ditjes &datjes gebrek aan slagvaardigheid meer permit teren. Om de kleinste kleinigheid gaan klanten soms lopen. De verzuchting 'Is dat nou de taak van een bank? We kunnen wel alles in huis halen' hoor ik ook vaak ge noeg. Maar de feiten liggen er. Bij veel klanten ontstaat een groeiende behoefte aan begeleiding op financieel gebied. Daar is de roep om maandelijks te kunnen vol doen aan allerlei betalingsverplichtingen op assurantiegebied. Technisch moet zoiets oplosbaar zijn. Al in 1 979 heb ik het aangekaart, maar je krijgt er geen vat op. Niets is ermee gebeurd, terwijl intussen een concurrent er wel mee begonnen is.' Niettemin, Ben Bartholomeus heeft beslist de hoop dat met de oprichting van een voorstelbank allerlei dingen snel en beter, maar ook objectiever afgewikkeld gaan worden. Er is hem in het verleden ook wei eens gewezen op de mogelijkheid bepaal de ideeën aan te kaarten via één van de zo genaamde Technische overlegcommissies die er bestaan binnen de Rabobankorgani- satie. 'Daar schuilt toch iets onbevredi gends in,' meent Bartholomeus. Het ge vaar bestaat dat mensen in zo'n college doorlo-pend hun stokpaardjes berijden. Je kunt er geen algemeen geldende opinies inbrengen. Kwam je als individu daarente gen per toeval wel bij de man of vrouw terecht die over een suggestie moest oor delen, dan was je trouwens ook meteen af geschreven als die er niets in zag. Je hebt objectieve waarde-oordelen nodig. Het ergste van alles vind ik wel als je blijft zitten met het gevoel dat men je met een kluitje in het riet stuurt.' Strijd tegen lauwheid Naar ambtelijke en nietszeggende briefjes Buitenkans voor zei/liefhebbers: Houten zeilboot z.g.a.n., compleet met b.b.- motor, trailer en vele accessoires. Nieuw prijs: f 12.500,-. Voor inlichtingen: tel. 02274-2746 ha 8 kantooruren), die nimmer een vervolg kregen, behoeft in Pey niet lang te worden gezocht. Een voor beeld: 'Overeenkomstig de in dezen aan u gedane toezegging is uw suggestie te be stemder plaatse binnen de centrale bank - met verzoek voor de nodige aandacht - ge deponeerd'. Nimmer nadien werd over de zaak in kwes tie nog iets vernomen. Bartholomeus:'Aar dige mensen meestal hoor, als je met hen in persoonlijk contact komt. Maar iets an ders dan complexen of stapels papier krijg je meestal niet van ze.' Voornamelijk tegen die lauwheid richtte zich zijn vasthoudend heid. Dat men het ('daar heb je hem weer') op de duur misschien spuugzat werd, was een vervelende bijkomstigheid voor de man die in de laatste plaats dwarsligger wilde zijn. Het was alleen spijtig dat hij veelvuldig met zijn hoofd terecht kwam te gen die al eerder genoemde muur van be grip. Bartholomeus: 'Op basis van de prak tijk kwam ik bijvoorbeeld eens tot de slot som dat de looptijden van door ons ver strekte persoonlijke leningen omhoog moesten evenals het te verstrekken be drag. Het probleem speelde uitsluitend bij zijn bank, werd hem aanvankelijk te ver staan gegeven. Toen Bartholomeus daar op eigenhandig via een schriftelijke en quête onder Zuidlimburgse banken het tegendeel aantoonde, volgde een gewij zigde opstelling: de genoemde knelpunten bleven voornamelijk beperkt tot Zuid-Lim burg. Bartholomeus, met de flegmatieke gemoedsgesteldheid die hij doorlopend demonstreert: 'Het leek soms wel alsof de centrale bank het zich niet kon veroorloven toe te geven dat haar produkten en proce dures voor verbetering vatbaar zijn.' Hij be treurt het alleen dat het zo lang heeft ge duurd alvorens men tot andere gedachten kwam. Slimmigheidjes en drempelvrees Gevoelsmatig hebben de Rabobanken vol gens hem inmiddels een achterstand op gelopen in de toepassing van bestaande ideeën. En dat terwijl er massa's besparin gen denkbaar zijn. Hopelijk laten de perso neelsleden zich nu ook niet nog eens door drempelvrees ervan weerhouden ideeën in te sturen: 'Als het eenmaal loopt, zul je eens wat zien. Er leeft genoeg onder de banken. Veel slimmigheidjes worden op dit moment volgens mij nog uitsluitend via mondelinge overlevering verspreid. Han teerbare en kostenbesparende oplossin gen voor aanwezige problemen gaan zo van bank tot bank. Men weet niet beter of overal elders gebeurt het net zo. Terwijl er genoeg banken zijn waar men nog in volle hevigheid met een probleem worstelt. Banken waar men wel kan bogen op meer ervaringen moeten alleen doorkrijgen dat ze via de ideeënbus ervoor kunnen zorgen dat ook anderen profijt kunnen hebben van hun individuele bevindingen en pientere oplossingen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 8