njzen digheid. Extra premie Op een personeelsbestand van ruim 24 000 mensen haalde de Amro Bank in 1981 blijkens het sociaal jaarverslag 1372 ideeën binnen. Een jaar eerder lag de score aanmerkelijk lager. Toen bleef de inbreng welgeteld tot 404 ideeën beperkt. De Am ro Bank ziet het verscherpte streven naar kostenbeheersing als mogelijke verklaring voor de opleving. Aan waarderingspremies (58) en beloonde ideeën (42) werd in totaal een bedrag van f28 400 uitgegeven. De Amro Bank- ideeënbus bestaat sinds 1 964. Verleden jaar registreerde men net de 5000e inzen ding. De bank kent een extra aanmoedi gingspremie van duizend gulden voor de meest vruchtbare ideeënproducent(e) in een bepaald jaar. Driemaal op rij al ging het extraatje naar dezelfde medewerker. Een medewerkster die f 6140 voor een idee ontving, bracht daarmee de hoogste jaar premie op haar naam. Ook bij de Neder landse Credietbank leeft het besef dat de ideeënbus voor extra impulsen kan zorgen bij het zoeken naar wegen voor kostenbe heersing en een verbeterd dienstbetoon aan de klant. Voorlopig blijft de oogst ta melijk mager. Op een personeelsbestand van 2272 mensen telde men 48 ideeën, een lichte stijging (1 2) ten opzichte van het voorafgaande jaar. Voor tien bruikbare ideeën keerde de Nederlandse Crediet bank in totaal 1 800 gulden uit. Van de in gezonden ideeën hadden er 12 recht streeks te maken met bezuinigingen. Wat spijtig constateren de samenstellers van het sociaal verslag dat de afwikkeling van ideeën nogal stroef verloopt. Een mogelij ke remedie: Aandringen op meer spoed bij de beoordelende instanties. Besparingen onmeetbaar Bij het aanleggen van beloningsmaatsta ven voor ingestuurde ideeën zien veel be drijven zich voor problemen geplaatst. Soms leveren goede ideeën geen bespa ringen op; veel vaker nog komt het voordat besparingen niet of moeilijk meetbaar zijn. Bij de Algemene Bank Nederland kon op de 174 beloonde ideeën verleden jaar in T!' slechts vijf gevallen de besparing becijferd worden. Overigens kwam de ABN uit de bus met een fraai inzendpercentage. Circa 16 000 personeelsleden kwamen 1233 keer op een idee. Onder hen bevonden zich een drietal 'ideeëngrossiers'; de onbetwis te koploper zorgde in z'n eentje voor een produktie van 48 ideeën, twee collega's le verden er elk 38 in. Van de ingestuurde suggesties werd ruim 22 procent gehono reerd met een bonus of aanmoedigings premie. Vergelijking met cijfers over het voorgaande jaar leert dat bij de gestegen inbreng het beloningspercentage is ge daald. In geld uitgedrukt betaalde de ABN verleden jaar aan bonificaties bijna 30 000 gulden, met als recordbedrag een som van 3600 gulden. Aan aanmoedigingspremies werd nog eens ruim 5000 gulden uitge keerd. Inhoudsopgave De ABN-medewerkers kunnen onmogelijk aan het bestaan van hun ideeënbus voor bij. Het personeelsblad Ankertros publi ceert regelmatig een ideeënrubriek met vermelding van het registratienummer dat aan een ingezonden idee is toegekend, een 'korte inhoud' en de toegekende bonus of premie. De laatste worden verleend voor ideeën die op zichzelf juist en goed uitge werkt of waardevol waren maar die door omstandigheden niet of niet meer overge nomen konden worden of waarvan de rea lisering nog 'hangt'. Onderaan de met cartoons opgefleurde ru briek prijken steevast naam en adres van de secretaris van de centrale ideeëncom- missie. Favoriete onderwerpen onder de ideeënleveranciers zijn de gangbare for mulieren (218), de rekening-courant (122), het spaarbedrijf (110), en de cheques die 102 keer een ABN-man of -vrouw te denken gaven. De aanzienlijke toevloed van ideeën maak te dat de ABN in het recente verleden al di verse malen hoge ogen gooide in de admi nistratieve sector op de traditionele be- drijfsonderscheidingendag van het landé- lijke Ideeëncentrum. In 1977 liet de bank de volledige concurrentie achter zich. Na dien volgde er nog tweemaal een derde prijs en een notering op de tweede plaats.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 5