ren van een bedrijf. Toch vindt hij de ideeënbus niet het ideale middel om dat in dividu zich in de collectiviteit te laten ont plooien. 'In zijn vormgeving koerst het ideeënbus systeem te veel op de individuele drager van een idee. Wanneer je per se het sy steem tot leven wilt brengen, moet je toch eens bekijken hoe ideeën ontstaan. Er zijn maar weinig creatieve geesten die dat he lemaal in hun eentje doen. Ideeën, voor stellen komen vaak voort uit plotselinge gedachtenkronkels tijdens gesprekken. Hele nieuwe innovatieve ideeën ontstaan niet in de hoofdstroom van een research- programma, maar omdat iemand een zijlijn bewandelt, omdat iemand even onconven tioneel is in een proces van brainstormen met anderen. Daarom zet ik nogal wat vraagtekens achter het individuele, per soonlijke karakter van ideeën. In veel geval len loopt dat niet zo, maar komen ideeën door praten met mensen, collegae of vrien den. Met andere woorden, er zijn altijd meerdere mensen bij betrokken. Het punt is duidelijk: daaruit kunnen conflicten naar voren komen. Iemand zendt individueel een idee in, bij de ontwikkeling waarvan ook anderen zijn betrokken. Hoe reageren collega's daarop? Fluiten zij de inzender te rug, wordt hem duidelijk gemaakt dat nooit meer te doen omdat het niet collegiaal is met een gezamenlijk idee weg te lopen? Maar ook met chefs en afdelingshoofden kunnen conflicten ontstaan. Stel dat u lei ding geeft over een afdeling en een van uw medewerkers gooit een voorstel in de ideeënbus die betrekking heeft op de orga nisatie van uw afdeling, of op een bepaald aspect waarvan u zich kunt afvragen of het niet tot uw eigen taak zou behoren dat naar voren te brengen. Zou u het niet als een bedreiging zien? Kijk, het doorbreken van de hiërarchische lijnen, wat vaak als een voordeel van een ideeënbussysteem wordt gezien, geeft tegelijkertijd gelegen heid tot mogelijke tegenwerking van die hiërarchie.' Professor Thierry stipt nog een derde be zwaar aan, dat zijns inziens bijzonder zwaar weegt en betrekking heeft op de concretisering van het idee. Wanneer een idee op zijn haalbaarheid is getoetst en goed bevonden, wordt het uitgevoerd. Maar, zegt hij, dat heeft logischerwijs consequenties voor anderen. Vinden die het eigenlijk wel aantrekkelijk? Is er een de mocratische besluitvorming geweest in overleg met degenen die met het idee moeten gaan werken? 'Ik denk dat dat een probleem is met een systeem, waarbij spe cialisten ideeën beoordelen, die afkomstig zijn van individuen.' Voorwaarden Henk Thierry doet niet zo positief over het ideeënbussysteem. Dat betekent echter geenszins dat volgens hem de ideeënbus niet kan werken. Hij kent wel voorbeelden, waarbij het heel bevredigend functioneert. Maar er zijn dan wel een paar voorwaarden aan verbonden: 'Reken maar dat zo'n sy steem wordt uitgetest. Bij de invoering er van zijn echt wel mensen die zich afvragen 'wat hebben 'ze' nu weer bedacht?' Ze stu ren een idioot idee in om het systeem te testen op zijn geloofwaardigheid, in de trant van hoe serieus is het eigenlijk? Be doelen 'ze' het werkelijk of is het weer een modegril? Dus zorg ervoor dat het als een serieuze zaak wordt beschouwd. Verder is de vaart die achter de behande ling van de ideeën wordt gezet van essen tieel belang. Ik merk dat dat bij veel bedrij ven een tere schakel is. Ze hebben grote moeite met het bewaken van de doorloop snelheid, niet alleen totdat de inzender be richt ontvangt, maar ook totdat het idee wordt ingevoerd. Ik kan niet genoeg bena drukken hoe cruciaal het is om de vaart er in te houden.' Als het beoordelen te lang gaat duren, gaat men er verhalen over ma ken in de zin van: is mijn idee gevaarlijk of te onbelangrijk misschien? In nauwe sa menhang met de snelheid van behandelen staat de instelling van de deskundigen, die de ideeën moeten beoordelen, en daarmee het inzichtelijk maken van de besluitvor ming. Uitsluitend de instelling 'we bekijken het welwillend' is een uitstekende houding om het systeem te laten mislukken. En hebben de deskundigen er af en toe geen belang bij de negatieve kanten van een idee wat te benadrukken, juist omdat zij zich kunnen afvragen of het eigenlijk niet tot hun taak behoorde met een dergelijk idee te komen? Wanneer je de zaak wilt uit stellen, dan is het gemakkelijk om te zeg gen dat het een ingrijpende zaak is en dat er een commissie moet komen om zich over de problematiek te buigen. Deze com missie brengt vervolgens een minder heidsrapport uit, op grond waarvan wordt besloten een nieuwe commissie in het le ven te roepen. Nou, de inzender is dan al lang weg.' Verder is volgens professor Thierry ook een follow-up onontbeerlijk. Niet alleen om te bezien of de uitwerking van het idee ef fectief blijkt, maar ook om te kijken wat er met de ideeëninzender gebeurt op de afde ling zelf. 'Dus ik zeg niet: ideeënbus, dat moet je nooit doen. In de huidige tijd moet je altijd blij zijn met een goed idee. En be grijp me goed, ik spreek nu ook een beetje als de advocaat van de duivel, zeg het alle maal wat zwart-wit. In de meeste gevallen loopt het allemaal niet zo'n vaart. Het zijn geen positieve berichten die u zo van deze buitenstaander hoort, vindt u niet?' Henk Thierry is er veel meer van overtuigd dat de groep de bakermat van ideeën is. Tot deze overtuiging is hij gekomen na een grondige bestudering van het Scanion- systeem, dat hier in Nederland het systeem van participatie en toerekening wordt ge noemd. Maar dét is een ander verhaal.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 11