Van kaarten Wordt werk aan de balie fluitje van een cent? Eigenlijk was Rabobank Amersfoort-Hoevelaken pas in november aan de beurt. Maar om verschillende redenen kwam zij 'met stip' uit de onderste regionen van de lijst proefbanken opzetten, zodat de apparatuur al eind juni werd geplaatst. Op het hoofdkantoor wordt nu al bijna een jaar met KIK gewerkt en eerlijk gezegd wil niemand daar aan de Snouckaertlaan meer iets anders. schrikkelijk knullig om weer met een pen in de hand bonnetjes te zitten schrijven.' Vingers aflikken De Amersfoortse bank is bij het KIK-expe- riment betrokken geraakt, omdat zij be trekkelijk dicht bij het computercentrum in Zeist is gelegen. Een belangrijke voorwaar de voor de banken die met KIK gingen wer ken. Bovendien leende de inrichting van de kashal zich uitstekend voor de plaatsing van de benodigde apparatuur, omdat bouwkundige aanpassingen nauwelijks noodzakelijk waren. Dat Rabobank Amsterdam bij de proef werd gehaald, komt onderdirecteur Gunte- naar volkomen logisch voor. Een bank met 28 kantoren komt verreweg op de eerste plaats in aanmerking voor KIK. Juist een grote stadsbank heeft enorme behoefte aan geavanceerde hulpmiddelen op admi nistratief gebied, temeer daar de concur rentie tussen de Amsterdamse banken groot is. 'Kijk eens naar de Centrumbank. Die heeft een systeem om je vingers bij af te likken. Daarbij vergeleken zijn wij nog primitief bezig,' aldus Guntenaar. Geduldige uitleg 'KIK,' zo legt Peter van Hees, projectleider bij Rabobank Nederland nog eens gedul dig uit, 'staat voor KTS inclusief kasver- keer. De gegevens van alle balietransacties zoals kasopnamen, stortingen, aan- en ver koop vreemde valuta en dergelijke worden rechtstreeks aan de balie met behulp van een toetsenbord en beeldscherm inge voerd, waarna het KIK-systeem via een printer een document vervaardigt en de re levante gegevens afdrukt. Tegelijkertijd worden deze gegevens weggeschreven op en via het buizenpostsysteem naar de balie kan doorsturen. De transactie wordt door de computer bijgewerkt in zijn administra tieve kasvoorraad. Aan het einde van de dag worden al die transactiesgegevens door het systeem vertaald in financiële mu taties, op diskette geplaatst, waarna deze diskette naar de computercentra in Zeist of Eindhoven voor verdere bewerking kan worden opgestuurd.' Wachttijd gebruiken voor advies 'Ja, in het algemeen kan je zeggen dat het systeem wel beantwoordt aan onze ver wachtingen,' aldus de heer Koning, kan toorhouder op de Middenweg in Amster dam. 'Maar één ding valt ons wel erg tegen. Het systeem is bij sommige transacties traag. De printer kan het af en toe allemaal niet zo snel bijfietsen. Zo af en toe moeten Jeanette Voulon, inmiddels al heel wat jaartjes in Amersfoort aan de balie werkzaam, kan zich die be ginperiode nog levendig voor de geest halen. Ronduit afschuwelijk vond zij het. Juist door die stipnotering op de im plementatielijst kwam de apparatuur vrij onverwacht de bank binnen, in een periode waarin veel van haar collega's al lange tijd tevoren een vakantie hadden gepland. Aan de Middenweg in de Amsterdamse Watergraafsmeer liep de implementatie - zoals het installeren van de KIK-apparatuur in vakjargon wordt genoemd - geheel vol gens planning. Daar werd KIK eind juli in gebruik genomen. Ook hier noteert Rabo- band na bijna een jaar proefdraaien de op merking dat men beslist niet terug zou wil len naar de oude situatie. Barbara Vogel: 'Het afgelopen jaar konden we vanwege kinderziekten de apparatuur een paar keer niet gebruiken. Werkelijk, dan is het zo ver een magnetische schijf van de computer. Wanneer een cliënt geld opneemt ver schijnt het bedrag in de gewenste coupu res door middel van voorsignalering vanaf de balie op het beeldscherm van de kas sier, die het geld onmiddellijk kan uittellen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 16