1 lij CeM* 'Is het normaal bij iedere plaatselijke bank? Hoe is dit of dat bij andere banken geregeld? Wij weten hier niet goed raad mee, kunnen jullie ons helpen? Wat vinden anderen nou van zoiets?' Met regelmatige tussenpozen bereiken de Raboband-redactie telefonische of schriftelijke opmerkingen en ontboezemingen die uitmonden in vragen a/s de vorenstaande. Wat doe je ermee? 1 ii postte 2>S<?2> SB UtfecMt Veruit de gemakkelijkste weg is na tuurlijk het doorverwijzen van de collega's naar het voor hen dichtstbijzijnde regiokantoor. Daar houdt zich in het peloton van in hun vak doorkne de adviseurs vast wel iemand op die in een handomdraai (of twee) aan de meeste pro blemen een mouw kan passen. Gewoon op grond van de dagelijkse praktijk, opgedaan in veelvuldige contacten met allerlei Rabo- banken. Maar bij de behandeling van die incidentele 'Ik zou weieens willen weten'- post zouden we natuurlijk ook best eens de hulp in kunnen roepen van de directe colle ga's. Waarom zouden zij hun zegje niet eens kunnen doen. De redactie houdt zich voor zulke persoonlijke visies bijzonder aanbevolen en ruimt graag plaats in voor reacties op zaken die worden aangekaart. Zo gebeurde het onlangs dat iemand - de naam van de collega in kwestie zijn we evenals de betrokken bank alweer kwijt - aandacht vroeg voor 'een alledaags pro bleem'. Het ging over de post, en dan meer in het bijzonder de persoonlijke post die be paalde personeelsleden op hun kantoor ontvangen. Bij de bewuste bank bestond kennelijk de gewoonte om 's ochtends alle post centraal te openen en pas daarna de brieven, pakjes etc. door te sturen naar de genen voor wie ze waren bestemd. 'Ik zou,' aldus het relaas van de bewuste collega, 'weieens willen weten of zoiets bij andere banken ook voorkomt en of men daar een dergelijke gang van zaken als normaal be schouwt. Ik kan me heel goed voorstellen dat er zo nu en dan eens een persoonlijk gerichte brief zonder erg wordt openge maakt. Daar heb ik geen enkele moeite mee. Maar het ligt anders wanneer het stelselmatig gebeurt. Dat kan ik niet uit staan en zeker niet als er op de omslag in koeien van letters je naam plus de toevoe ging ter attentie van, persoonlijk, of iets in die geest staat. Dan is het kinderachtig - zeker als de betrokkene op kantoor is - om zo'n enveloppe te openen. Ik kan er niet goed tegen. En ik begrijp ook niet waarom zoiets gebeurt. Heeft het te maken met nieuwsgierigheid, of is het argwaan? Je kunt over die pottenkijkerij dan wel weer op hoge poten je beklag gaan doen bij de directie maar daar is zo'n zaak ook weer te onbenullig voor. Ik vind het gewoon een kwestie van fatsoen dat mensen van per soonlijke post afblijven. En bovendien, om welke dingen gaat het nou helemaal! Je krijgt van klanten eens een trouwkaart, een leverancier stuurt wat foldermateriaal en als je geluk hebt is er rond de jaarwisseling eens een enkeling die je een attentie stuurt, een aardigheidje of iets wat je in de verte misschien zelfs een relatiegeschenk zou kunnen noemen Welnu, tot zover deze hartekreet aan het adres van Raboband. Wat vinden we er van? Wie doet er wat mee? Wie voelt zich geroepen zijn of haar mening hierover eens kenbaar te maken? De redactie is be nieuwd. Reacties s.v.p. richten aan: Re dactie Raboband, Rabobank Nederland, Utrecht, adrescode UH-0 205. ■■mbm 7 nfedWtentT -fs^Öeüand- - y§ 0 rv\ 'si

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 3