nisatie? Dit laatste kan in derdaad een rol gespeeld hebben. Het valt niet altijd mee om vanuit de plaatse lijke bankdejuistefunctio- naris van Rabobank Ne derland te vinden, bij wie je je idee of wens kwijt kunt. Alleen daarom al is de op richting van een ideeën- beoordelingscommissie gerechtvaardigd. Tevens is het zinvol, dat goede ideeën beoordeeld wor den om te kijken of een be loning op zijn plaats is. Al hoewel dit laatste stimule rend kan werken, is de be loning naar mijn mening bijzaak. Het belangrijkste is, dat het idee erkend wordt en dat het opge volgd zal worden. Dit zal dan ongetwijfeld de moti vering van de medewer kers vergroten, hetgeen zowel het bedrijf als het personeel ten goede komt. Terwijl ik dit schrijf hangt Qnze eigen ideeënbus, te genover mij, smachtend te wachten op 'alweer' een nieuw idee. Het valt niet mee om met nieuwe ideeën te komen...' tumm De heer E. Ph. Hoogstoe- venheid (31 jaar) hoofd nterne controle Rabobank Hengelo (O): 'Met het deeënbussysteem ben ik onlangs via een medewer- <er van Rabobank Neder- and geconfronteerd. Deze medewerker had een idee ngezonden dat jaarlijks 5 miljoen gulden zou bespa- -en. Het idee werd door de commissie gehonoreerd an leverde hem naar zijn zeggen f 250,- (eenmalig) op. Voor onze organisatie s zo'n ideeënbussysteem laar mijn mening een goe ie manier om alle vinding- ijke medewerkers/sters Ie mogelijkheid te geven ïun ideeën nu eens echt )ekroond te zien worden, ot nu toe werden de bete- e ideeën door hogerhand pgepikt en kwam de leve- ancier er hoogstens met en bedankje vanaf of be- andden ze, onterecht mis- chien wel, letterlijk dan vel figuurlijk in de prullen- iak. Dat alles vergrootte Ie motivatie om nieuwe feeën te bedenken zeker iet. Door bij publikatie an bekroonde ideeën te- ens de honoreringsbe- Iragen te noemen, prikkel 3 ook anderen tot mee- oen. een ideeënbus voor de he le organisatie wel degelijk in, vooral omdat ze dan ook bij andere banken van je ideeën mee kunnen pro fiteren. Als zich ooit eens een gelegenheid voordoet zal ik er beslist gebruik van maken, maar ik durf zo niet iets te noemen, dat ik hier voor zou hebben kunnen doorgeven. Een beloning als aandenken lijkt me in zo'n geval ook wel leuk in plaats van geld. Maar wat precies zou ik zo niet kun nen zeggen.' Hans Meijnders (32 jaar) hoofd Kas en kantoren Ra bobank Vlissingen: 'Voor dat ik bij de bank ging wer ken, ben ik werkzaam ge weest in de industriële sector. Het ideeënbussy steem was daar al in een veel eerder stadium inge voerd. Mijn ervaringen omtrent de ideeënbus iri de indu striële sector waren posi tief. Op het moment dat je bij de bank gaat werken, denk je niet meteen aan het wel of niet bestaan van 'n ideeënbus. Het is prij zenswaardig dat de mede werkers van onze organi satie door middel van een kostenbesparend idee, mee kunnen werken aan een verbeterd produkt c.q. verbeterde dienstverle ning en daarnaast tevens een bijdrage kunnen leve ren aan het waarborgen van de continuïteit van on ze organisatie, ik denk niet dat het goed is, als mede werkers alleen maar geïn spireerd worden tot mee denken door middel van geldelijke beloningen. Het is juist in onze organisatie ieders verantwoordelijk heid om een zo optimaal mogelijke dienstverlening te bewerkstelligen. Als een geldelijke beloning kan voorkomen, dat een goed idee niet alleen voor de plaatselijke bank bruik baar is maar ook voor de hele organisatie, dan is het reëel om een 'goed' beloningssysteem in te voeren, Peter Eijkholt (35 jaar) hoofd afdeling Bedrijven Rabobank Hengelo (O): 'Gek eigenlijk, dat pas in 1 982 het idee wordt op gevat een ideeënbus voor de grootste bank van Ne derland 27.100 perso neelsleden) in te stellen. Het lijkt wel alsof in onze organisatie van plaatselijk georganiseerde banken. het personeel met de ge dachten al te zeer bij de lo kale situatie betrokken was. De conclusie lijkt ge rechtvaardigd, dat in het verleden het 'Ei van Co- lumbus' bij iedere afzon derlijke bank steeds op nieuw moest worden uit gevonden. Toch is dit maar gedeeltelijk het geval. In het verleden werden door adviseurs van Rabobank Nederland ook veel ideeën opgepikt om nadien als or ganisatiewijsheid verkon digd te worden. Nu dan eindelijk de ideeënbus er is, zal ik bij gelegenheid zeker niet schromen om mijn gedachten op papier te zetten. In deze moeilijke tijden moet kostenbespa ring overigens sowieso. Een paar voorzetjes: - Onder het hoofd publici- teitskosten worden ontie gelijk veel zinloze, verkap te subsidies (zonder dat hier van registratie sprake is) weggeboekt. - De verhuiskostenrege ling van Rabobank Neder land heeft meer weg van een 'trek over de streep re geling' voor nieuwe perso neelsleden en een'gouden handdruk' voor overige verhuizende personeelsle den. Wat de beloning betreft ben ik van mening dat be trokken en gemotiveerde collega's dit dienen te be schouwen als part of the job. Beloning in de vorm van geld is dan een vorm van honorering. Overigens dienen de beloningen tot aanvaardbare grenzen te worden vastgelegd. Ideeënbuscommissie, je hoort nog van me.' mm Bij de Rabobank Someren is vanaf begin 1979 Ma- thie Geers werkzaam als balie-assistente. Het be staan van het ideeënbus systeem is haar bekend geworden uit publikaties in de Raboband en uit een circulaire, die haar aange reikt werd door de chef- kas. Zij vindt de instelling van een ideeënbus een goed idee en dit kan een goede zaak zijn, omdat dan ook alle personeelsle den de gelegenheid heb ben om meer inbreng te tonen bij de dagelijkse werkzaamheden. Zij vond haarzelf ook in staat om eventuele kleine verande ringen van formulieren of werkwijze uit te werken en dit zou een vanzelfspre kende taak zijn van elk per soneelslid. Veranderingen van systemen en grotere 'werken' werden door haar toebedeeld aan deskundi gen, die voorhanden zou den moeten zijn bij de cen trale bank of eigen bank. Wanneer zij zelf een 'glan zend' idee zou krijgen, was zij zelf in staat om dit uit te werken en af te wachten of haar probeersel beloond zou worden volgens de normen, die haar redelijk voorkwamen. In haar werkzame verleden is zoiets nog niet aan haar brein ontschoten. René Mulder (30 jaar), al weer zo'n drie jaar assu rantie-adviseur bij de Ra bobank Someren, vindt de ideeënbus een goed iets, al betwijfelt hij, dat er op langere termijn gretig ge bruik van gemaakt wordt. Het personeel zal regelma tig op dit systeem gewe zen moeten worden, wil er een goed rendement van komen. Ook is hij de me ning toegedaan, dat vele werknemers bang zijn, dat hun 'idee' in het geheel geen idee zal zijn en dat bij de beoordeling van hen gedacht wordt geen in zicht te hebben in de be treffende materie. Als Re né zelf een briljant idee zou krijgen, kan verwacht wor den, dat hij dit anoniem zal inzenden, want de even tuele beloning ziet hij niet zitten, Koert Vondeling (30 jaar en in verband met nieuw bouw tijdelijk opererend vanuit een 'Rabobank con tainer') geeft kort en krachtig vanuit Appelscha dit commentaar: 'Ik heb de indruk dat men sen ideeën nog teveel voor zich houden in de veron derstelling dat hun vond sten wel voor plaatselijk gebruik geschikt zijn, maar dat ze het in de organisatie niet zouden doen. Direct met de geldbuidel ramme len ter beloning van een goed idee vindt Koert ei genlijk jammer. Dat geld verdwijnt als huishoud geld, voor aflossing van de hypotheek, of via een extra vakantie (als je ten minste nog vrije dagen hebt). Een blijvende herinnering voor elk bekroond idee lijkt hem veel leuker. Nog een tip: publiceer steeds de strek king van ingestuurde ideeën, want wie weet zit er toch iets bij waar ze el ders wat aan hebben.' tm Paul Halmans (33 jaar), hoofd Algemene Zaken Rabobank Venray: 'De ideeënbus is een concreet instrument om de betrok kenheid te stimuleren. Het is vaak moeilijk voor de lei ding om mensen actief bij zaken te betrekken. Er zijn echter in het verleden al voldoende ideeën toege past in onze eigen bank en andere banken door on derlinge contacten. Wat dat betreft is het dus niets nieuws. Vaak zul je ideeën hebben die toepasbaar zijn in je eigen bank, maar misschien niet voor de he le organisatie. Maar als ik zelf de gedachte zou heb ben, dat het idee bruikbaar is in groter verband, dan zou ik het wel insturen. De informele kanalen zijn nu wat gestructureerd. Ik vraag me overigens af of je de creativiteit prikkelt door er een geldelijke beloning aan te koppelen. Geld geeft een wat wrange bij smaak. Erkentelijkheid zou ik beter vinden of een ca deaustelsel. Hoe bepaal je de juiste verhouding geld- idee? Geld doet het idee wat geweld aan. Tot slot zou ik nog willen opmer ken, dat een beoordelings systeem met beroepsmo gelijkheden mij de indruk geeft, dat de ideeënbus uit een conflictmodel is gebo ren. Verder vind ik het ove rigens wel loffelijk, dat het idee handen en voeten heeft gekregen.' 'Het verbaast me dat de ideeënbus nu pas is geko men,' schrijft Peter van Deurzen (28 jaar), finan cieringsmedewerker bij de Rabobank Venray. 'Geld op zich is niet ideaal, maar, hoe moet je anders belo ningsmaatstaven aanleg gen. Het moet een kleine stimulans zijn, maar het moet niet te gek worden.' Jeannette Peeten (21 jaar), assistente interne controle bij de Rabobank Venray vindt dat de cen trale beoordeling van een idee de objectiviteit waar borgt. 'Wellicht wordt door het ideeënbussy steem de creativiteit ge prikkeld. Je moet echter de mensen wel de moge lijkheid geven om creatief te zijn door ze voldoende te informeren en ze naar hun mening te vragen. Daardoor ga je over din gen nadenken.' i elkje Rinsma (22 jr.) assière op de Rabobank 'Ik zie het nut van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 13