Het begint min of meer met de komst van de eerste buitenlandse vakantiegangers. Amsterdam, Vo/endam en de overige toeristische trekpleisters dienen als gangmakers. Maar ook in ternationale evenementen als de vierdaagse leveren een aanwijsbare bijdrage. En in minder dan geen tijd wast de eerst kabbelende stroom travellers-cheques aan tot een ware lawine. In het Utrechtse kantoor van de Rabobank Nederland draven dage lijks tientallen hulpkrachten en va kantiewerkers op. Snel en (vrijwel) feilloos verloopt de administratieve verwerking van die onafzienbare massa verzilverde reischeques. Sorteren naar muntsoort, naar grootte van de coupures en op naam van de 36 organisaties die hun bestaan ontlenen aan het in omloop brengen van travellers-cheques. Tot zover de verwer kingskant. Maar gelijktijdig vraagt de 'ver koopkant' eveneens aandacht van de afde ling chequeverkeer. Daar heeft men te ma ken met Rabobanken die reislustige klan ten op hun wenken willen bedienen. Ten slotte is er nog de 'alarmcentrale'. Vrij wel geen dag gaat er in het hoogseizoen voorbij of via de Utrechtse telefoonnum mers 362237 of 362306 meldt zich wel een landgenoot wiens travellers-cheques zijn gestolen. Wanneer aan de formalitei ten is voldaan levert vervanging als regel geen problemen op, maar in een uithoek van de aardbol leert de praktijk soms an ders. 'We hebben het zeer recent nog be leefd,' aldus een insider, 'dat een bestolen zakenman zich tamelijk ontdaan via de te lefoon meldde. We hebben zijn gegevens genoteerd, en in minder dan een uur had de man vervangende cheques beschikbaar op het kantoor van een door ons ingesein de bankrelatie. In dat geval was het geluk met ons. Het duurt ook weieens langer na tuurlijk, maar dan spelen onderlinge tijds verschillen in de diverse werelddelen ons parten. Wat later hoorden we dat de on derneming waar die onfortuinlijke toerist directeur was, volledig ging bankieren via de plaatselijke bank. Puur op grond van dat stukje service. Kleine dingen kunnen reuze belangrijk zijn. En wat de travellers-che ques betreft hebben we bovendien nog te kampen met terughoudendheid en onbe kendheid bij het grote publiek. De meesten weten weliswaar dat de cheques verzekerd zijn, maar veel minder bekend is dat je bij verlies of diefstal zelfs de kosten voor tele foon of telex vergoed krijgt als het ter plaatse niet meteen lukt vervangende cheques te verkrijgen.' Statistische gegevens tonen aan dat van de Nederlanders ruim veertig procent de voorkeur geeft aan bankpapier als men op reis gaat. Eurocheques en girobetaalkaar ten zijn respectievelijk bij 1 6 en 25 procent van de reizigers favoriet, terwijl de reste rende 8 procent kiest voor travellers- cheques. Propagandisten van de travellers-cheques zijn van mening dat de belangstelling voor cheques niet genoeg kan worden aange wakkerd: 'Houdt een bank vreemde valu ta's in voorraad, dan wordt ze daarvoor on middellijk bij bestelling belast. En dan maar wachten of er zich eens een belang stellende aandient. Daarentegen kan'elke bank zonder meer een bepaald rantsoen cheques in voorraad krijgen. Men wordt pas op het moment van verkoop belast door Rabobank Nederland. 'Toch bestaat de indruk dat bankpersoneel het publiek niet altijd als daar aanleiding toe is atten deert op de mogelijkheid reischeques aan te kopen. Een mogelijke verklaring? Bij vreemde valuta hoeft alleen een ver koopnota te worden uitgeschreven. Bij tra vellers-cheques komt daar het 'applica- tionformulier' bij waarop de nummers van verkochte cheques dienen te staan. Een kopie van het lijstje is bij eventuele vermis sing van de cheques naderhand onmisbaar voor de klant. Hoewel de directe vervang baarheid sterk pleit voor het gebruik van travellers-cheques, blijken de Nederlan ders toch een tamelijk voorzichtig volkje. Het 'boter-bij-de-vis'-idee leeft sterk. Daarna pas komen de cheques. Ze worden min of meer als 'reservegeld' beschouwd. Dat karaktertrekje komt heel treffend tot uiting in het verhaal van de Nederlandse toerist die een bezoek brengt aan de Ver enigde Staten. Amper heeft hij voet op Amerikaanse bodem gezet of hij koerst naar het dichtstbijzijnde bankgebouw ter verzilvering van de eerste meegevoerde travellers-cheque. Het is een handeling die onder Amerikanen zeker verbazing maar misschien zelfs wel argwaan oproept. Want in een land waar cheques gemeen goed zijn, wisselt toch zeker geen zinnig mens verzekerde waardepapieren in voor contanten die niet zijn verzekerd? Het feit dat uitgevende instellingen als American Express en Thomas Cook hun produkten wereldwijd tot een begrip wis ten uit te bouwen, bezorgde de travellers- cheque veel van zijn populariteit. Ze reali seerden een uitgebreid apparaat van ac cepterende instanties en verkoopagenten. Een waterdicht vergoedingssysteem bij vermissing deed de rest. Dagelijks gaat er in zakenwereld en reisindustrie voor enor me kapitalen aan travellers-cheques van hand tot hand. En dan te bedenken dat dit alles is voortgekomen uit de behoefte aan een universeel betaalmiddel. Dat bracht de reis-organisator Thomas Cook in 1874 in New York op het idee 'circular notes' te gaan uitgeven. Bij wijzevan service aanzijn klanten. De gigantische organisatie die uit dit kleine nevenbedrijfje is gegroeid brengt sinds dit voorjaar in samenwerking met de geza menlijke Nederlandse banken ook travel lers-cheques in guldens op de markt. Tot op dat moment waren er via de Rabobank travellers-cheques leverbaar in elf ver schillende muntsoorten. De lancering van een guldens-cheque heeft alles te maken met de koersontwikkelingen van de diverse munteenheden in Europa. Zolang het mo gelijk is iemand travellers-cheques te ver kopen in de gangbare valuta van het land van bestemming is er geen probleem. Lukt dat niet, dan doet zich de voor een klant on voordelige situatie voor dat er twee keer geld gewisseld moet worden, en de gehan teerde provisietarieven liegen er in sommi- **-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 21