Kan en mag een respectabele instelling als een bank zich bezighouden met telefonische verkoop van haar diensten en produkten? Dikwijls wordt de telefoon immers gezien a/s een zeer agressief en indringend verkoopinstrument, waar velen afwijzend tegenoverstaan. In Hazerswoude beantwoorden ze bovenstaande vraag sinds enige tijd met een volmondig 'ja, mits'. Daar, in het groene hart van de Randstad, liepen ze al lange tijd met het idee rond eens de proef op de som te nemen. Vorig jaar november kwam het er eindelijk van. 15 Een belletje van de bank. Na een korte, doch intensieve en bijzonder spannende tijd van voorbereiding werden gedurende twee avonden 150 geselecteerde tele foonnummers gedraaid: 'Goedenavond mevrouw Jansen, u spreekt met de Rabobank Hazerswoude-Koude- kerke. Omdat wij geconstateerd hebben dat uw zoon al bij ons cliënt is, hebben wij u een aantal dagen geleden een informatie formulier toegestuurd met informatie over de Rabobank Tienerrekening. Wij zijn na melijk van mening dat de spaarrekening die uw zoon op dit moment bij ons heeft niet de meest geschikte rekening voor hem is. Onze vraag aan u is of u geïnteresseerd bent in een gesprek samen met uwzoon op onze bank, waar we in alle rust eens kun nen praten over de mogelijkheden en voor delen die deze Tienerrekening voor uw zoon biedt.' Resultaat overtrof stoutste verwachtingen Het resultaat overtrof de stoutste verwach tingen. Door deze telefonische benadering openden 48 ouders in totaal 66 Tienerre keningen voor hun kinderen. Het streefge tal was 30. Al met al een score van 44%; iets dat in marketingkringen uniek wordt genoemd. De resultaten van de actie zijn neergelegd in een rapportje, dat ook voor collega-banken beschikbaar is. 'Hiermee hebben we afgerekend met de gedachtengang datjeals bankzo lang mo gelijk moet wachten met een actieve tele fonische benadering van je cliënten,' aldus Jan van den Bosch, hoofd Particulieren en coördinator van de actie. Omdat het in Hazerswoude de allereerste kennismaking met een dergelijke cliën tenbenadering betekende, werd gekozen voor een niet al te moeilijk produkt, waar iedereen op de bank wel wat van afwist. 'Zo konden zoveel mogelijk mensen eraan meedoen,' zegt Jan van den Bosch. 'Bo vendien konden we met de Tienerrekening inhaken en voortborduren op de landelijke campagne, die onder andere bestond uit een 'direct-mailingactie'. In Hazerswoude werden 660 brieven verstuurd. Het klinkt misschien erg hard, maar het blijkt dat de mensen die brieven gewoon in de vuilnis bak gooien. Zonder telefonische follow-up zouden we er misschien hooguit tien nieu we Tienerrekeningen bij hebben gekre gen.' Gekke gewaarwording Zeven collega's hebben twee avonden lang van zeven tot negen uur zitten bellen. Una niem waren Theo, Karin, Hans, Theo, Elza, Annet en Gonny van mening dat de actie een enorm succes is. 'Ik zag het in eerste instantie helemaal niet zitten, vond het ten opzichte van de klanten opdringerig,' aldus Elza van Rooyen, 'maar nu de actie is afge lopen ben ik positiever.' Annet Meijer vond het doodeng in het be gin, maar achteraf viel het. haar 100% mee. Op zich heeft de actie niet zoveel ren dement opgeleverd. Bij Tienerrekeningen gaat het natuurlijk niet om grote hoeveel heden geld. Maar in Hazerswoude waren ze vooral benieuwd naar de reactie van de cliënten. Er werd ook uitdrukkelijk naar ge vraagd. Hans van Diggelen zegt hierover: Vervolg op pagina 16.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 15