dat spaart ons een gigantische hoop gebel. Ik zou wei eens willen weten hoeveel tijd daar nu in gaat zitten. Zolang je een afzonderlijke reisbalie hebt valt het nog mee. Maar de gevolgen zijn rampzalig als dat vele getele foneer ten koste gaat van de gewone balie bezetting op een klein kantoor.' In Badhoe vedorp werd de experimentele kennisma king met MIRA beschouwd als een moge lijkheid om geleidelijk aan vast vertrouwd te raken met een tamelijk op zichzelf staand automatiseringselement. Ook in dit opzicht is men over de proef wel te spre ken. Van een schokeffect onder de perso neelsleden is geen sprake geweest. Even min heeft men de apparatuur als 'een in dringer' ervaren. Wel blijkt dat nog steeds niet iedereen de gelegenheid heeft gehad om zolang 'te spelen' met het toestel dat men de bediening kan 'dromen' en feilloos de weg vindt naar de informatiebestanden. 'Tijdens de kantooruren heeft iedereen het al druk genoeg. Na sluitingstijd zou je er eens rustig voor moeten gaan zitten, maar dan is MIRA niet in de lucht,' aldus een ver zuchting. Projectleider Van Kleef knikt instemmend maar heeft de troostrijke mededeling dat MIRA - vooruitlopend op de ingebruikna me van een eigen MIRA-computer - in middels wel op de koopavonden van don derdag en vrijdag bereikbaar is. Tevens is inmiddels besloten dat MIRA ge leidelijk aan beschikbaar komt voor alle banken. Om te bereiken dat alle toekomsti ge gebruikers ook van begin af aan actief met de apparatuur gaan werken, zal de instructie alle aandacht krijgen. Bertil van Kleef: 'Goed uit de voeten kunnen met de apparatuur en haar toepassingen is een eerste vereiste. Je merkt in toenemende mate via 030-363114 - het nummer van 'MIRA-Centraal', - dat men ook voor de draad komt met dingen waar men mee tobt. Dat zijn banken die echt eruit willen halen wat erin zit. Toch is het maar een top je van de ijsberg. Realiseerde iedereen zich maar vast dat alleen vragende mensen ge holpen kunnen worden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 5