Ongeduld en doorzettingsvermogen resulteren in cursus met diepgang. Zeeuwen zetten eigen opleidingskoers uit. 'Onderschat de problemen niet. Sloten tijd gaan erin zitten, met alle gevolgen vandien voor het gewone werk. Het was af en toe echt een heel gewring. Zoiets doe je beslist niet effe vlot erbij. Maar anderzijds ga je nu ook zelf terdege beseffen wat het zeggen wil dat de eerste ver antwoordelijkheid voor het opleiden van personeel ligt bij de plaatselijke banken. Heel nadrukkelijk heeft de Rabo- bankorganisatie zich daarvoor een jaar of wat geleden uitgesproken. Maar nogmaals, het is ontstellend hoeveel uren daarmee gemoeid zijn baliecursus, geschreven en verzorgd door 'eigen volk'. Gemeten naar tijdsbeslag zijn deelnemers er dertien dagen zoet mee, nog gezwegen van de honderden arbeids uren die docenten moesten investeren in de aanmaak van het benodigde lesmate riaal. Bij zoveel inspanningen moeten de initiatiefnemers toch wel heel sterk het ge voel hebben gehad bezig te zijn met iets broodnodigs. 'Klopt,' geeft Hans Meijnders met grote stelligheid te kennen. De overige ge sprekspartners knikken bevestigend. In een flits gaan de gedachten terug naar het prille begin van de onderneming. Het be trof toen een commerciële training, be doeld voor baliemedewerk(st)ers die al over een behoorlijk stuk praktijkervaring heetten te beschikken. Maar wat bleek? Aan het woord is Hans Meijnders. Een korte adempauze in het be toog van de enthousiaste chef kas en kantoren wordt door Rabobankdi- recteur Van de Linde dankbaar aangegre pen voor het maken van een paar aanvul lende opmerkingen. 'Wat de kring Mid den-Zeeland betrof kwam daar nog eens bij dat we hier met vrij veel kleine banken te maken hebben. En bedenk wel, de stapel werk is daar net zo groot als overal elders. Het starten van een cursus met de gedach te 'dat doen we wel even' valt dan bitter te gen.' Toch meenden de Zeeuwen dat er iets moest gebeuren en over de recente resul taten ervan praten we met enkele direct betrokkenen wat na in de directiekamer van de Vlissingse Rabobank. Middelburg, Vlissingen, Heinkenszand, Veere, Noord- Beveland en Goes, dat waren de banken die het raadzaam vonden gezamenlijk eens wat stuur te geven aan de opleiding en trai ning van baliepersoneel. Men wist wel dat opleidingsdeskundigen binnen de Rabo bank Nederland ook op dit terrein druk doende waren met het ontwikkelen van 'kennismodules', maar de zes deelnemers aan het Zeeuwse samenwerkingsverband waren het al pratend gauw genoeg eens over wat ze zeker wel en niet wilden. Het eventueel verkrijgbare standaardlesmate riaal -vier cursusdagen omvattend - werd algemeen ervaren als te mager en te glo baal. De behoefte aan wezenlijk meer diep gang leidde vervolgens in combinatie met een flinke scheut Zeeuws ongeduld en scheppen doorzettingsvermogen tot een Het ontbrak - en het eeuwige tijdgebrek op de banken vormde meestentijds een heel acceptabele verklaring - in de meeste ge vallen gewoon aan een elementair stukje vakkennis. De Vlissingse bankman somt voorbeelden op: zelfs geroutineerde balie medewerkers konden soms geen bevredi gende uitleg geven over de algemene voor waarden die gelden bij het openen van een rekening. Als je vroeg naar de betekenis van de diverse codes die op een fiatte- ringslijst kunnen voorkomen dan bleken ook daar maar angstig weinig mensen mee bekend te zijn. Alles bijeengenomen dus tekenen genoeg dat er wat haperde. 'En hoe wil je dan in vredesnaam,' aldus Hans Meijnders, 'slagvaardig kunnen in spelen op eventuele vragen waar een klant mee aan komt zetten? Hoe zit dat nou met dit of dat, vraagt een klant zich af. Het meisje aan de balie wordt dan opgezadeld met die vraag. Haar kent hij namelijk, dus dan loopt zo iemand niet regelrecht naar een chef of naar de directeur van de bank. Wanneer je tegenover een boze klant met de mond vol tanden staat is dat vooral ver velend wanneer je eigenlijk een advies moest kunnen geven. Lukt dat wel, dan wek je vertrouwen bij die klant. Men zal dan eerder geneigd zijn te constateren: die kent zijn of haar vak. Zelfvertrouwen en zelf standigheid werken trouwens motiverend op ieder personeelslid en niet zo zuinig ook. Daarbij kwam nog een andere ontwik keling. Je ziet waar je ook kijkt toch meer

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 10