(Automatisering van start. 16 Als er één onderwerp is dat de gemoederen in de bankwereld de laatste jaren danig bezig houdt, dan is het wel de voortschrijdende automatisering. De opmars van de computer lijkt niet te stuiten. Dat kan en mag ook niet volgens de kenners, die overigens wel nadrukkelijk verklaren dat de triomftocht van de chips en consorten in goede en beheersbare banen moet worden geleid. Banken hebben KIK op proef. Met de introductie van de salaris rekening in de jaren zestig raak te het hele bankgebeuren in een enorme stroomversnelling. Welbewust zetten de marmeren geldtempels de deu ren wijd open voor jan met de pet, die gre tig naar binnenstapte. Momenteel - zo is berekend - heeft 96% van de Nederland se huishoudens een salarisrekening, ter wijl 67% een spaarbankboekje bezit. Het handmatig verwerken van de daarmee ge paard gaande administratie werd een haast onmogelijke opgave. Daarom is er voortdurend gezocht naar wegen om die administratie sneller, efficiënter en met minder kosten te voeren. Computers bleken daarvoor uitermate ge schikte instrumenten. Niet voor niets wor den ze wel de uitleenbibliotheek van de menselijke geest genoemd. De ontwikke ling van computerapparatuur heeft een enorme vlucht genomen. Steeds fijnere technieken en een hoge massaproduktie hebben voor een uitzonderlijk fenomeen gezorgd: terwijl de prijzen van praktisch al le produkten een stijgende lijn vertonen valt er in de wereld van de elektronica in veel gevallen een prijsdaling te constate ren. De banken - computervreters bij uit stek - doen daarmee natuurlijk volop hun j voordeel. Net op tijd Ook de Rabobanken - waarmee 46 van alle huishoudens een of andere bankrelatie heeft - zijn druk doende in het automatise ringsproces. Zo werd vanaf eind 1 978 op een zevental proefbanken gestart met het KTS-systeern. Deze afkorting staat voor 'Key to Storage'. In gewoon Nederland be tekent het: het vastleggen van mutaties door middel van moderne computerappa ratuur. De proef slaagde glansrijk en nadat het van enkele kinderziekten was genezen, werd het KTS-systeem vanaf 1 979 op gro te schaal bij de banken ingevoerd. Aan het eind van 1 982 hebben naar schat ting een kleine vierhonderd banken een computer en werkstations (beeldscherm toetsenbord) aangeschaft. De belangstel ling is overweldigend. 'Gelukkig is er net op tijd een wat kleiner, dus goedkoper sy steem ontwikkeld dat ook rendabel is voor de wat kleinere banken en in 1983 be schikbaar komt. Anders hadden we bin nenkort met de invoering moeten stop pen,' zegt Peter van Hees, die bij Rabobank Nederland mede aan het automatiserings project werkt. Terwijl veel banken nog vol spanning op de komst van de computer en terminals zitten te wachten om de OCR- schrijfmachines, Etapboxen en Kienzleap- paraten de deur te kunnen wijzen, zijn an dere banken binnen de organisatie inmid dels begonnen met een proef die de twee de fase van het automatiseringsproces in luidt. Deze zomer is na veel voorbereiding met die proeffase gestart. Rabobank Ne derland en de Rabobanken Amersfoort, Rotterdam, Zeist, Amsterdam, Roermond, Baarn, Nijmegen, Apeldoorn, Bodegraven en Blerick bijten de spits af in het werken met hetKIK-systeem. KIKstaatvoor: Keyto Storage Inclusief Kasverkeer. 'Eigenlijk,' zegt Peter van Hees, 'is dat een foutieve be naming. Beter zou het zijn om te spreken van KIB: Key to Storage inclusief balieon dersteuning. Maar KIK is al zo ingeburgerd dat ik me er niet aan waag om die naam te veranderen.' De banken die met KIK gaan werken, krij gen de beschikking over balieterminals. Alle balietransacties worden direct aan de balie via die terminals vastgelegd in de computer. De diskettes uit die computer gaan 's avonds netjes naar het computer centrum in Eindhoven of Zeist. Het komt er op neer dat aan de balie de kwiteringsma- chines, voorsignaleringssystemen, valuta machines en meer van dergelijke appara ten gaan verdwijnen en worden vervangen door een eenvoudig beeldscherm met toetsenbord, aangevuld met een afdrukap- paraat (printer) dat zorgt voor het invullen van het cliënten- respectievelijk bankdocu- ment. Een druk op de knop Nu wordt er aan de balie nog een veelheid aan formulieren gebruikt voor steeds weer andere transacties. Je krijgt er soms een punthoofd van. Het KIK-systeem kent maar twee formulieren: allereerst een opname formulier ten behoeve van de snelkas én een standaardformulier voor de overige transacties, die aan de balie worden ver richt, zoals opnemen, storten, aan- en ver koop van vreemd geld, verzilveren van cou pons en dividenden, verkoop van reis- cheques. Wanneer een klant aan de balie komt en zijn wensen kenbaar heeft gemaakt, komt met één druk op een knop een 'menukaart' op hpt beeldscherm te voorschijn waarop een keuze kan worden gemaakt voor de betreffende transactiesoort. Daarna ver schijnt een invulscherm. Wanneer alle ge gevens zijn ingetoetst zorgt de printer voor de rest. Alles wordt keurig op het formulier geprint. Naast het wegvallen van een groot aantal formulieren wordt zo tegelijkertijd bereikt dat de presentatie van de transactie naar de cliënt toe aanzienlijk wordt verbe terd. Overigens zijn er nog veel meer voordelen voor de cliënt aan verbonden, volgens Pe ter van Hees. In het programma is een voorsignaleringssysteem opgenomen. Zo dra aan de balie de transactie is ingetoetst, kan deze onmiddellijk worden doorgege ven aan de kassier, die ook een beeld scherm en toetsenbord heeft. De kassier is op die manier snel op de hoogte wat ervan hem wordt verwacht. De cliënt wordt op zijn wenken bediend. Tot nu toe vond de automatisering op de bank plaats buiten het gezichtsveld van de cliënt. Met het KIK-systeem komt deze voor het eerst daadwerkelijk in contact met een 'automaat'. In de proeffase wordt na drukkelijk bekeken hoe de cliënten hierop zullen reageren. Maar niet alleen voor de cliënt levert het KIK-systeem voordelen op. Ook voor het personeel zijn er pluspunten op te noemen. In de eerste plaats wordt de betrouwbaar-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 16