boeken precies weten waar ze terecht ko men, heb je geen enkel probleem. Het kan blijkbaar niet genoeg herhaald worden: hanteer bij de beoordeling van reislustige klanten vooral niet uitsluitend de eigen maatstaven. Verder maar weer. Op naar de zoveelste tempel van het massatoerisme. Folderma teriaal beschikbaar. 'Hoe krijgen ze ooit zo'n gigantisch ding op zo'n klein blaadje,' vraagt de lolbroek uit de groep. 'Zouden ze hier soms ook net als gisteren bij dat hotel zo'n jochie met bel en schoolbord naar de ligweiden sturen als ze een boodschap hebben voor een van de gasten De slotconclusie is overduidelijk. 'Nee, hier kan ik onze mensen met geen mogelijkheid heen doen. Ze zouden zich niet op hun ge mak voelen in zo'n massaal gebouw. Thuis kennen ze alles en iedereen en ze verwach ten dat het na een paar dagen hier ook zo zal zijn. Dus vergeet het maar.' Kritische kanttekeningen en vragen zijn niet van de lucht. 'Zou het hier in het hoog seizoen erg zijn met de lawaai-overlast? Vlakbij zit een discotheek.' Geduldig geeft de Holland International-hostess tekst en uitleg. Ook als er gevraagd wordt naar de aanwezigheid van opscheplepels in een appartement. 'De Nederlander is een Pietje Secuur wat de huisvesting betreft. Hoe kan het ook anders met ons klimaat. De Span jaard ziet veel van onze behoeften in een totaal ander licht. Men volstaat met het 1 0 hoognodige binnenshuis. Het is geen on wil maar het interesseert hem hoege naamd niet. Pas als hij uit huis spoelt of wegwaait worden er maatregelen getrof fen. Klachten over vuil aangetroffen ap partementen kan ik heel goed plaatsen. Zie in enkele uren tijds maar eens een hele rits kamers te reinigen als die - onbehoorlijk - vervuild zijn achtergelaten. Ook hoor je dat linnengoed maar mondjesmaat verstrekt wordt. Hier geldt één advies: neem van thuis extra handdoeken mee. En dan de on vermijdelijke verhalen over te zachte ma trassen. Een deur als onderlegger helpt perfect, maar lang niet iedereen toont dan begrip voor zo'n oplossing. Het kan soms heel raar lopen met klagende mensen. Je verwacht dat ze ontevreden weggaan en dan krijgt het hoofdkantoor later een be dankbrief. Of je ziet mensen die boordevol klachten vertrekken een maand of vijf later hier toch weer vrolijk rondhuppelen. Hoe zwaar tellen dan hun klachten? Over het al gemeen heb je het minste omzien naar de zogenaamde doe-mensen. Die willen met een ontbijt wat op gang geholpen worden iedere dag en dan trekken ze rustig hun eigen plan. Anderen daarentegen hebben de behoefte 'vermaakt' te worden, ze ver wachten bezigheden.' Dergelijke realistische uitspraken, ont leend aan de alledaagse praktijk, hebben iets weldadigs. Ze verhelderen situaties aan de Costa del Sol meer dan een Hallelu ja-litanie. Liften die kuren vertonen krijgen op die manier iets aanvaardbaars, evenals het feit dat ('als gewoonlijk') de uiterst be hulpzame portier van een bepaald appar tementencomplex eerst in een naburige kroeg moet worden achterhaald. Ook ma ken nuchtere waarnemingen duidelijk waarom er steeds meer vraag ontstaat naar hotels met faciliteiten. Niet gauw is er iets te dol als het erom gaat de toeristen 'binnen' te houden en hen te verhinderen elders hun vakantiegeld te besteden. Drankjes tegen gereduceerde prijzen op bepaalde tijdstippen, taalcursussen, lucht- buksschieten, spelletjes, tennislessen, miss-verkiezingen, verkleedpartijen, jazz- gymnastiek, het is niet meer dan een vluchtige greep uit het totaalaanbod. Vooral Engelsen zijn verzot op dit soort at tracties. Ergens langs het strand krijgt een eenzame surfer onderricht. Kalm, haast lij zig klinken instructies uit een luidspreker. Op een naburige stortplaats lopen toeris- tenkindertjes onder leiding van een juf vlij tig mieren te zoeken. Jawel, aan alles is gedacht. Dus ook aan Vervolg op pagina 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1983 | | pagina 10