m II Ideeënmeter Het gaat voortreffelijk met de overkoepelende Rabobank- voorstelbank. Vanuit Eindhoven waar IBC-secretaris Drijfhout kantoor houdt bij Rabobank Nederland, turft secretariaats medewerkster Dorien ï/an den Nieuwenhof nog gauw even de jongste inzendingen ten behoeve van Raboband's 'Ideeënmeter': sinds 1 juni werden ruim 120 ideeën ge registreerd, opnieuw een fikse aanwas dus vergeleken met wat de peilschaal aangaf toen begin september bij de plaatselijke Rabobank te Halfweg een eerste bekroning terecht kwam. 3" s- 8" 8 o- 8 S s 3° Flitsende start voorstelbank. Als leverancier van het profijtelijke idee kreeg Wim Heppe er een kersverse IBC-voorzitter Dorre- steijn ambtshalve op bezoek. De uitreiking viel samen met de ludieke presentatie van een 'magisch brein' en een college over de werking ervan. Vraag: welke magie schuilt er achter het succes van de voorstelbank? Was er gerekend op zo'n flitsende start? Wat is er mogelijk de verklaring voor? Op nieuw is het drs. J. G. A. Dorresteijn die zich zonder tegenzin aan de tand laat voe len. Een momentopname, een tussentijdse balans. Raboband: Hoe zou het komen dat sommi gen de ideeënbus afdoen als een achter haald fenomeen? Dorresteijn: Wie informeert, beluistert in derdaad allerlei standpunten. Ik hoor zelfs wel geluiden die ons werk enigszins in het belachelijke trekken. Ideeënbussen zijn overbodig, willen zulke verhalen. Werk overleg is immers een algemeen goed; werkgroepen om allerlei vraagstukken aan te pakken, rijzen als paddestoelen uit de grond, etc. Maar niet voor niets heeft bij ons de Centrale Kringvergadering het voorstel om met 'n ideeënbus voor de hele organisatie te starten zo positief opgeno men. Men gelooft erin. Dat kon je niet al leen uit het volledig ontbreken van kritiek op de plannen wel opmaken, maar ook uit de positieve opmerkingen in de wandel gangen. Raboband:\Na\ rechtvaardigt de opzet van zo'n systeem dan wel? Dorresteijn: Motieven voor de overbodig heid van een voorstelsysteem overtuigen mij geen van alle. Bedrijven gaan nu een maal gebukt onder communicatievraag stukken. Veel dingen van onderaf komen gewoon niet aan bod. We zijn al een heel eind met te erkennen dat iedereen simpel weg het recht heeft suggesties in te zen den en die objectief en zorgvuldig te laten beoordelen. Je ziet trouwens dat bij bedrij ven waar de motivatie op een laag pitje staat de inbreng stukken minder is dan bij ondernemingen waar het klimaat goed is. Raboband: Zijn de kansen op levensvat baarheid sterker bij grote bedrijven? Dorresteijn: Vaak wel, maar soms zie je het tegendeel. De logheid van het apparaat werkt dan fnuikend. Essentieel - en wat ik nu zeg is pertinent geen mooipraterij - is het daadwerkelijk mobiliseren van men sen. Er bestaat schroom. We zijn kennelijk een beetje bang dat we iets doms voorstel len, of bang te komen aanzetten met iets o ct> O Co rji 1 3(7 -11 22 1 20 110 -10 29 100 90 80 O -9 16 70 -8 13 60 O O 50 -7 45 40 30 20 Co CL 10 -6 0 1982 dat allang blijkt te zijn ingevoerd. Laat het in vredesnaam geen aanleiding zijn te versagen. Ook na vijf mislukkingen kan het een zesde keer wel raak zijn. Je kunt nooit weten... Raboband: Welke gemeenschappelijke kenmerken bezitten ideeënleveranciers? Dorresteijn: Het zijn mensen die hun ver stand laten werken natuurlijk. Maar daar naast zijn volgens mij een zekere fantasie en betrokkenheid bij het werk van de bank ook onontbeerlijk. Er zijn nogal wat men sen die niet verder kijken dan de eigen job. Maar juist als men zich mede betrokken weet bij andermans werk en het bedrijf als geheel, krijg je allerlei verrassende uitstra lingseffecten. Het is trouwens een misver stand te menen dat de vindingrijkheid van mensen stijgt met de_hoogte van de post die ze bezetten. Daar hoef je heus niet een hoog niveau op de carrièreladder voor te hebben bereikt. Raboband: In hoeverre fungeert de ideeën bus als uitlaatklep en welke terreinen be strijkt tot nu toe de ideeënoogst in grote lij nen? Dorresteijn: Klachten en frustraties, dat valt reuze mee. Tot nu toe is ons ten minste niks gebleken van het vooroordeel dat men de ideeënbeoordelingscommissie als een klachtenbureau beschouwt. Wat er binnen komt varieert sterk. We krijgen ideeën die betrekking hebben op materiaalgebruik, gangbare werkmethodes, beveiliging, de administratieve organisatie natuurlijk. Zelfs bereikten ons suggesties die zonder meer als pogingen tot produktvernieuwing zijn te beschouwen. Raboband: Welke waarborgen bestaan er voor een vlotte afwikkeling van de ingeko men post? Dorresteijn: Wil je mensen de verzekering geven dat hun ingezonden ideeën echt se-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 3