Prijzen van goud en zilver, opgeven effectenorders, reisaanbiedingen, bestellen in Best en hypotheekberekening per beeldscherm. Lokroep van MIRA vindt gehoor. Je bundelt in het geheugen van een computer massa's gegevens en maakt ze vervolgens op grote schaal zichtbaar via beeldschermen. Waarbij simpele telefoonlijnen het transport verzorgen van de 'viewdata'. Dit principe, door PTT gehanteerd bij de start van Viditel, vond twee jaar geleden weerklank binnen de Rabobankorganisatie. Bezoekers van de algemene vergadering in dat jaar konden er kennis maken met het fenomeen MIRA. gJBil- Spoedig bleek deze Spaanstalige uitroep voor 'kijk' voor heel wat aanwezige bankdirecteuren een on weerstaanbare lokroep. Uiteindelijk gaven 100 banken een positief antwoord op de proefvraag of het niet aanlokkelijk zou kunnen zijn in Rabobank-verband een uit gebreid bestand aan eigen gegevens op te zetten en te benutten. Inmiddels hebben we net de experimen teerfase van een jaar achter de rug en het ziet ernaar uit dat geleidelijk aan steeds meer banken van het systeem gebruik gaan maken. Genomen over een periode van een maand bellen de thans op MIRA aangesloten ban ken 4500 keer het speciale telefoonnum merwaarmee ze zich in het Zeister compu tercentrum van de Rabobank toegang ver schaffen tot het 'data'-bestand. Daarbij raadplegen ze 60 000 pagina's. In totaal zestien lijnen staan de gebruikers momen teel ter beschikking, aanzienlijk meer dan noodzakelijk zou zijn volgens de Viditel- normen. Gezamenlijk zorgen de 100 Rabobank-proefkonijnen dan ook voor de nodige bedrijvigheid. Alweer gemeten over een tijdsduur van een maand bedre ven ze gedurende ruim 500 uur communi catie via MIRA. Het betrof daarbij een veel heid van onderwerpen. Om voor zichzelf een inzicht te krijgen in de belangstelling vervaardigen de automatiseringsdeskun digen die bij het project betrokken zijn maandelijks een 'top-20' uit de lijst favo riete onderwerpen. Heel snel kunnen op die manier frappante ontwikkelingen wor den gesignaleerd. We praten met drs. Ber- til van Kleef, in wiens 'controlekamer' op elk gewenst moment van de dag met een achteloze blik op een scherm te zien is wel ke gebruikers er op dat ogenblik in telefo nisch contact met MIRA staan. Aan hem als een van de mannen achter de MIRA- schermen bij Rabobank Nederland de vraag naar de betekenis van het systeem. In eerste instantie, zo blijkt, heeft het te maken met een grote behoefte aan snel le, betrouwbare en actuele informatie op bancair gebied. Die komt iedere maand opnieuw tot uiting in de hitparade. Veelvul dig worden de wisselkoersen geraad pleegd, de tarieven voor termijndeposito's, de actuele prijzen voor goud en zilver of de koersen van de belangrijkste fondsen aan de Amsterdamse effectenbeurs. Ook aan biedingen op het terrein van de vakantie- «bij nieuw depot) svp alleen invullen bij nieuw depot zend-client en ASAS-transacti*c reizen mogen zich verheugen in een door lopend grote belangstelling. In dit verband komt Van Kleef te spreken over het werk van de informatieleveran ciers binnen de Centrale Rabobank. Tot nu

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 3