Meningen van personeelsleden. 'In principe sta ik er wei positief tegenover. Of het werkelijk nuttig is, betwij fel ik. Ik denk dat het grootste gedeelte van de ideeën toch wel eigen bankideeën zullen zijn,' schrijft Hanneke van de Nouland, een 24-jarige baliemedewerkster van Rabobank Bodegraven. Ze gelooft niet dat het ideeënbussysteem in het algemeen zal aanslaan bij personeelsleden van de plaatselijke banken, mis schien alleen bij degenen die krap bij kas zitten, ge zien het beloningssy steem. 'De belonings maatstaven vind ik eerlijk gezegd hopeloos. Een goed idee moet naar voren worden gebracht om de werkomstandigheden te verbeteren, zowel voor je zelf als voor al je collega's. En als dat werkt is dat al een beloning op zich.' Be loningen van duizenden guldens vindt zij in deze tijd absurd. De publikatie van het idee of een platen- bon is volgens haar vol doende. 'Ik heb wel eens gedacht dat het nuttig zou zijn om medewerkers met dezelf de functies bij verschillen de banken stage te laten lopen, ten einde enige er varingen - en wellicht ook ideeën - op te doen,' schrijft mevrouw Van Driel-Verwoerd, secreta resse op de Rabobank Al phen aan den Rijn. 'Mijns inziens is het een goede zaak als ideeën overgebracht kunnen wor den naar andere banken. Maar ik ben bang dat het ideeënsysteem na een aantal maanden uitsterft.' Haar collega op de Rabo bank Gouda, mevrouw Post, deelt die mening wel: 'Het is een goede zaak als op deze wijze ideeën naar andere banken uitge wisseld worden.' Gerda Boer (19 jaar), werkzaam op de Rabo bank Bergambacht lijkt de ideeënbus een goede instelling. 'Er kunnen soms zeer goede ideeën uit de bus komen, want twee mensen weten meer dan één. Vaak is het wel zo dat er later geen of zeer weinig gebruik van wordt ge maakt,' aldus deze balie- reismedewerkster, die het overigens niet noodzake lijk vindt geld als beloning uit te reiken. 'Hou het lie ver bij een kleinigheidje. Een klein presentje mis schien, maar geld zeker niet.' Volgens Jacqueline Wal- laart (21 jaar), medewerk ster inputverzorging en ve rificatie van de Rabobank Voorschoten is het vaak erg moeilijk te bepalen of een idee van plaatselijk of landelijk belang is. Ideeën die ze zelf heeft gekregen, hadden betrekking op haar eigen werksituatie en werden ingebracht in het werkoverleg. Bovendien, schrijft ze, lijkt het zeer moeilijk om ideeën aan te dragen die verder reiken dan het eigen werkterrein. Dat vereist kennis over de werkzaamheden daar en wie komt daar aan toe? Mevrouw Verlaan, sinds 1978 baliemedewerkster bij Rabobank Bodegra ven, ziet het nut van een ideeënbussysteem niet zo. 'Ik denk dat er na verloop van tijd toch minder aan dacht besteed zal worden aan de ingediende ideeën.' Het nut van een ideeën bussysteem voor de gehe le organisatie ziet Jan Ver hagen (20 jaar), output- medewerker bij Rabobank Lopik in het feit dat er nu één adres is waar je je ideeën kwijt kunt en dat er ook aandacht aan wordt besteed. Deze zienswijze deelt hij met zijn collega de heer Eikelenboom (36 jaar), medewerker Bankza ken bij dezelfde bank. Geld is een goede beloning, vin den beiden. Verhagen: 'Hierin kan je het beste de waarde van een idee uit drukken' en Eikelenboom: 'Degenen die hiervoor in aanmerking komen, kun nen dit naar eigen inzicht besteden.' René van Leeuwen (31 jaar), commercieel mede werker binnendienst op de afdeling Bankzaken van de Rabobank Voorschoten zal in de toekomst zeker gebruik maken van de ideeënbus. De belonings maatstaven vindt hij ech ter te laag. Zijns inziens zouden deze moeten wor den gekoppeld aan de te bereiken besparing en daarvan een redelijk per centage moeten uitmaken. De opbrengst voor het be drijf kan miljoenen bedra gen, waartegen een maxi male beloning van 1 5 000 gulden wel schril afsteekt. 'Ik vrees toch,' schrijft hij, 'dat bij veel mensen drem pelvrees bestaat. Het zelf uitwerken en presenteren van een idee zal voor velen onoverkomelijke proble men opleveren. Er bestaat een zekere angst om voor schuttegaan. Ookzal vaak de gedachte heersen dat een eigen simpel idee vast wel eerder is ingediend en om onbekende redenen niet is ingevoerd, waarna men van zijn voornemen afziet,' aldus René van Leeuwen, die tot slot de suggestie doet om inter- bancaire afspraken te ma ken, zodat ook ideeën die verder gaan dan de eigen organisatie voor beloning in aanmerking kunnen ko men. Door Raboband is J. W. Hagedoorn (41 jaar), hoofd financieringen van Rabobank Bodegraven op de hoogte gebracht van het nieuwe ideeënbussy steem. Hij is van mening dat het wel zal aanslaan bij de plaatselijke banken, ge let op de goede werking ervan in talloze andere be drijven. 'Maar,' vraagt hij zich af, 'waarom is er nooit wat eerder verslag gedaan van de ingezonden ideeën bij decentrale bank? Sinds 1976 werkte men daar met de ideeënbus, maar nooit heb ik hiervan een verslag gezien.' i 'Een hogere beloning dan f 15 000 vind ik niet ac ceptabel, ook gezien de huidige economische toe stand. Andere beloningen dan geldelijke zullen denk ik niet aanslaan,' aldus Theo ter Horst (26 jaar), werkzaam op de Rabo bank Hazerswoude-Kou- dekerk. Hij doet verder de suggestie om één keer per half jaar verslag te doen - eventueel in Raboband - van alle wel of niet beloon de ideeën. 'Dit kan even tueel positief werken op de anderen om nieuwe ideeën in te zenden.' hm AnnekeTaal (1 9 jaar), ba liemedewerkster op de kasafdeling van Rabobank Voorschoten vindt het moeilijk om een expliciet oordeel over de belonings maatstaven te geven. Aan de ene kant beschouwt ze de maximale beloning van 15 000 gulden als erg hoog, aan de andere kant ziet ze toch ook de grote voordelen die de bank van de inventiviteit van haar mensen kan hebben. Wel denkt ze dat een financiële' tegemoetkoming een sti mulans betekent om ideeën te spuien. Eenzelf de stimulans ziet ze echter ook in het toekennen van vrije dagen of vakanties. 'Als ik denk een goed en bruikbaar idee te hebben, zal ik zeker gebruik maken van de ideeënbus,' schrijft mevrouw Schenkel-Shro- ner (25 jaar), baliemede werkster van de Rabobank Schoonhoven, 'maar tot nu toe heb ik alleen maar ideetjes gehad om het werk op het eigen kantoor te vergemakkelijken. 'Ook, binnen ons bedrijf hebben wij een ideeënbus, maar de werking van dit systeem hier, vind ik niet noemenswaardig. Puurza- kelijk zie ik het belang niet zo, want als ik een idee heb op zakelijk terrein, be spreek ik dat wel met bij voorbeeld de interne con troleur of iemand van de inspectie. Maar wat het personeelsbelang aangaat wel en als zo'n situatie zich voordoet, zal ik er zeker gebruik van maken...,' al dus Bauke Riemersma (22 jaar), administratief medewerker Rabobank Sneek. Wat betekent het nieuwe ideeënsysteem voor de Rabobankorganisatie? Hoe belangrijk is het en wat mogen we ervan ver wachten? Deze vragen legde onze correspondent Henk de Wolf uit Amstel veen voor aan personeels chef J. Groen en publici- teitsman W. Nugteren, te vens nauw betrokken bij het lokale personeelsor gaan Balans. Beide heren zijn unaniem van opvat ting, dat de thans geïntro duceerde 'landelijke' ideeënbus goed aansluit bij de interne presentatie van de Rabobankorgani satie. Groen: 'De motive rende en stimulerende werking die daarvan uit gaat, leidt tot een opstel ling die niet alleen be drijfseconomisch van nut kan zijn, maar evenzeer - en dat spreekt mij goed aan - uitstekend past in het sociale klimaat van on ze organisatie.' En wat de ze nieuwe ideeënbus be treft: 'Vanuit nauwe be trokkenheid met het ge beuren op de eigen bank, is er nu ook gelegenheid om ideeën te lanceren, die het functioneren van de gehele organisatie raken. Bedenk, dat inventieve geesten vaak in onver dachte hoeken zitten. Een goed idee kan, sociaal ge zien, het perspectief van meer erkenning bieden. Persoonlijk geloof ik dat de waardering belangrijker zal zijn dan de beloning.' i De heer Van Nugteren: 'Het wegnemen van de drempelvrees lijkt mij een eerste voorwaarde voor het welslagen van de ideeënbus. Daarom moe ten ook serieuze kleine ideeën welkom zijn. De vermelding van ideeën vind ik zeer belangrijk, om dat het weer andere ideeën kan uitlokken. Een vaste rubriek in Raboband zou daarvoor kunnen zor gen. En een laatste sug gestie: Geef iedere inzen der een kleine attentie.' 'Een reeds lang gekoester de wens gaat in vervulling. Ik weet niet of je het zo mag uitdrukken. Eigenlijk had een dergelijk systeem al veel eerder ingevoerd moeten worden,' schrijft de heer Van Holstein, di recteur van Rabobank Hengelo (Overijssel). 'Je zou je kunnen afvragen van wie het idee kwam om nu de gehele organisatie hierbij te betrekken. In ie der geval was dat een 'goed idee' en hopelijk goed beloond. De heer P. C. Visser, Ra bobank Vlissingen: 'Bij het vernemen van de op richting van de ideeën- beoordelingscommissie, denk je in eerste instantie aan een goed initiatief. Je leest in Raboband, dat men er hoge verwachtin gen van heeft en dat men de communicatie binnen onze organisatie wenst te verbeteren en te verge makkelijken. Je vraagt je dan af of het personeel binnen onze organisatie al die tijd niet of niet vol doende opengestaan heeft voor andermans ideeën. Ik ben blij dat ik dit zelf nooit zo ondervonden heb! Of kende men de ka nalen niet om ideeën door te spelen binnen de orga-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 12