De blauwe kolom. Maandelijks orgaan voor het personeel van de Rabobanken Jaargang 9 nummer 5 mei 1983 Bij de voorplaat: Redactieraad: mr. Jan R. Haverkamp, voorzitter (Rabobank Nederland) mr. Gerard Meijs, plv. voorzitter (Rabobank Nederland) Wil Botting (Vlissingen) Sievert Hekman (Baflo) Joop Keuning (Renkum) Henny Krist (Dalen-Coevorden) Karin Mulder (Steenwijk) Jos. Paulussen (Merkelbeek) Yvonne Verdonk (Hengelo-O.) Ger Wijbrandts (Enkhuizen) Redactie: Wim G. M. Aerts drs. Cok de Zwart Bureauredactie: Karei de Mol Redactieadres: Postbus 8098 3503 SE Utrecht telefoon (030) 36 23 96 of 36 28 94 Abonnementen administratie: telefoon (030) 36 26 91 Vormgeving en druk: Hoonte-Holland, Utrecht Correspondenten: Jo Boesewinkel (Someren) Frans Broos (Venray) Johan Hegeman (Hellendoorn-Nijverdal) Frans van Hoof (Valkenswaard) Theo ter Horst (Hazerswoude) Arie den Hoed (Lopik) Rene Kuzee (Bergambacht) Ruud van Nistelrode (Veldhoven) Fred Tuurenhout (Schipluiden) Huub Vanhommerig (Kerkrade) Bert Westra (Voorschoten) Henk de Wolf (Amstelveen) Een uitgave van Rabobank Nederland raboband Explosie van sportieve kracht in Amstelveen (zie pagina 20). In een circulaire, die vanmorgen op mijn bureau dwarrelde, lees ik dat de CAO-part- ners tot een 'onderhandelingsresultaat' zijn gekomen. Voor het bankbedrijf lijkt de CAO dus weer voor twee jaar rond te zijn. Dat is mooi, denk ik, maar of er zovelen zijn geweest die er in spanning of verwachting naar hebben toegeleefd, weet ik niet. Je merkte er nauwelijks iets van. Dat CAO-resultaat is m.i. in zekere zin een weerspiegeling van een toestand, die iedereen onder ons langzamerhand allang doorheeft: de bestaande werkgelegen heid moet zoveel mogelijk veilig gesteld worden en tegelijk moet getracht worden die werkgelegenheid (vooral voor de jongeren) te verruimen. Twee verlangens die helaas in de praktijk met elkaar op gespannen voet komen en waaraan nauwelijks gelijktijdig te voldoen is. Die nieuwe CAO is dan ook geen boven de kritiek verheven kunststuk geworden, maar wie enig begrip heeft van de vele moeilijkheden, zal zeg gen: allez, we doen het er mee. Het valt me op dat de zaterdagopenstelling ook ter sprake is geweest. In de bestaan de afspraken is blijkbaar niets veranderd, maar het feit dat er de aandacht op geves tigd werd, geeft me de indruk, dat dit punt actueel is. Terecht m.i. Natuurlijk uit con- currentie-overwegingen (de postkantoren zijn immers ook open!), maar vooral om dat het publiek, je cliënten, graag op zaterdag even bij de bank langsgaan. Het is langzamerhand een maatschappelijk gebruik geworden, dat veel mensen, al dan niet in gezinsverband, zaterdags hun boodschappen doen. Dan is er de tijd voor en dan kun je dus ook mooi even een bankaangelegenheid afhandelen. Ten minste, als die bank dan open is! Eerlijk gezegd, geloof ik dat het die richting uit moet, althans op de plaatsen die er voor in aanmerking komen en waar de medewerkers geen overwegende bezwaren koesteren. Is het waar, dat er zulke bezwaren nauwelijks zijn? Ik vraag dat hierom, omdat mij zeer onlangs door een stel mensen werkzaam bij verschillende lokale banken opge wekt verzekerd is, dat zij van een zaterdagopening helemaal geen probleem (zou den) maken. Enkelen hadden er al ervaring mee en zeiden zo iets als: het is zelfs heel leuk werken, want op zo'n zaterdag heb je een prettige aparte sfeer aan de balie. Zou best kunnen, ik kan er uit eigen ervaring niet over oordelen. Uit Urk hoorde ik, dat ze daar altijd al op zaterdag open zijn (gebleven): het moet eenvoudig, omdat op die dag de vissers thuis zijn. Gaat dat argument meer en meer ook voor de niet-vissers gel den? Met enige spanning wacht ik af hoe onze nog heel prille eigen interne vacaturebank het gaat maken. Het is een goed idee en als zodanig is het ook door VDR, de VPR, de BLHP en ook door de Centrale Kringvergadering bestempeld. Het blad Medium van de BLHP noemde het zelfs 'een typische Rabo-oplossing met positieve aanknopings punten'. Wel een beetje 'wollig' vond dat blad en daar heeft het wel wat gelijk aan. Dat 'wollige' moet in de praktijk uitslijten, maar we kunnen van tevoren niet weten hoe die praktijk zal uitpakken. Geen enkel bedrijf heeft ook maar enige ervaring op dit terrein. In dit opzicht is ons initiatief toch wel iets geheel nieuws op het gebied van het sociale beleid. Die laatste woorden schrijf ik met opzet erbij, want ik geloof niet dat het sociale motief in dezen door het kostenmotief overschaduwd wordt, zoals het blad VDR-informatief blijkbaar vreest. Kosten zijn heel belangrijk - het wordt iedereen uitentreuren voorgehouden - maar het hebben, houden of krijgen van een werkgelegenheid, waar je je op je plaats voelt, is naar mijn gevoel toch de dominante factor achter de instelling van onze vacaturebank. Deze is daarvoor een hulpmiddel, schrijft RABORAMA van de VPR, en het voegt daar heel toepasselijk aan toe: de praktijk zal het leren. Maar dan zeg ik ook: daar zitten we zelf bij, we moeten de markt zelf maken door met onze vraag en ons aanbod voor de dag te komen. Zo'n hulpmiddel zet immers alleen zoden aan de dijk, als het met vertrouwen en enthou siasme wordt opgepakt. JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 2