Rabobankorganisatie zoal te wachten staat op automatiseringsgebied. Een toe komst waarin de computer in al zijn facet ten een onmisbaar hulpmiddel is bij het verlenen van optimale bankdiensten. Een toekomst met transmissieverbindingen, waarmee aangesloten banken recht streeks kunnen communiceren met colle ga-banken in Nederland en de rest van de wereld. Ad heeft zo'n beetje het hele auto matiseringsbeleidsplan de revue laten passeren. Er heerst verbazing in de groep. 'Zijn we al zó ver met de plannen?' Die vraag is op hun gezichten af te lezen. Het is duidelijk dat ze zich nooit zo goed hebben gerealiseerd wat er precies op hen af gaat komen. Toch zijn het geen geheime rapporten waaruit Ad heeft geciteerd. Alles wat hij te berde heeft gebracht is al jaren geleden opgeschreven en in alle openbaarheid be sproken. 'Maar toen,' zegt Theo Bremers, hoofd bankzaken van Rabobank Heemste de, 'hebben wij er geen of verkeerde con sequenties uit getrokken. We hadden er geen tijd voor en bovendien dachten we dat het ons eigenlijk niets aanging.' Piet Mesman, hoofd kas en kantoren van Rabo bank Hoorn brengt naar voren dat het toch wel verdraaide moeilijk is om 'een com pleet plaatje' van het geheel te krijgen. Alle informatie over automatisering was en is er wel, maar er komt niets of nauwelijks iets van door. Gebrek aan informatie of gebrek kige informatie. Het zijn gedurende de ge hele cursus veel geuite klachten. Ad Heemskerk erkent dat goede communica tie een van de allergrootste problemen van elke grote organisatie is. Dikwijls zijn com municatiekanalen verstopt of lopen ze ge heel verkeerd. 'Deze cursussen dragen bij tot een beter begrijpen over en weer. Ik heb al meer gezegd dat dit hele programma ge bruikersopleidingen automatisering een soort inhaalonderwijs is. Het had al vele ja ren eerder moeten plaatsvinden.' Daar is iedereen het van harte mee eens. Hiermee wordt echter wel een probleem aangesneden dat door Theo als'dubbel in halen' wordt aangeduid. Deze mannen im mers worden geacht over enkele weken de F-cursus aan hun medewerkers te geven. 'Ik ga,' zegt Robin, 'de discussie tijdens de F-cursus nu wel beter gewapend aan, maar ik kan ze echt geen concrete oplossingen geven.' ledereen ziet toch wel op tegen het geven van de cursus. 'Ik ben niet in staat concrete vragen concreet te beantwoor den,' aldus Theo die op zijn bank stevige discussies verwacht over bijvoorbeeld de werkgelegenheidsproblematiek. Onzeker heid is troef in deze discussie. Hoe groot zal de bereidheid zijn om inderdaad te wer ken aan een bewustwordingsproces? Zijn de mensen niet veeleer nieuwsgierig naar wat er hun concreet te wachten staat op hun eigen werkplek? Hoeveel medewer kers willen echt aan de discussie mee doen? Zal de aandacht niet verflauwen, wanneer ze geen exact plaatje krijgen uit getekend? De opmerking van Joop dat het slagen van het gehele opleidingsprogram ma zal blijken uit het al dan niet ac cepteren van de F-cursus, wordt door de gehele groep onderschreven. Dat zij als af delingshoofd - als sergeant-majoor - een uitermate belangrijke schakel in het proces zijn, wordt door iedereen ingezien. Het is moeilijk de ogen op het televisie scherm gericht te houden. De air-conditio- ning is afgezet omdat deze door zijn lawaai de discussie te veel stoorde. Het gevolg is echter dat er een wat muffe atmosfeer ont staat in het zaaltje. Op de beeldbuis ver schijnt de informaticus professor Nielen. Zijn uitleg over de plus en minpunten van de automatisering in verschillende bedrij ven wordt gelardeerd met enkele spreken de videobeelden: de postverwerking bij de PTT, een volledig geautomatiseerde fa briek waar veevoer wordt geproduceerd. Het einde is abrupt. In de groep komt geen beweging, ledereen zit nog stil naar het le ge beeldscherm te kijken. Plotseling ver breekt Rik Mellema de stilte met een op merking waaruit blijkt dat hij beslist niet heeft zitten soezen: 'Hoorde je wat-ie zei? Je moet je organisatie ingrijpend aanpas sen aan de nieuwe mogelijkheden. Dat is precies wat ik beweer. We hebben in ons werk ons aan te passen aan de automatise ring. We kunnen er niets aan doen, het komt gewoon op ons af. Dat bedoelde ik laatst met mijn opmerking dat arbeid de aanpassingsfactor is in het automatise ringsproces.' Later zit hij in een sub-groep je, dat de negatieve aspecten van de auto matisering inventariseert. Ze komen 'maar' tot vijf min-punten. In een pittige discussie blijkt namelijk dat de meeste negatieve aspecten over automatisering ook in posi tieve richting kunnen worden omgebogen. Het komt duidelijk boven water wanneer de deelnemers weer plenair bij elkaar zijn en de inventarisatie van de 'positievelin- gen' naast die van de 'negatievelingen' worden gelegd. Als voorbeeld wordt het werkgelegenheidsaspect genomen. Auto matisering kost banen. Dat kan negatief worden geïnterpreteerd. Maar er wordt on middellijk een positieve redenering tegen overgesteld: 'automatisering vaagt geest dodende en routinematige handelingen weg. Hierdoor worden de mensen in de ge legenheid gesteld een zinvoller tijdsbeste ding te vinden.' Twee bezwaren blijven voor de discussian ten als een huis overeind: de dreiging van het onpersoonlijke en het gevaar van in breuk op de privacy, doordat persoonlijke gegevens volledig in databestanden kun nen worden opgenomen. Zouden argu menten pro en contra de automatisering wellicht een uitsluitend fundament hebben in overwegingen van morele en ethische aard? Rik wijst in die richting met zijn op merking dat iemands stellingname in de automatiseringsdiscussie misschien wel afhankelijk is van zijn totale maatschappij visie. Maar dan is het gevaar niet denkbeel dig dat er een conflict ontstaat tussen de opvatting die je als persoon koestert en als bankman. In de laatste hoedanigheid kan je immers alleen maar blij zijn een dergelijk hulpmiddel als databestanden tot je be schikking te hebben. Je kunt er een actief, gericht en commercieel beleid mee uitstip pelen. 'Een stukje bewustwording,' zegt Ad Heemskerk. 'Bekijk de automatisering als een totaalpakket en leer er bewust mee omgaan zowel in de organisatie als in de maatschappij. Dat is de doelstelling van deze cursus.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 5