M handleiding leraar I4zn Schelp tot (?h<2CjJu.e derwijzer is uitgelegd wat een moderne bank doet en wat begrippen als privé-reke- ning, sparen, lenen en vreemd geld precies inhouden, kunnen zij hun nieuw verworven kennis aan de hand van meerkeuzevragen spelenderwijs toetsen in het spel 'Bank kluis'. Wanneer zij eenmaal in de kluis te recht zijn gekomen, kan de klas beginnen met het volgende spel, 'Eurokoers'. De leerlingen gaan in groepjes op reis door Europa. Op hun reis, die wordt uitgestip peld op een grote landkaart, moeten zij al lerlei opdrachten uitvoeren die allemaal met geld te maken hebben. Zo leren ze op een speelse manier met geld omgaan. De onderwijzer kan zijn kennis putten uit een fraai uitgevoerd boekwerkje, waarin uitgebreid de geschiedenis van het geld wordt behandeld, terwijl hierin ook de spelregels voor Eurokoers worden uitge legd. Een enorme poster, waarop in acht platen hoogtepunten uit de geschiedenis van het geld staan afgebeeld, helpen hem bij zijn onderwijzende taak. Voor de kinde ren is er een spannend stripboekje 'Op reis met de dimensiekwadrator', waarin op voor kinderen begrijpelijke manier het ver haal van de leerkracht nog eens wordt her haald. Moderne onderwijsmethoden Van Schelp tot Cheque vervangt een leer pakket dat de Rabobanken al vanaf 1 964 aan de basisscholen aanbieden. Dit pak ket, Tussen duim en wijsvinger, heeft zich altijd in een grote belangstelling mogen verheugen. Meer dan 1,5 miljoen exempla ren hebben in al die jaren hun weg naar de scholen gevonden. Maar uit onderwijskrin gen kwamen de laatste jaren steeds meer signalen dat het leerpakket, hoe waardevol ook, niet meer aansloot bij de moderne on- derwijstechnieken. De tijd heeft de gehan teerde methode achterhaald. Toch is er in het onderwijs een grote behoefte aan goed materiaal om kinderen voorlichting te ge ven over hoe ze op een verantwoorde ma nier met geld moeten omspringen. Het spreekwoord 'jong geleerd oud gedaan' blijkt hier niet misplaatst te zijn. Daarom besloot Rabobank Nederland een geheel nieuw leerpakket te ontwikkelen, waarvoor zij hulp inriep van deskundigen op het terrein van onderwijsmethodieken. Deze specialisten werden gevonden bij de educatieve uitgeverij Malmberg te 's-Her- togenbosch, een bedrijf dat zijn sporen in het verleden al ruimschoots heeft ver- Ih-"'' - diend. Uit de intensieve samenwerking tussen de uitgeverij en een speciale pro jectgroep van Rabobank Nederland is uit eindelijk Van Schelp tot Cheque tot stand gekomen. Verschillende 'proefspelen' hebben bewezen dat het lesmateriaal di dactisch verantwoord is en volledig aan sluit bij de belangrijkste huidigeonderwijs- methoden. Er is bewust gekozen voor de zogenaamde spelleermethode, waarbij het educatieve element vanuit verschillende onderwijskundige invalshoeken is bena derd. Zo komen taalvaardigheid, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, wereld oriëntatie in het leerpakket aan de orde. Terughoudend Bij het maken van het leerpakket is welbe wust voorzichtig omgesprongen met aller lei reclame-uitingen. Van Schelp tot Cheque ademt wel de speciale, nauwelijks te definiëren Rabobanksfeer, maar het straalt er niet vanaf. Het leerpakket is in eerste instantie be doeld om kinderen op de basisscholen iets te leren over geld en banken in het alge meen en niet over één specifieke bank, de Rabobank. Dat zou ook niet stroken met de opvattingen, die binnen de organisatie le ven, namelijk dat commercie in het onder wijs moet worden vermeden. Hetgeen na tuurlijk niet wegneemt dat de Rabobank hoopt in de public relations-sfeer enig pro fijt te hebben van het leerpakket. Met het ontwikkelen van Van Schelp tot Cheque toont de Rabobankorganisatie im mers duidelijk haar maatschappelijke be trokkenheid. En dat kan - om een zeer mo dieuze uitdrukking te gebruiken - 'alleen maar positief overkomen bij de mensen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 13