Met het toenemen van de
economische problemen
wordt vanuit West-Europa
steeds vaker tamelijk jaloers
gekeken naar de
economische aanpak die
men kent in een land als
Japan. Terwijl diverse
Westeuropese landen steen
en been klagen en
economen met de handen in
het haar zitten nu 'de rek er
nagenoeg volledig uit is',
blijven de Japanners zo te
zien onverstoorbaar aan de
weg timmeren.
Fraaie bedrijfsresultaten en stijgen
de produktiecijfers plaatsen West
europese waarnemers voor een
raadsel. Als mogelijke verklaring wordt ge
zien de geweldige binding die er gewoon
lijk in Japan bestaat tussen bedrijven en
hun medewerkers. Er heerst een verras
sende loyaliteit en een bedrijfstrouw die in
de Westeuropese denktrant vrijwel on
voorstelbaar is. In Japan geldt het als de
gewoonste zaak van de wereld dat mede
werkers tot 's avonds laat in de weer zijn
voor hun bedrijf; zelfs komt het voor dat
vakanties voor het personeel van bedrijfs-
wege worden georganiseerd.
Dat de ideeënbus floreert in situaties waar
bij er zo'n emotionele binding met bedrij
ven bestaat spreekt eigenlijk vanzelf. Bo
vendien behoort het nadrukkelijk tot de
taak van een baas zijn medewerkers te sti
muleren om ideeën in te zenden. Meestal
gebeurt het gewoon mondeling. Lagere
premies worden door de baas zelf vastge
steld en uitbetaald, voor hogere premies
bestaan er commissies. Op deze wijze is
het niet zo verwonderlijk dat fabelachtige
jaaropbrengsten aan ideeën worden geno
teerd.
Om er enkele te noemen: bij Honda met
22 000 medewerkers: 1 48 000 ideeën. Bij
Toyota met 46 000 medewerkers 700 000
ideeën. Bij Nissan met 54 000 medewer
kers zelfs 927 000 ideeën. Ter vergelij
king: De Duitse Volkswagenfabrieken met
ruim 147 000 medewerkers brengen het
slechts tot ruim 36 000 ideeën op jaarba
sis. De leiding van het Volkswagenconcern
in Wolfsburg laat zich door de overrompe
lende Japanse cijfers intussen geenszins
van de wijs brengen. De Japanse succes
formules houden namelijk sterk verband
met het volkskarakter. Bij Volkswagen
peinst men er dan ook geen moment over
om de stimulerende Japanse methodes
(gedeeltelijk) over te nemen. Een VW-
woordvoerder: 'De Japanse situatie is als
een knappe, aantrekkelijke vrouw, leder
een wil dolgraag met haar uitgaan, maar
het is toch wat anders om met zo iemand
getrouwd te zijn. Bovendien blijft het de
vraag of het huidige Japanse ideaalbeeld
stand weet te houden.' m