Met afvalstoom naar ongekende hoogte. Doorzetter bijna man van 1 ton. Ho °9ste uitken lna in ^ederla Delteijl 9i"ni °e hor Op zoek naar de hoogste beloning die ooit in Nederland voor een bekroond idee werd toegekend, leiden diverse sporen richting Delfzijl. Bij de plaatselij ke Akzo-locatie droeg wachtchef Bern- hard Huizenga vorig jaar een topidee aan waarmee een jaarlijkse besparing van vierhonderdduizend gulden op de energierekening wordt bereikt. Voor Akzo (waar energiekosten een kwart van de jaaromzet, ofte wel 315 miljoen gulden, uitmaken) vormde het aanlei ding eens stevig uit te pakken. Wacht chef Huizenga ontving bruto de som van 58 370 gulden. Netto resteerde er een bedrag van 29 185 gulden. Verspreid over het hele land werden er vorig jaar 29 energiebesparende ideeën beloond. Gerekend over 5 jaar leveren ze gezamenlijk een voordeel op van cir ca 2,6 miljoen gulden. De inbreng van de heer Huizenga alleen bespaart gedurende die periode al 2 mil joen gulden. Hij bedacht een even sim pele als doeltreffende methode voor het hergebruik van afvalstoom. In de Akzo- centrale wordt stoom opgewekt voor het indampen van pekel tot gekristalli seerd zout. Stoom van 180 graden m f 185 dbera Onr *"*'1 Uit ha *-hef N de brengt de pekel aan de kook waarna de ze gaat kristalliseren. Vrijkomende dampen worden gecondenseerd, waar bij gassen met behulp van stoom weer afgevoerd worden. De heer Huizenga vond een mogelijkheid om bij dat proces reeds gebruikte 'afval'stoom te benut ten in plaats van verse stoom uit de cen trale. De aanzienlijke kostenbesparing die eruit voortvloeide leverde hem op de De heer Huizenga (links) in gezelschap van diens glunderende echtgenote, krijgt zijn gouden cheque aangeboden door Akzo- iocatiedirecteur Zandberg. valreep bruto ten minste nog ruim 58 000 gulden op. Een inmiddels inge voerd nieuw ideeënreglement bepaalt namelijk dat een bruto beloning van 25 mille voortaan het maximum zijn zal... Onlangs drong ook in Nederlandse dagbladkolommen 'de man van een ton door. Het betrof de zevenentwintigjarige Wilhelm Kurz uit München, één van de tweehonderdduizend personeelsleden die werken binnen het Siemens-concern. Het bedrag van een ton (in werkelijkheid ging het overigens 'slechts' om een bedrag van DM 60 720,-; red.) vormde de hoogste beloning die ooit in het bestaan van Siemens voor een idee werd toegekend. De hoogst haalbare premie voor een verbeteringsvoorstel bij het Westduitse bedrijf ligt trouwens nog aanmerkelijk hoger: het premiepla fond bij ons is op twee ton vastgesteld, laat een woordvoerder weten. Hij heeft de in druk dat ideeën vooral ontstaan op plaat sen waar mensen langdurig bezig zijn met dezelfde soort handelingen. Het is vermoe delijk ook de reden waarom bij Siemens- Nederland (2000 personeelsleden) in ver houding de ideeënbus weinig respons krijgt: 'Als je werkt aan de produktie van nieuwe apparaten heb je aanvankelijk te maken met kinderziekten. Zijn ze daar een maal van ontdaan, dan valt er ook niet veel meer te verbeteren. Bovendien ligt het ac cent bij Siemens-Nederland ook veel meer op toestellen waarvan geen echt grote se ries worden geconstrueerd en geprodu ceerd.' De 27-jarige Münchenaar die bij Siemens het recordbedrag in de wacht sleepte, heeft een methode ontwikkeld om storin gen te voorkomen in de door Siemens ge produceerde verwerkingsapparatuur voor betaalkaarten en cheques. Per dag moeten de OCR-sorteerders soms wel 1 miljoen documenten verwerken, waarbij bescha digde of foutief ingevulde exemplaren tot nu toe het nodige oponthoud veroorzaak ten. Hinderlijk tijdverlies voor de klant dus en in zijn eentje ontdekte Wilhelm Kurz hoe de narigheid te verhelpen viel. Bij de constructie-afdeling bestond aanvankelijk weinig animo om de verbeteringen doorte voeren, gezien de kosten die de toepassing met zich mee zou brengen. Wilhelm Kurz kreeg het gevoel dat men de zaak op de lange baan wilde schuiven. De Münchense technicus verging het als zo- velen: wanneer de directie iets naar voren brengt klimt ogenblikkelijk een hele groep onderzoekers in de houding om zo'n sug gestie te toetsen op haar bruikbaarheid, maar als de gewone jongen met iets komt blijft het liggen. De Siemens-man besloot het er niet bij te laten zitten. 'Apparatuur die hapert betekent gezichtsverlies bij de klant,' meende hij en samen met de servi ce-afdeling realiseerde hij eigenhandig de door hem beoogde wijzigingen. In de hoop dat er 'eindelijk wat mee gedaan zou wor den' en ondersteund door de Siemens- Kundendienst die op termijn wel degelijk besparingsmogelijkheden zag, zond Kurz vervolgens zijn idee in als 'Verbesserungs- vorschlag

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 5