Van zorgeloosheid met geld tot financiële chaos. 'Mensen praten eerder over hun gezins- en relatieproblemen dan over hun financiële moeilijkheden. Maar wanneer ze eenmaal bij een maatschappelijke instelling terecht zijn gekomenblijken de financiën een zeer belang rijk facet van hun problemen te vormen. Ze staan dan voor het blok: óf professionele hulp inroepen om uit hun financiële chaos te komen óf een faillissement aanvragen. Vandaar dat ik veel cliënten via de maatschappelijke diensten krijg. Maar ook wijkcentra, gemeentelijke sociale diensten en in toenemende mate banken sturen mij hun probleemgevallen door. dat de mensen de problemen zo lang en zo hoog laten oplopen voordat ze aan de bel trekken. Veel ellende zou hen bespaard kunnen blijven wanneer ze in een vroeger stadium hun financiële zaakjes eens voor zichzelf op een rij zouden zetten, en rege lingen treffen. Maar het kost kennelijk heel veel moeite, vooral emotioneel, zich uit vrije wil te wenden tot een hulpverlenende instantie of tot die instellingen bij wie men schulden is aangegaan. Zo'n stap betekent immers een impliciet toegeven van eigen falen. Daar komt bij dat de meesten het als vernederend ervaren om naar de bank te gaan om een gunst, zoals een regeling wordt beschouwd, te vragen. Het is een degradatie van de koningsscepter naar de bedelstaf. Toch zouden veel mensen beter af zijn wanneer zij zich over deze mis plaatste trots zouden heenzetten. Het staat buiten kijf dat heel wat mensen lijden onder hun onbetaalbare schulden last. Een onlangs verschenen rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Konsumentenaangelegenheden (SWOKA) spreekt wat dat betreft boekdelen. Ervaren en getrainde interviewers hebben een veertigtal uitgebreide gesprekken gevoerd met mensen die zwaar in definanciële pro blemen zaten. Allen waren ten tijde van de interviews bezig met een sanering van hun schulden met hulp van de Gemeentelijke Kredietbanken. In de lange gesprekken werd de nadruk gelegd op de persoonlijke beleving van de kredietnemers en hun me ning over de oorzaken die geleid hebben tot de poel van ellende. De onderzoekers menen enkele algemene tendensen te hebben ontdekt in de ontwikkeling van een dergelijke problematische schuldsituatie. Op te grote voet doorgaan Niet iedereen loopt zo maar in de fuik van een financiële debacle. Uit de interviews blijkt duidelijk dat de mensen die in moei lijkheden zijn geraakt een bepaalde menta liteit bezitten ten aanzien van geld en fi nancieel beheer, die wordt gekenmerkt door een aanzienlijke mate van zorgeloos heid. Alles moet kunnen, wie dan leeft, dan zorgt, de bomen groeien tot aan de hemel, zijn kreten die veelvuldig door de ondervra gers zijn geregistreerd. Naast onkunde om goed en adequaat met geld te kunnen om gaan, ontbreekt het de meeste geïnter viewden ook aan het vermogen echt voor uit te kunnen zien in de tijd. Sparen komt nauwelijks in hun vocabulaire voor, zodat met onvoorziene tegenvallers in de finan ciële sfeer geen rekening wordt gehouden. Kortom er wordt een wissel getrokken op de toekomst, die enerzijds onzeker is en die men anderzijds niet overziet. In een derge- Zo schetst mevrouw Elgersma in het kort de herkomst van diegenen, wier steun en toeverlaat zij in barre tijden is. Sinds 1 976 werkt zij op part-timebasis bij de Stichting voor Huishoudelijke en Con sumentenaangelegenheden HVP in de provincie Noord-Holland. Het geven van budgetadviezen is in de loop der jaren een steeds belangrijker plaats in haar werk zaamheden gaan innemen. De laatste drie jaar is het zelfs haar hoofdbezigheid ge worden. Deze jarenlange praktijkervaring maakt mevrouw Elgersma een expert in het onderwerp waar het in dit artikel over gaat: over mensen die financieel volledig in de knel zijn komen te zitten, omdat zij de ver plichtingen die zij op geldelijk gebied zijn aangegaan niet meer kunnen nakomen; mensen die links en rechts geld hebben geleend en op een gegeven moment zó diep in de schulden zijn komen te zitten, dat alleen professionele bijstand nog uit komst kan bieden. Vernederend 'Wanneer ze eenmaal bij mij komen dan is het water echt wel tot hun lippen gestegen. In dat stadium is het vaak heel moeilijk om de zaken nog terug te draaien,' aldus me-' vrouw Elgersma, die het bijzonder betreurt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 20