ditjes &datjes Zonnig alternatief voor barre tijden. Reizen- campagne met nieuw elan. 22 Toen de Boerenleen- en Raiffeisenbanken zich in 1969 in het avontuur van de reizenverkoop storttenwist niemand exact waar het op uit zou draaien. Van één ding waren ze toen wel zeker: met de nieuwe dienstverlening zou in ieder geval het aanzicht van de bankhal grondig veranderen! Waar het toenmalige initiatief toe heeft ge leid, staat ons twintig jaar later heel duide lijk voor ogen. De reizenverkoop bestaat immers nog steeds. En hoe! Destijds ging de organisatie onder moeilij ke omstandigheden in zee met slechts één reisorganisatie: Hotelplan. In het komende zomerseizoen zullen de Rabobanken be middelen voor 13 reisorganisaties en 5 veerdienstmaatschappijen. Bovendien is een samenwerking tot stand gekomen met nog eens 5 specialistische reisorganisa ties. Al met al heeft de cliënt de keus uit maar liefst 61 reisprogramma's. Toch leeft er bij het grote publiek nog sterk de indruk dat de Rabobank slechts een be perkt assortiment heeft aan te bieden. De mening dat men bij de bank alleen maar voor eenvoudige vakantiereizen terecht kan heeft - zo blijkt uit onderzoek - stevig post gevat. Dat het tegendeel het geval is bleek weer eens in december, toen de reis- medewerk(st)ers per regio werden uitge nodigd de - haast traditionele - varende bankbeurs 'Inforeizen' te komen bezoeken. Het Rijnschip Rex Rheni was inwendig om getoverd tot een waar eldorado voor de reisverkopers en verkoopsters. Alle reisor ganisaties hadden de hun toegemeten ruimte op ludieke dan wel sfeervolle wijze ingericht om zo optimaal mogelijk voor lichting over hun nieuwe zomerprogram- ma's te kunnen geven aan de Rabobank- reismensen. Bijna 1400 collega's hebben van de mogelijkheid gebruik gemaakt de Rex Rheni op één van haar negen aanleg plaatsen aan te doen. In tropische tempe raturen konden zij zich laten informeren door de touroperators, die zich vanzelf sprekend niet onbetuigd lieten. Aan deze rondgang ging een diapresenta tie vooraf, met als motto Rabobankreizen in verleden, heden en toekomst, afgerond met een kort opwekkend woord van Dick de Groot, hoofd activiteit Reizen van Rabo bank Nederland. Hij memoreerde een al eerder in Raboband besproken onderzoek, waaruit bleek dat van de vijf Rabobank- cliënten die een pakketreis boeken er maar één is, die dit ook daadwerkelijk bij de Rabobank doet. 'Dit betekent wel,' aldus De Groot, 'dat die andere vier cliënten, die dus hun pakketreis ergens anders boeken, regelmatig het hele jaar door bij u over de bankvloer komen. Ze zijn haast onder handbereik.' De aansporing van Dick de Groot ligt voorde hand: deze cliënten moe ten benaderd worden om in hun eigen bank ook hun vakanties te boeken. De Rabobank is immers van alle (reis)markten thuis en verkoopt niet alleen eenvoudige vakantiereizen. Vol goede moed en beladen met alle mo gelijke informatie togen de bezoekers huiswaarts. Een plezierige middag was het, waarop oude bekenden de hand werd geschud en nieuwe contacten werden ge legd. 'Zo'n presentatie is voor mij toch een stimulans er de komende tijd weer flink te genaan te gaan,' aldus een collega uit St. Pancras. Zij heeft haar cliënten een zonnig alternatief te bieden voor 'de winter van Lubbers'. De saaie ruimten werden fraai ver levendigd met affiches van veler lei zonnige en winterse vakantie bestemmingen. Wachtend op geld, dro mend van avonturen op Ibiza of in St. Mo- ritz. Amateur archeoloog zoekt naarstig naar oude boeken, tijdschriften, knipsels e.d. over archeologie, prehistorie en geschie denis. Alles is welkom. Gaarne reacties aan Eric Klimp, Rabobank Zuidlaren. Huis adres: Sleedoornlaan 6U, 9477 SN West laren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 22