een bloemlezing van de op- en aanmerkin gen van degenen die voor het eerst met het vijftig-guldenbiljet werden geconfron teerd. Sommigen vonden het maar 'roare diengers'. Anderen waren wat positiever: 'wat blommig, toch wel fleurig' of 'het lijkt wel een bloemenwinkeltje'. Eén cliënt noemde het 'het snoepje van de maand'. Een andere zei bij het verlaten van de bank: 'Zo, nu heb ik ten minste een zonnige por- temonnaie.' Met 't Slipje uit Beverwijk blijft het kwakke len. Een zeer somber gestemde dwaalgeest is de redactiekamer binnengeslopen en haast niets vermag deze kwelgeest naar an dere oorden te verwijzen, 't Slipje wordt aan het infuus gelegd. Gebrek aan tijd, kopij en geld noopt hiertoe. De redactie is een weinig moedeloos geraakt in de loop der tijden. Bo vendien is 't Slipje te duur geworpen; de pro- duktiekosten gaan de begroting te boven. Daarom gaat het personeelsblad wat min der vaak verschijnen. Tijd-, kopij- en geld problemen behoren hopelijk tot het verle den. Het nummer waarin de redactie haar nood klaagt over onder andere het kosten aspect, telt totaal 30pagina's, A4-formaat. De redactie woekert misschien met geld, met de ruimte doet ze dat zeker niet. De op maak is zeer ruim. Zij besteedt twee volle pagina 's aan de - op zich heuglijke - mede deling: dat Sybrand, Roelien, Yvonne, Jan, Ton, Si/via, Joke, Hona, Johan, Gerde, Fried, Marcel en Aad voor een of ander examen zijn geslaagd. Verder beslaat de puzzelru briek 11 van de dertig pagina's. Da's toch wel een beetje overdaad, Dat banktermen veelvuldig verwarring kunnen stichten bij cliënten, blijkt wel uit het volgende stukje dat Loes en Peter ter publikatie zonden aan 't Centje, uit Roo sendaal. Bij het opschonen van het relatie systeem wordt gebruik gemaakt van stan daardbrieven, waarop cliënten gegevens moeten invullen, respectievelijk aanvullen. Ook de familie B ontkwam er niet aan. Maar wat betekent de term 'meerhoofdig' nu eigenlijk? De heer B. illustreerde zijn op vatting hieromtrent met een tekening. 'Ook yvas het lachen geblazen, toen we aan een klant vroegen of zij 'ingezetene' of 'niet-in- gezetene' was,' aldus Loes en Peter van het kantoor Nispen. 'Om zulke misverstanden te voorkomen, hebben we nu een exem plaar van de 'dikke Van Dale' aan de balie gelegd, zodat de klanten zelf kunnen op zoeken, wat we precies bedoelen.' Onze Woudenbergse collega's traderen hun lezers in De Silo Onder op een nieuwe aflevering van 'de geschiedenis van de Rabobank Woudenberg en omstreken'. Deze keer wordt de periode 1915-1919 be handeld. Het jaar 1916, zo blijkt uit De Silo Onder, kon worden gestart met een winst over het vorige boekjaar van welgeteld fl. 2511,49. 'Waar en Administrateur en personeel door den groote toename van het aantal leden en de bijzondere omstandighe den waarin we door den oorlog verkeerden, zeer veel werkzaamheden verricht hebben, tevens met het oog op de resultaten van het afgelopen boekjaar, oordeelt de vergadering het wenschelijk aan de Algemeene Verga dering voor te stellen aan den Administra teur eene gratificatie toe te kennen van fl. 150,00, aan J. Morren van fl. 40,00, aan J. Bruggink fl. 15,00 en de rest van de winst, dus fl. 2306,49 te storten in ons re servefonds. Aldus werd besloten.Ook toen voerde de bank al een goed personeelsbe leid. Het verzekeringsbedrijf is nu niet bepaald een van de meest aanschouwelijke afdelin gen van een bank. Daarom wordt deze af deling bij rondleidingen door het bankge bouw ook meestal gepasseerd. Hooguit snelt de meute schoolkinderen via het ver- zekeringsvertrek van het ene interessante deel van de bank naar het andere. In Drachten waren de Rabobankassura- deuren dan ook stomverbaasd toen een groep schoolkinderen op hun werkplek halt hield en hun werd medegedeeld dat ze zich op de afdeling assurantiën bevonden. 'Wij wachtten stil en vol verwachting wat er nu van onze afdeling zou worden ver teld,' aldus een assuradeur in het perso neelsblad Overdrachten. Door de rondlei der werd onmiddellijk een moeilijke vraag aan de kinderen gesteld: 'En, jongelui? Weten jullie wat voor een plant dat is, die daar in het midden groeit?' Het bleef stil, geen kind wist het antwoord. Onder ver melding dat het een druif was, werd zo spoedig mogelijk weer de aftocht gebla zen. Even later stonden de kinderen weer op straat, een hoop kennis rijker. Ze waren veel te weten gekomen. Bijvoorbeeld dat een verzekeringsman iemand is die drui ven kweekt! In Apeldoorn heeft het er behoorlijk om ge spannen. Maar, gelukkig, de verhuizing zit er op. Het nieuwe hoofdkantoor is in gebruik genomen. De rubriek 'nieuwbouw' in het personeelsorgaan De Kluizenaer behoort dan ook tot het verleden. De verhuizing van zo'n groot kantoor gaat natuurlijk gepaard met een boel 'opruim- werk'. Soms werd dat iemand wel eens even te veel. De onderstaande foto, die wij in De Kluizenaer afgebeeld vonden, getuigt hiervan, Nijmegen fungeert als proefbank voor het KIK-experiment. Vanzelfsprekend wordt uitgebreid aandacht besteed in het perso neelsorgaan Raborebbel aan de test die op 1 november op het bijkantoor Grote Markt van start is gegaan. Voorts is in Ra borebbel veel plaats ingeruimd voor de ar beidsvoorwaarden die met ingang van 1 juli van kracht zijn geworden en een inter view met Inge van de Akker over de ver bouwing van het kantoor Steenbokstraat en alles wat daarmee gepaard gaat. Tijdens de verbouwing kwamen op een dag twee politiewagens met zwaailichten en sirene richting Steenbokstraat rijden. Er was op het bureau een alarmmelding bin nengekomen. Het probleem was echter snel opgelost. Tijdens de bouwwerkzaam heden was ongemerkt het stilalarm in wer king gesteld en men had verzuimd de poli tie van de bouwactiviteiten op de hoogte te stellen. De bouwvakkers werden even voor bankrovers aangezien. Een vreemde ge waarwording voor hen, die toch zo con structief bezig waren,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 21