M
handleiding
leraar
I4zn Schelp
tot (?h<2CjJu.e
derwijzer is uitgelegd wat een moderne
bank doet en wat begrippen als privé-reke-
ning, sparen, lenen en vreemd geld precies
inhouden, kunnen zij hun nieuw verworven
kennis aan de hand van meerkeuzevragen
spelenderwijs toetsen in het spel 'Bank
kluis'. Wanneer zij eenmaal in de kluis te
recht zijn gekomen, kan de klas beginnen
met het volgende spel, 'Eurokoers'. De
leerlingen gaan in groepjes op reis door
Europa. Op hun reis, die wordt uitgestip
peld op een grote landkaart, moeten zij al
lerlei opdrachten uitvoeren die allemaal
met geld te maken hebben. Zo leren ze op
een speelse manier met geld omgaan.
De onderwijzer kan zijn kennis putten uit
een fraai uitgevoerd boekwerkje, waarin
uitgebreid de geschiedenis van het geld
wordt behandeld, terwijl hierin ook de
spelregels voor Eurokoers worden uitge
legd. Een enorme poster, waarop in acht
platen hoogtepunten uit de geschiedenis
van het geld staan afgebeeld, helpen hem
bij zijn onderwijzende taak. Voor de kinde
ren is er een spannend stripboekje 'Op reis
met de dimensiekwadrator', waarin op
voor kinderen begrijpelijke manier het ver
haal van de leerkracht nog eens wordt her
haald.
Moderne onderwijsmethoden
Van Schelp tot Cheque vervangt een leer
pakket dat de Rabobanken al vanaf 1 964
aan de basisscholen aanbieden. Dit pak
ket, Tussen duim en wijsvinger, heeft zich
altijd in een grote belangstelling mogen
verheugen. Meer dan 1,5 miljoen exempla
ren hebben in al die jaren hun weg naar de
scholen gevonden. Maar uit onderwijskrin
gen kwamen de laatste jaren steeds meer
signalen dat het leerpakket, hoe waardevol
ook, niet meer aansloot bij de moderne on-
derwijstechnieken. De tijd heeft de gehan
teerde methode achterhaald. Toch is er in
het onderwijs een grote behoefte aan goed
materiaal om kinderen voorlichting te ge
ven over hoe ze op een verantwoorde ma
nier met geld moeten omspringen. Het
spreekwoord 'jong geleerd oud gedaan'
blijkt hier niet misplaatst te zijn.
Daarom besloot Rabobank Nederland een
geheel nieuw leerpakket te ontwikkelen,
waarvoor zij hulp inriep van deskundigen
op het terrein van onderwijsmethodieken.
Deze specialisten werden gevonden bij de
educatieve uitgeverij Malmberg te 's-Her-
togenbosch, een bedrijf dat zijn sporen in
het verleden al ruimschoots heeft ver-
Ih-"''
-
diend. Uit de intensieve samenwerking
tussen de uitgeverij en een speciale pro
jectgroep van Rabobank Nederland is uit
eindelijk Van Schelp tot Cheque tot stand
gekomen. Verschillende 'proefspelen'
hebben bewezen dat het lesmateriaal di
dactisch verantwoord is en volledig aan
sluit bij de belangrijkste huidigeonderwijs-
methoden. Er is bewust gekozen voor de
zogenaamde spelleermethode, waarbij het
educatieve element vanuit verschillende
onderwijskundige invalshoeken is bena
derd. Zo komen taalvaardigheid, rekenen,
aardrijkskunde, geschiedenis, wereld
oriëntatie in het leerpakket aan de orde.
Terughoudend
Bij het maken van het leerpakket is welbe
wust voorzichtig omgesprongen met aller
lei reclame-uitingen. Van Schelp tot
Cheque ademt wel de speciale, nauwelijks
te definiëren Rabobanksfeer, maar het
straalt er niet vanaf.
Het leerpakket is in eerste instantie be
doeld om kinderen op de basisscholen iets
te leren over geld en banken in het alge
meen en niet over één specifieke bank, de
Rabobank. Dat zou ook niet stroken met de
opvattingen, die binnen de organisatie le
ven, namelijk dat commercie in het onder
wijs moet worden vermeden. Hetgeen na
tuurlijk niet wegneemt dat de Rabobank
hoopt in de public relations-sfeer enig pro
fijt te hebben van het leerpakket.
Met het ontwikkelen van Van Schelp tot
Cheque toont de Rabobankorganisatie im
mers duidelijk haar maatschappelijke be
trokkenheid. En dat kan - om een zeer mo
dieuze uitdrukking te gebruiken - 'alleen
maar positief overkomen bij de mensen.'