16 Vervolg van pagina 15. 'Het was een hele gekke gewaarwording. De mensen vonden het een doodnormale zaak dat ze door de bank werden opge beld.' 'Ik denk,' vult Theo ter Horst aan, 'dat het een onderdeel is van hoe je de zaak aanpakt, de manier van presenteren. We hebben bij de voorbereiding erg intensief nagedacht over onze vraagstelling. De al lereerste vraag, de binnenkomer is het be langrijkste. Die mag niet agressief zijn. Je moet niet bellen om alleen een produkt aan te smeren. 'Hoe zouden wij graag bena derd willen worden?' Dat was de vraag die we steeds in ons achterhoofd hadden.' Niemand van de 'actievoerders' heeft dan ook een negatieve reactie uit de hoorn kun nen optekenen, ook niet van degenen die uiteindelijk toch geen interesse in een Tie nerrekening bleken te hebben. 'Ik geloof niet dat de mensen het erg vonden, er was niemand negatief,' aldus Annet Meijer. 'De mensen vonden het normaal dat we bel den, alhoewel sommigen zich erover ver baasden dat we in de avond moesten wer ken.' Gesmeerde gesprekken De gesprekken liepen in het algemeen bij zonder gesmeerd en geanimeerd. 'Maar,' is de mening van Gonny van Dijk, 'je moet wel veel meer weten dan de informatie al leen over de Rabobank-Tienerrekening.' Gebleken is, dat er bij de mensen een hele boel vragen op allerlei gebied leven. Jan van den Bosch: 'Wij zijn er achter gekomen dat de mensen best ook andere dingen wil len weten. Maar meestal hebben ze wat schroom of veel te veel haast om er mee naar de bank te komen. Als je ze echter op zoekt in hun eigen omgeving, dan is de rust er even en komen de vragen los.' Hans van Diggelen komt met een mooi voorbeeld opdraven: 'Een van mijn collega's kreeg een klant aan de lijn die absoluut geen inte resse in deTienerrekening had. Wel was hij boos over een hoop andere dingen, waar hij klachten over spuide. Hij is toen uitge nodigd eens naar de bank te komen om de zaken uit te praten. Zo gezegd, zo gedaan. De problemen werden naar volle tevreden heid opgelost. Bovendien verliet hij de bank met twee tienerkoffers onder de arm.' In Hazerswoude is het roer nu radicaal om gegooid. Jan van den Bosch: 'Dit is één van de mogelijkheden om in de toekomst nog te kunnen gaan scoren. Je moet voortdu rend blijven zoeken naar creatieve wegen om de cliënt te benaderen. Je moet je ac tief opstellen. De tijd is voorbij dat we pas sief achter de balie op de klant stonden te wachten. Wij hebben er in ieder geval een streep onder gezet.' Vooruitzichten en goede voornemens die bij het scheiden van het oude jaar worden uit gesproken hebben meestal betrekking op het gehele nieuwe jaar. Daarom is het helemaal niet erg om in dit nummer van Raboband nog even terug te blikken op de decemberedities van de personeelsbladen. Hier volgt een kleine bloemlezing uit de heil- en zegenboodschappen die vanuit de directiekamers naar de verschillende re dactieburelen ter publikatie werden ver stuurd. In Zoebennieuws (Zoetermeer) schrijft De Hooge onder de kop 'Het voordeel van de twijfel; wie overweegt krijgt overwicht' dat 1982 bloed, zweet en tranen kostte. 'De misère van het bedrijfsleven en de beper kingen van de burger gingen onze bank niet voorbij.' Ook 1 983 zal niet probleem loos zijn, maar: 'met constructief saneren, snoeien en schaven moeten we in staat worden geacht het financiële karwei te kla ren.' Ook De Kreij spreekt in 't Bankloapertje (Middeiharnis) van een bewogen jaar 1982. '■Wj t- m. Hij schetst een niet zo vrolijk beeld. 'Als bank zullen we moeten proberen er zo goed mogelijk doorheen te komen. Dat vraagt in zet en inzicht, vooral van hen die nauw be trokken zijn bij het relatiebeheer. De stijging van het balanstotaal zal in Mid deiharnis achterblijven bij de begroting. De kosten zijn in 1982 sterk gestegen, niet in het minst door de vrij forse personeelsuit breiding. Voor 1983 zit dat er niet in: 'Na jaren van forse groei zijn we nu beland in een fase van consolidatie,aldus De Kreij. Kroese is in De Silo Onder (Woudenberg) niet zo negatief. Wat gebeurt er tegen woordig? We zijn wat voorzichtiger gewor den in onze uitgaven, we letten wat meer op de kleintjes. 'Is dat erg? Nee toch zeker. We worden juist weer eens bepaald bij de waanzin van de weggooimaatschappij die we met z'n allen bezig waren te creëren. Laten we proberen in elk geval niet te kla gen in onze kleine werkgemeenschap. De

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 16