Met het toenemen van de economische problemen wordt vanuit West-Europa steeds vaker tamelijk jaloers gekeken naar de economische aanpak die men kent in een land als Japan. Terwijl diverse Westeuropese landen steen en been klagen en economen met de handen in het haar zitten nu 'de rek er nagenoeg volledig uit is', blijven de Japanners zo te zien onverstoorbaar aan de weg timmeren. Fraaie bedrijfsresultaten en stijgen de produktiecijfers plaatsen West europese waarnemers voor een raadsel. Als mogelijke verklaring wordt ge zien de geweldige binding die er gewoon lijk in Japan bestaat tussen bedrijven en hun medewerkers. Er heerst een verras sende loyaliteit en een bedrijfstrouw die in de Westeuropese denktrant vrijwel on voorstelbaar is. In Japan geldt het als de gewoonste zaak van de wereld dat mede werkers tot 's avonds laat in de weer zijn voor hun bedrijf; zelfs komt het voor dat vakanties voor het personeel van bedrijfs- wege worden georganiseerd. Dat de ideeënbus floreert in situaties waar bij er zo'n emotionele binding met bedrij ven bestaat spreekt eigenlijk vanzelf. Bo vendien behoort het nadrukkelijk tot de taak van een baas zijn medewerkers te sti muleren om ideeën in te zenden. Meestal gebeurt het gewoon mondeling. Lagere premies worden door de baas zelf vastge steld en uitbetaald, voor hogere premies bestaan er commissies. Op deze wijze is het niet zo verwonderlijk dat fabelachtige jaaropbrengsten aan ideeën worden geno teerd. Om er enkele te noemen: bij Honda met 22 000 medewerkers: 1 48 000 ideeën. Bij Toyota met 46 000 medewerkers 700 000 ideeën. Bij Nissan met 54 000 medewer kers zelfs 927 000 ideeën. Ter vergelij king: De Duitse Volkswagenfabrieken met ruim 147 000 medewerkers brengen het slechts tot ruim 36 000 ideeën op jaarba sis. De leiding van het Volkswagenconcern in Wolfsburg laat zich door de overrompe lende Japanse cijfers intussen geenszins van de wijs brengen. De Japanse succes formules houden namelijk sterk verband met het volkskarakter. Bij Volkswagen peinst men er dan ook geen moment over om de stimulerende Japanse methodes (gedeeltelijk) over te nemen. Een VW- woordvoerder: 'De Japanse situatie is als een knappe, aantrekkelijke vrouw, leder een wil dolgraag met haar uitgaan, maar het is toch wat anders om met zo iemand getrouwd te zijn. Bovendien blijft het de vraag of het huidige Japanse ideaalbeeld stand weet te houden.' m

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 14