VISIE financiële resultaten zijn nu iets beter dan in 1 981 en daarzijn we erg blij mee. Ook in 1983 zullen we er de schouders onder moeten zetten, allemaal, niemand uitge zonderd.' 'Toch mogen wij het jaar 1983 met enig vertrouwen tegemoet zien,' a/dus Sonne- veld, onderdirecteur van A/phen aan den Rijn in Rabarber. Hoewel het altijd moeilijk is om voorspellingen te doen, baseert hij dit vertrouwen op de dagelijks zichtbare inzet van iedereen en ook op de cijfers over 1982 'die na een moeilijke start nog rela tief gunstig uit zullen komen en de begro ting voor 1983 welke eveneens een vrij flo rissant beeld geeft. 'Als je de krant wilt zien als een barometer van het menselijk welzijn, dan verkeren we in één grote aanhoudende depressie, zon der dat er op korte termijn uitzicht is op enige weersverbetering,' aldus Veenstra uit de directiekamer van Rabobank Texel. Toch hebben Rabomensen eigenlijk nog niet te klagen. Ze werken in een gezellige omgeving en ze krijgen een prima honore ring. 'Ik vind,' aldus Veenstra in Rabolarie, 'dat we dat best mogen beseffen, dat we in deze tijd eigenlijk een beetje bevoorrechte mensen zijn.' Hij voorspelt de komende ja ren heel wat veranderingen, met name op het gebied van de automatisering. 'Veran deringen niet omdat we ze zo leuk vinden, maar doen we het niet, dan staan we stil en dat mag niet,' aldus directeur Veenstra. Een lamp valt op de grond. Kapot natuurlijk. De gloeilamp in gruzelementen en dat ter wijl dat koperen schroefgeval nog in de fit ting zit gedraaid. Hoe krijg je dat ding er in vredesnaam uit? Ad Bertens doet in Rabo- visie (Den Bosch) een prima suggestie: druk een tennisbal of een stuk zeep in de scher ven en draai het lamprestant er zo uit. Ver geet niet tevoren de stroom van de lamp te halen (stekker uit het stopcontact of de stop in de meterkast omdraaien). Dat de Rabobanken een goed en gerenom meerd reisbureau zijn, weten de meeste Nederlanders wel. Dat de Rabobank ook in groepsreizen naar verre en onverwachte bestemmingen doet is wat minder bekend. Coördinator Reizen Jan Becht op Rabo bank Nijmegen bedacht ten tijde van de vierdaagse dat er ook in Japan een derge lijk evenement bestaat: de driedaagse van Higashi Matsuyama. Hij besloot een groepsreis te organiseren en het lukte hem zonder enige moeite een grote groep reis- en wandellustigen bij elkaar te krijgen. De deelnemers van wie de oudste 76 jaren telde liepen afstanden van 1 5 tot 50 kilo meter per dag. Bij de finish werden ze be groet door de Nijmeegse burgervader, die Japan aandeed om zijn eigen Karelstad te promoten bij grote ondernemingen. Al met al een groot succes voor Jan Becht, de wandelaars en de burgemeester. Gepro longeerd derhalve. Volgend jaar wederom naar de driedaagse van Higashi Matsuya ma, aldus Raborebbel. Cliënten die bij de Rabobank een ZHver- vlootboekje hebben worden aan het eind van het jaar middels een brief benaderd wanneer zij het maximale spaarbedrag nog niet hebben volgemaakt. Dat dit gebaar niet altijd en door iedereen wordt gewaardeerd blijkt uit 'Zaenstreken' (Rabobank Zaan streek-Noord). De redactie publiceerde een boze brief van een dient waarin onder ande re het volgende staat te tezen: Tk vind het wel attent van de Rabobank dat ze me er op wijst dat ik dat streefbedrag nog niet ge haald heb, maar waar bemoeien jullie je mee. Ik houd mijn eigen rekening wel in de gaten. Ik vind dat jullie je niet moeten be moeien met mijn rekening of ik wei/niet dat bedrag spaar. Het geld groeit me niet op de rug, hoor.op zulke brieven ben ik niet gesteld.Daar kunnen ze het in de Zaan streek mee doen. in een bijschrift schrijft de redactie: 'Hier naast het duidelijke bewijs dat brieven wel ke naar cliënten gestuurd worden, niet di rect in het gemeente-archief verdwijnen maar echt wel aandacht krijgen.Tsja, je kunt het ook van de positieve kant zien. m Toch kan het doelgericht schriftelijk bena deren van cliënten wel degelijk ook waar dering krijgen. Dat blijkt overduidelijk uit een artikel in 't Bankloapertje uit Middel- harnis. Op kantoor Melissant heeft men eens het spaarbestand op zogenaamde slapende rekeningen doorgelicht. In eerste instantie zijn dié spaarrekeningen eruit ge licht waar nog maar een gering bedrag op stond en waarop de laatste vier jaar niets meer was bij- of afgegaan. Er bleken nog 82 'slapers' te zijn. Zij werden netjes aan geschreven. Maar liefst 25 mensen had den geen weet meer van het bestaan van hun boekje. Een en ander had tot gevolg dat een 40-tal spaarrekeningen diende te vervallen. Acht mensen vroegen het geld contant op, de rest liet het bedrag bijschrijven op een an dere rekening. Overigens stonden de mensen niet te springen om met hun spaarbankboekjes te komen. Op het eerste verzoek reageerden slechts 28 mensen. De rest wachtte op een tweede aanschrijving. Een achttal cliënten gaf helemaal geen gehoor aan de oproep en kunnen gevoeglijk tot de categorie vaste slapers worden gerekend, Een boerenkoolfuif gelardeerd met een snufje bingo en een teentje sjoelen. Daar mee luidde de pv van Rabobank Texel haar nieuwe seizoen in. De organisatie van diver se activiteiten was een beetje in het slop ge raakt vanwege al/e bouwperike/en. Het or ganiseren van een receptie ter gelegenheid van de heropening van de verbouwde bank was voor het bestuur van de pv een goede opwarmer geweest. De boerenkoolfuif be hoorde tot het grotere werk. Ze waren het gelukkig nog niet verleerd. De volgende klus waar zij zich aan zetten, was de organisatie van een gezellige avond in de Lindeboom, met muziek van het trio Hattrick en met als culinair hoogtepunt een koud buffet. Het avondje werd, aldus Rabolarie, aangebo den door het bestuur van de bank, als dank voor de wijze waarop iedereen de verbou wing heeft doorstaan, Telefonistes op de Rabobanken hebben het niet gemakkelijk. Ze krijgen vaak men sen aan de lijn die de meest rare vragen stellen. Ook zijn er cliënten die doorver bonden willen worden met Rabobankme- dewerkers, van wie ze de naam zijn verge ten of zelfs helemaal niet kennen. 'Juf frouw, kunt u mij doorverbinden met die meneer, ik weet zijn naam niet meer, maar hij rijdt in een bruine Mitsubushi.' Wat moet je daar nu mee? De redactie van het Hoornse Genietje raadt het volgende aan: 'Collega's die met de auto naar de bank ko men moeten kleur, merk en kenteken maar even bij de receptie leggen. Dat bespaart in het vervolg heel wat tijd.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 17