toe leveren hier 21 afdelingen hun inbreng. Ze garanderen een ongekend grote infor matiestroom. Geen kleinigheid om zoveel activiteiten op één lijn te krijgen. Daarbij kenmerkt MIRA zich door het feit dat elke leverancier van informatie eigenhandig de gegevens rechtstreeks inbrengt. Van Kleef: 'Het betekent dat we de deelnemers sterk moeten motiveren. Als ze iets nieuws hebben op hun terrein moeten ze dat ook direct verwerken. De motivatie stijgt naar mate een afdeling haar moeite ook be loond ziet doordat de dagelijkse stroom routinetelefoontjes met verzoekjes om in formatie afneemt. Vroeger belden tiental len banken iedere dag met wisselarbitrage. MIRA-gebruikers raadplegen tegenwoor dig gewoon hun beeldscherm en ze lezen het laatste nieuws. Via een simpel tele foontje met de MIRA-computer, gevolgd door de eigen toegangscodes, is een schat aan informatie opvraagbaar. Voorwaarde is wel dat je actueel bent.' Gedurende de proefperiode - om maar eens een voorbeeld te noemen - kreeg Ne derland zes keer te maken met een discon to-verlaging. Onmiddellijk na het bekend worden van het nieuws volgde versprei ding via MIRA. Zodra een deelnemende bank het MIRA-nummer belde verscheen het bericht opvallend in beeld. Voor ge bruikers kent het systeem tevens een paar handige test- en controlemogelijkheden. Betrouwbare koersinformatie om maar wat te noemen, dient dus actueel te zijn, anders valt er niet mee te werken. Het Ml- RA-beeldscherm laat de gebruikers exact zien op welk tijdstip de informatie die ze raadplegen het laatst is 'ververst'. Als extra service vermelden informatieleveranciers onderaan veel MIRA-pagina's ook nog een telefoonnummer waar de gebruiker even tueel voor nadere inlichtingen terecht kan. Het gegevensbestand van MIRA varieert van nieuws over vacatures of benoemin gen tot en met financieel economisch nieuws, of samenvattingen van de belang rijkste berichten uit de kranten. Rabobank- collega's, die hun nieuwsgierigheid naar de inhoud van dit blad niet kunnen bedwin gen worden dank zij MIRA bijvoorbeeld op hun wenken bediend. Via pagina 50 952 worden de belangrijkste onderdelen uit de inhoud van een komend nummer weken tevoren al aangekondigd. De gebruikers hebben zelfs ieder afzonderlijk een start pagina ter beschikking waarop de voor hen belangrijkste paginanummers staan ver meld. Bij MIRA-Centraal is Gert Houkes de man die hiervoor zorgdraagt. Hij stelt te vens dagelijks de rubriek 'nieuw in MIRA' samen aan de hand van wat informatiele veranciers aandragen. Tot de informatie leverende activiteiten binnen de Rabobank Nederland behoren: algemene informatie, bedrijfseconomi sche adviezen, materiaalvoorziening Best, economisch onderzoek, beveiliging, cre- ditgelden, effecten, financiering particulie ren, middelenbeheer, Juridische en Fiscale Dienst, reizen, en - uiteraard - wissel arbitrage. Om het de gebruiker niet node loos ingewikkeld te maken op diens weg door het uitgebreide informatiebestand en om diens zoeksnelheid te vergroten, zijn er verschillende zoekwegen ingebouwd. Wie het cijfer van een te raadplegen pagina niet kent, kan o.m. speuren aan de hand van een trefwoordenregister, het overzicht met informatieleveranciers, of via het alfabet. Ook de overzichtelijk gehouden beeld schermindelingen vergroten het gebrui kersgemak. Banken die aan MIRA mee doen kopen voor ca. 5000 gulden een MIRA-set compleet met printer voor het vervaardigen van afdrukken op papier. Bertil van Kleef waarschuwt met klem voor de opvatting dat MIRA alleen maar een systeem met informatie is voor de gebrui ker: iemand die iets weten wil, belt met de computer, toetst de juiste toegangscodes in en de gezochte informatie komt be schikbaar. Van Kleef: 'Als dat zo zou zijn, dan was het nieuwtje er al lang af en zou de belangstelling stabiel blijven of misschien wel teruglopen.' Niets is minderwaar! Voor de vuist weg attendeert hij op een paar an dere mogelijkheden voor de gebruiker. Het gaat om toepassingen die via Viditel on mogelijk te realiseren vielen. Via MIRA zijn of worden ze wel effectueerbaar. Van Kleef: 'Een klein voorbeeld: in toenemende mate benutten gebruikers MIRA om hun bestellingen van kantoorbenodigdheden, publiciteitsartikelen en wat al niet meer over te brieven naar 'materiaalvoorziening' in het Centraal Rabobank-magazijn te Best. De voordelen zijn evident. Circa 4000 artikelen staan in het bestand, inclusief de laatste prijs. Daar komt bij dat sinds kort zelfs aan- en verkooporders van effecten via MIRA kunnen worden afgegeven. Het verkleint de foutenkans aanzienlijk, en de opdrachten worden via de beurstafel a la minute uitgevoerd. Die faciliteit kwam er op verzoek van de deelnemende banken en zo hoort het ook te werken.' Aldus drs. Van Kleef. Maar daar is het lijstje van toepas singsmogelijkheden lang niet mee af. Tot de bekendste toepassingen van MIRA be hoort de hypotheekberekening voor klan ten. De banktoetst de vereiste gegevens in, en de MIRA-computer berekent bliksem snel wat dan bij verschillende hypotheek- vormen voor betrokkenen de maandelijkse rentelasten zijn, met inbegrip van de fiscale voordelen die eraan vastzitten. Bij enkele van de 1 00 proefbanken wordt MIRA ook benut om te komen tot de voordeligste op zet van hun kasgeldbeheer. En tot de reali teiten van dit moment behoort al het recht streeks boeken van vakantiereizen. Bezit ters van MIRA-apparatuur communiceren met de boekingscentrales van reisorgani l Spanje vaat» land 22-4 2 SpanJa Balaaran a-4 m Spanje Canariaehe el landen 4 Griekenland Portugal 04-8 S QoetenriJ k 04-3 Tunaala 04-8 7 Frankrijk X tal ia 28-4 8 Caopingvluchten 28-3 Datum geeft aan wanneer aanbieding ie ingebracht c.q. gewijzigd. maak uw keuze 0*0-344672 saties als Holland International en Arke. Waar de klant bijstaat kan worden beke ken of er op een bepaalde datum en be stemming nog capaciteit is en zo ja dan kan de boeking meteen worden af gewerkt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 4