Bespreking vooraf in teken van nuttige tips De een krijgt bepaalde klanten op de bank niet weg of ze moeten eerst een snoepje hebben gehad. Dan is er een kantoorbeheerder die tegenwoordig meer en meer ais sociaal begeleider fungeert. Een volgend verhaal betreft een hond die a/s attractie voor jeugdige bankbezoekers ergens permanent tot de kantoorbezetting behoort. Er bevindt zich een duivenmelker in het gezelschap, een jeugdleidster; een derde zit bij de vrijwillige brandweer. Bij de een geldt het als de gewoonste zaak van de wereld wanneer zich tegen sluitingstijd een fabrikant aan de balie vervoegt met de boodschap: 'Ik moet van mijn dokter morgen voor minstens drie weken vakantie naar de zon. Regel dat even.En aangezien de prijs geen rol speelt, gaat die klant de andere ochtend inderdaad richting zon. et met smaak vertelde voorval brengt even eerbiedig stilzwijgen teweeg. Want heeft net tevoren nog een ander niet spontaan meegedeeld dat dit behalve haar eerste studiereis ook haar eerste kennismaking is met Spanje, en tegelijk de eerste vliegreis van haar le ven? Aan bonte verscheidenheid geen en kel gebrek dus in het groepje dat op ver kenning aan de Costa del Sol is neergestre ken in een hotelbar. Een ding hebben de le den van het gezelschap niettemin gemeen: elk houdt zich in Nederland bij een Rabo bank bezig met de verkoop van vakantie reizen. En aangezien mede voor vakanties de stelregel van een stijgende verkoop baarheid geldt naarmate iemand het pro- dukt 'proefondervindelijk' beter leert ken nen, raakte in de loop der jaren het feno meen studiereis ingeburgerd. Ditmaal is de uitnodiging gedaan door Holland Interna tional, en dat het reisdoel 'de Sol' is ofte wel deZuidspaanse kust, heeft alles te ma ken met het feit dat de toeristenindustrie ginds op deze 'buikbestemming' aanzien lijke belangen heeft liggen. Wat staat de vakantieganger te wachten langs het 'gouden randje van de zon?' Hoe gaat het eraan toe? Wat doet een reisorga nisatie aan de opvang van haar klanten? Welke kwaliteitsnormen gelden er voorde beschikbare accommodaties? Vragen, al lemaal vragen. Stukje bij beetje krijgen de deelnemende reismedewerk(st)ers er met het verstrijken van de tijd een antwoord op. Het wordt hen echter allerminst cadeau gedaan. Menig dagprogramma bestaat voor een wezenlijk deel uit het bezichtigen van hotels en ap partementen. 'Nog een zo'n dag en ik ben compleet versleten,' klinkt ergens halver wege de verzuchting. En een andere 'bof kont' voegt daar hartgrondig aan toe: 'Je loopt hier volgens mij nog meer dan in de spaarweek Het hardnekkige misverstand dat iedere studiereis in wezen een verkapt snoepreis je vormt, komt herhaaldelijk op de proppen Studiereizen waarbij de activiteit Reizen van de Rabobank Nederland een stimule rende rol vervult, gaan als regel gepaard met zogenaamde voorbesprekingen. Ze hebben een tweeledig doel. Enerzijds krijgen de deelnemers gelegenheid kennis met elkaar te maken. De praktijk heeft uitgewezen dat de bijeenkomsten bovendien zin vol zijn om precies de bedoelingen uiteen te zetten van zo'n studiereis. De touropera tor die een bepaalde reis organiseert kan samen met de reisbegeleiding een en ander toelichten of informatiemateriaal verstrekken. Voorts worden er films of dia's ver toond van de toeristenbestemmingen die op het programma staan. De deelnemers krijgen in de loop van de bespreking alvast een globaal beeld van wat hen te wach ten staat. Er worden tevens nuttige tips verstrekt over de meest praktische manier om van de bevindingen tijdens de studiereis verslag uit te brengen. 'We hebben geen behoefte aan een verslag dat eruit ziet als een poëzie-album.' stelt Joost de Meijer van de activiteit Rejzen vast. Deelnemers aan elke studiereis werken daarom bij hun talrijke bezoeken aan accommodaties met standaard-beoordelingsformulieren waarop volgens bepaalde normen elke accommodatie wordt doorgelicht op de lig ging, kwaliteit en de aanwezigheid van faciliteiten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 8