Bankpresident als pleitbezorger. Binnen de administratieve sector van het bedrijfsleven in ons land beschikt De Nederlandsche Bank over een uitmuntend eigen ideeënbussysteem. Drie jaar op rij kwam 'het Frederiksplein' in Amsterdam met de beste resultaten uit de bus. Dat succes kan geen toeval zijn. Er ligt wel degelijk een bepaalde fi losofie aan ten grondslag: Ideeënbussen activeren de sluime rende inventiviteit in bedrijven, en niet zo zuinig ook. Daarbij zijn ze een prima instrument om snel, direct en democratisch veranderin gen te bewerkstelligen. Bankpresident Duisenberg heeft toen het nieuws over de resultaten bekend werd, in een toespraak er nog eens op gewezen hoe de ideeënbus kan helpen op maatschap pelijk aanvaardbare wijze de wederople ving van onze volkshuishouding te realise ren. In een toespraak die hijzelf te beschei den afdeed met de omschrijving 'vrijblij vende gedachtenspinsels' viel o.m. het vol gende te beluisteren: 'In de meeste bedrij ven, instellingen, ondernemingen, kanto ren en bureaus waar mensen samenwer ken is sprake van een bepaalde hiërarchie, van rangenstelsels, van een opbouw van laag naar hoog en andersom. Vaak krijgt de hoger geplaatste problemen en vraagstuk ken op te lossen die hij graag met anderen bespreekt, ledereen heeft wel eens stafver gaderingen meegemaakt of ervan ge hoord, al zal dat niet altijd in positieve zin zijn geweest; menigmaal houdt dergelijk overleg na de 'staf' op. Binnen afdelingen wordt meestal gewoon het dagelijkse werk gedaan zonder dat de leden van de afdeling een duidelijk beeld hebben van de problemen en vragen waar hun chefs mee zitten. Is het nu zo gek te adviseren dat die chef eens in de zoveel tijd zijn onopgeloste kwesties eens met zijn mensen bepraat? En dan bedoel ik juist ook met die mensen die in de dagelijkse routine niet bij zulke gedachtenwisselingen wor den betrokken. Dat hoeft niet veelvuldig te gebeuren, want vergaderziek zijn we toch al, maar wel zo nu en dan, gewoon ter in formatie van alle betrokkenen. Ik wil be paald niet beweren dat hiervan meteen op lossingen kunnen worden verwacht, maar waar zulk overleg nog niet bestaat zal het ongetwijfeld het gevoel van de betrokken heid verhogen, en tot meedenken prikke len.' Onderling begrip De heer Duisenberg gelooft dat het onno dig is de medewerkers uitdrukkelijk aan te sporen. Alleen het verklaren en verduidelij ken van hangende kwesties en vraagstuk ken zal voor de meesten voldoende uitda ging vormen om de geest aan het werk te zetten. 'Het gaat,' aldus Duisenberg 'niet om grote baanbrekende denkbeelden; de wereld gaat het meest vooruit door het be scheiden kleine idee. Meer openheid van hoger geplaatsten, de durf om te laten blij ken dat men ook niet alwetend is en met vraagstukken worstelt, behoeft niemand in achting te laten dalen. Er kan respect, ver trouwen en begrip mee worden gewonnen, want 'de baas is ook maar een mens'. Over al waar mensen in vertrouwen en begrip samenwerken is de voedingsbodem aan wezig voor onderlinge hulpvaardigheid en met elkaar meedenken. En als de geest be zig is, komen de ideeën vanzelf.' Binnen De Nederlandsche Bank wordt de ideeënbus ook beslist niet uitsluitend be schouwd als een bron voor kostenbespa rende denkbeelden. Verbeteringen die weliswaar geld kosten maar het arbeidskli maat ten goede komen en bijdragen tot verhoging van de produktiviteit kunnen evenzeer van betekenis zijn. Bij innovatie wordt doorgaans gedacht aan de vruchten van noeste arbeid in researchlaboratoria, aan inventieve gedachtenkronkels van be roepsuitvinders, aan inspirerende experi menten van beginnende ondernemers of nieuwe initiatieven van bestaande onder nemingen, weloverwogen begeleid door

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 18