Demobiel. mers is Ad Heemskerk toegevoegd aan het directoraat Administratieve organisatie van Rabobank Nederland om de automati seringskant van het omvangrijke project 'Gebruikersopleiding automatisering' te coördineren. Tot die tijd was hij hoofd De centrale systemen. Deze automatiserings deskundige vervolgt zijn uitleg: 'Het is meer een appreciatiecursus, waarin we proberen de mensen zich bewust te laten worden van wat automatisering betekent gen en zo. De automatisering gaat door. Daar ben ik me met deze cursus wel be wust van geworden.' Hij is er van doordrongen geraakt, dat de automatisering niet meer een zaak is die al leen zijn collega op de administratie aan gaat. Ook hij wordt binnenkort 'gebruiker' van computerapparatuur. Centraal op deze ochtend staat dan ook de vraag in hoeverre de gebruikers - de aangesloten banken - het automatiseringsgebeuren kunnen stu ren en beïnvloeden. 'Dat kan,' zegt Ad Heemskerk, 'door o.a. duidelijk je wensen en eisen kenbaar te maken. Je kunt hierbij niet volstaan met vaagheden, want anders gaat de automatiseerder met z'n eigen nor men aan de gang. Nee, je moet je voortdu rend bewust zijn van je vraagstelling. Waarom stel je hem, hoe stel je hem en aan wie stel je hem en wil je wel een antwoord?' De groep wordt in tweeën gesplitst en met een duidelijke opdracht weggestuurd: ga eens na watje op de bank geautomatiseerd wilt hebben en formuleer nu eens stap voor stap je eisen- en wensenpakket. Ze komen er niet uit. Een kleine bloemle zing uit hun problemen: 'ik kan alleen maar zeggen welk resultaat ik wil'; 'als gebruiker kan je niet alle consequenties overzien'; 'ik kan me niet verplaatsen in de gedachten- gang van een automatiseringsdeskundi ge'; 'een te grote kloof tussen theorie en praktijk'. Hans Dresmé vindt dat een goede zaak. 'Het gaat niet om het eindresultaat van de opdracht. Belangrijk is hoe je met de vraagstelling omgaat, dat je merkt wel ke zaken er allemaal spelen.' 'Ervarend le ren,' noemt hij het. 'Het wordt me echt angstig te moede, als ik dat allemaal zo hoor,' roept Ruud Dijkstra, hoofd bankzaken van Rabobank Hoorn uit. Wanneer hij geëmotioneerd raakt, gaat hij blijkbaar ietwat plechtstatig praten. Met deze uitroep die vergezeld gaat met een af werend gebaar reageert hij op een uiteen zetting van Ad Heemskerk over wat de voor hun eigen functioneren in zowel het bedrijf als in de maatschappij. Het is geen echte opleiding in de zin van kennisover dracht, maar meereen bezinning op het fe nomeen automatisering.' Aan discussies geen gebrek in Akersloot. Het begint al vroeg. De resultaten van de vaderlandse voetbalcompetitie en de transfers van Nederlandse voetballers naar het buitenland zijn in eerste instantie de belangrijkste onderwerpen. De discussie wordt op een beheerste maandagochtend- toon gevoerd. Maar spoedig nadat de laatste van de deelnemers is gearriveerd zitten ze midden in deautomatiseringspro- blematiek. Aanleiding is een korte inleiding van Ad Heemskerk, die tijdens deze cursus, opleiding, conferentie of hoe je deze bijeenkomst ook verder wilt noemen, als materiedeskundige optreedt. Van één ding raken de deelnemers zo lang zamerhand overtuigd: de automatisering binnen de bankwereld is niet tegen te hou den. Sommigen hebben het daar moeilijk mee. Joop Boots bijvoorbeeld, hoofd kas en kantoren van Rabobank Purmerend. Maar ook hij zegt: 'Als bank of individu kunnen we niet meer zeggen: we stoppen ermee. We moeten wel meedoen, uit con- currentieoverwegingen, kostenbesparin- Een van de meest gewaardeerde onder delen van de opleiding is het zelf werken met computerapparatuur. Om de deel nemers in de gelegenheid te stellen te ervaren wat het betekent met een com puter te werken, is er een vrachtauto omgebouwd tot computerbus, de de mobiel. De grote oplegger heeft er aan één kant over acht meter lengte een flin ke in- en uitschuifbare uitstulping bijge- kregen met als resultaat dat er een heu se zaal is gecreëerd, waar twaalf termi nals in twee rijen van zes staan opge steld, verbonden met twee mini-com puters. De cursisten kunnen - gewapend met een dikke handleiding - enkele oefenin gen uitvoeren. Stap voor stap wordt dui delijk hoe het geheel in elkaar zit. Welke knoppen en toetsen waarvoor dienen en hoe je de computer opdrachten kunt ge ven om bepaalde programma's uit te voeren. De instructies zijn aan het begin vrij eenvoudig, maar bereiken naarmate je in de handleiding vordert een vrij hoge moeilijkheidsgraad. Zo komen zowel de genen die nog nooit met een computer hebben gewerkt als degenen die er al enige ervaring mee hebben, ruim schoots aan hun trekken. Ook staat in de bus een zogenaamd PLATO-leerstation opgesteld, bestaan de uit een terminal en diskette-eenheid. Deze wordt gebruikt bij de F-cursus. PLATO wordt uitgeleend aan de banken in het kader van de opleiding van het ba lie- en administratief personeel. De pro gramma's die PLATO in zich herbergt zijn speciaal voor deze opleiding ge maakt. Ze zijn bijzonder instructief en geven de gebruiker op een eenvoudige en prettige wijze inzicht in automatise ring en ervaring in het omgaan met ap paratuur. De demonstratiebus rijdt de conferen tieoorden af waar de verschillende cur sussen worden gegeven. De auto heeft daarmee voorlopig een druk reispro gramma.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 4