ditjes &datjes tijdens de uitputtingsslag. 'Ik weet zeker dat de collega's mij maar een boffer vinden als je het hen recht op de man af zou vra gen,' geeft een van de vrouwelijke deelne mers toe. 'Ze denken echt dat we de hele dag op het strand kunnen lummelen. Dat idee lokt hen ook wel natuurlijk. Maar van de realiteit hebben de meesten geen flauw benul.' Gehoorzaam neemt ze daarop bij aankomst in het zoveelste hotel weer haar notitieblok in de aanslag. 'Eens even kijken of de werkelijkheid hier in grote lijnen ook overeenstemt met wat de reisprogram ma's zoal aangeven.' De vergelijking valt niet ongunstig uit. Alle gezelligheid en de genoten gastvrijheid ten spijt, krijgt de ex peditie op die manier toch ook doorlopend iets van een soort inspectietocht. De Am sterdamse Petra Rozema, als begeleidster optrekkend met de Rabobankgroep, knikt instemmend. Jarenlang heeft ze in dienst van Holland International gewerkt op Schiphol. Achter de servicebalie. Inde ver trekhal. Zij: 'Een heerlijke tijd, zondermeer. Je zou er een boek over kunnen schrijven. Ach, passagiers op een luchthaven zijn toch altijd enigszins uit hun gewone doen. Dat betekent consternatie. Van vergeten paspoorten tot vragen als: juffrouw, weet u misschien waar mijn man is? De wonder lijkste dingen beleef je. Ik heb weieens iemand gesproken die uitsluitend op Schiphol inspiratie voor gedichten vond.' Kort voor de vertrekdatum ontmoet de Hol land International-medewerkster voor het eerst de meeste deelnemers aan de Rabo- bankstudiereis. De kennismakingsbijeen komst in het Rijswijkse hoofdkantoor van Holland International geeft een voorproef je van wat de groep zoal te wachten staat. 'Je hebt verblijfsaccommodaties in alle soorten en kwaliteiten. Juist aan de Costa del Sol. Als reisorganisatie moet je in alle categorieën aanbod hebben om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. We zullen zeker niet alleen de duurste va kantieverblijven te zien krijgen. Maar hou een voornaam gegeven wel steeds goed voor ogen: probeer nou bij de beoordeling niet steeds jezelf als maatstaf te nemen Tot besluit van de kennismaking neemt de groep een kijkje in de moderne boekings centrale. In samenwerking met het KLM- computercentrum in Amstelveen heeft Holland International een absoluut water dicht reserveringssysteem ontwikkeld. De computer gaat ogenblikkelijk 'op rood' zo dra via een van de 'tik-tv's' in een bepaalde periode meer dreigt te worden verkocht dan de capaciteit waarover Holland Inter national beschikt in zo'n hotel- of aparte- mentencomplex. De problematiek zal hal- 9 verwege de studiereis andermaal aan dacht krijgen. Tijdens een evaluatiebespre king ontmoet het Rabobankgezelschap Janine van Dam, voor Holland Internatio nal gestationeerd aan 'de Sol'. Ze zwaait er als area-manager (een van de zes in dienst bij deze reisorganisatie) kordaat de scepter over 10 reisleid(st)ers ter plaatse. 'Wij hebben tot taak allerlei signalen uit de markt te vertalen en te verwerken. Het las tige daarbij is dat je steeds op termijn werkt. Want het spreekt toch voor zich dat je ook graag vult watje bij een hotelier aan bedden vraagt. Je geeft hen aldus een stuk garantie en (onder andere) bezorgt je dat een goede naam. Je haakt in op nieuwe ontwikkelingen, maar tegelijk probeer je met bedrijven voor een langere periode in zee te gaan. We houden graag de hand aan die continuïteit, het geeft zo'n accommo datie ook bij het publiek meer bekendheid. Als een zaak klachten gaat opleveren moet je natuurlijk iets nieuws proberen, beter gaan zitten.' Haar verhaal maakt ook dui delijk waarom niet altijd met kenbaar ge maakte voorkeuren (preferenties) rekening is te houden: 'Sommige mensen zweren bij een kamer met zeezicht, maar je capaciteit is niet altijd daarop afgestemd.' Navraag leert dat Holland International ge durende het hoogseizoen per week zo'n 850 tot 1000 landgenoten af- en aanvoert naar deze contreien. De totale capaciteit - voor zover geregistreerd ten minste - be staat er uit een 58 000 hotelbedden en 250 000 slaapplaatsen als onderdeel van appartementcomplexen. Veruit de meeste zonzoekers belanden hier via de luchtha ven van Malaga; de Rabobankstudiegroep vormt in dat opzicht geen uitzondering. In de bus die de zoveelste lichting vakantie gangers distribueert over de diverse ac commodaties dienen de eerste goede wenken en raadgevingen ter afwisseling van de algemene reisinformatie: 'zie over de prijs van een taxirit tevoren overeen stemming te bereiken, en: vanuit een tele fooncel bel je als regel stukken goedkoper met Nederland dan via het hotel.' Dat de diefstal- en berovingswaarschuwingen geen loze kreten zijn ondervindt de Rabo bankgroep na luttele dagen zelf. Een wel gevuld schoonheidskoffertje verdwijnt in een onbewaakt ogenblik spoorloos. Drie toeristenconcentraties vormen het belangrijkste doelwit voor de studiereis deelnemers. Van oost naar west zijn het Torremolinos, Fuengirola en Marbella. Ge deeltelijk betreffen de bezoekjes accom modaties die komend seizoen voor het eerst geboekt kunnen worden bij Holland International. Overal informatieborden met klappers waarin de gasten gegevens vin den over excursiemogelijkheden, de be reikbaarheid van hostesses etc. Het regelmatig houden van spreekuren be hoort tot het vaste ritueel. De tocht langs te bezichtigen hotels en appartementen loopt zoals aangekondigd langs velerlei ui tersten. Van congreshotels waar men niet zonder trots meedeelt dat het eigen zwem bad zeewater bevat, tot complexen die val len onder de karakteristiek 'sobertjes' of waar de aanduiding 'versleten luxe' op van toepassing is. Een typisch jeugdverblijf ('je bent jong en je wilt wat...') krijgt onder staande toelichting mee: als mensen die Verzamelaar zoekt foto's, ansichtkaarten of ander materiaal betreffende Koninklijke Marine. Misschien hebben collega's nog spullen uit hun diensttijd die ze toch willen opruimen en waar ze mij een groot plezier mee doen. Gaarne reacties naar H. Kuipers, A. Rampionstraat 35, 8574 SK Bakhuizen of telefonisch 05148-367 (Rabobank Bakhuizen).

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 9