Geheim zinnigheid rond de centjes... A6 terwijl ook 2 Belgische bedrijven de formu lieren ingevuld hebben geretourneerd. De bijna 600 000 werknemers, die bij deze bedrijven in dienst zijn hebben met z'n al len 42 627 ideeën in de bussen gedepo neerd. Dat betekent dat statistisch gezien van elke honderd werknemers acht sug gesties zijn binnengekomen. Vorig jaar zijn 1 2 600 ideeën beloond, het geen neerkomt op ruim 30% van alle beoordeelde ideeën. De 127 bedrijven trokken ruim 5 miljoen gulden uit voor be loningen, gemiddeld dus meer dan 400 gulden per idee. Dat dit gemiddelde is sa mengesteld uit hoge piekbedragen en lage schijntjes blijkt wel uit het feit dat de hoog ste beloning in 1 981 een bedrag was van exact 30 1 70 gulden voor één briljante ge dachte. De besparingen, die de ideeënbussen de bedrijven opleveren zijn zeer aanzienlijk. In 1981 zijn deze becijferd op bijna 50 mil joen gulden, met andere woorden tien keer zoveel als aan beloningen werd uitgekeerd. Wanneer alle gemaakte kosten worden verrekend, betekent dit dat er een gemid delde besparing van 3884 gulden per be loond idee is gemaakt. Deze cijfers zijn allemaal gemiddelden. Er zijn enkele grote verschillen te constateren tussen de bedrijven uit de industriële sec tor en de overige sectoren. De mensen die in de industrie werkzaam zijn beïnvloeden de getallen in een opwaartse richting, ter wijl de dienstverleners en administrateurs in negatieve zin tegengewicht bieden. De werknemers in de industrie leverden met 204 757 mensen totaal 33 339 ideeën in, een inzendpercentage van 18%. De 276 074 werknemers in de dienstverle nende bedrijven waren goed voor 5301 ideetjes, derhalve een inzendpercentage van 2%. In de administratieve sector lag dit inzendpercentage iets gunstiger. 54 007 mensen hadden 1 594 ideeën, dat is 4,7 per persoon op de honderd. Slechts 296 ideeën, dus slechts 1 5 waren er bruikbaar. In de dienstverlenende sector was dit 24,5 De industrie scoorde het hoogste: 31,7 Het Ideeëncentrum stuurt ieder jaar en quêteformulieren naar zijn ruim 300 leden met het verzoek deze toch vooral in te vul len en terug te sturen. In 1981 voldeden precies 127 bedrijven aan dit verzoek. Welgeteld 11 meer dan het voorafgaande jaar. Aan de hand van deze enquêteformu lieren is het Ideeëncentrum in staat in zijn jaarverslagen een aardig overzicht te ge ven van het reilen en zeilen van de ideeën bussen bij de aangesloten bedrijven. Deze statistieken bieden opmerkelijkcijfermate- riaal. Van de bedrijven die in 1981 de moeite hebben genomen aan de enquête mee te doen behoren er 86 tot de industriële sec tor, 31 noemen zich 'dienstverlenend', 8 bewegen zich in de administratieve sferen. Als het gaat over ideeënbusstelsels staan veelvuldig allerlei aspecten in de belangstelling. Wat echter opvalt is het gegeven dat ook minstens twee facet ten nogal eens in nevelen gehuld blijven: het bedrijfsleven is doorgaans niet scheutig met de (globale) vermelding van besparingen die gemoeid zijn met ideeënbusverbeteringen en evenmin is men mededeelzaam over de verhouding tussen een toegekende beloning en de bereikte besparing. Is het toeval, of blijft het toekennen van beloningen toch in zekere zin altijd natte-vingerwerk? Onderzoek naar de schaarse cijfers toont aan dat het ene bedrijf een bespa ring van 8 ton afdoet met een beloning van f 10 000,-, terwijl elders iemand 20 mille opstrijkt voor een uit bedrijfsoog- punt aanzienlijk minder profijtelijk idee. Wat betreft de toe te kennen belonin gen spreekt de Rabobankorganisatie in ieder geval duidelijke taal. Maximaal valt er voor een personeelslid 15 mille te verdienen bij deelname aan het ideeën bussysteem. De beloningsrichtlijnen la ten daarover geen misverstand bestaan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 17