informatiekanaal nader belicht. 'Nou kunnen we lachen De reactie is eruit voordat de tv-kijker het zelf goed in de gaten heeft. Op de buis twee erkende televisiekomieken. Ingehuurd door de Rabobank. Aan de hand van een paar overduidelijke voorbeelden gaat het duo aan de gang. Duizenden bankmensen door het hele land krijgen in videobeelden gedemonstreerd hoe je jonge klanten (niet) moet behandelen aan de balie. De aanpak is professioneel, zonder twijfel. Succes verzekerd derhalve, of. Reactie nummer twee: 'Kijken naar Aart Staartjes, allemaal goed en wel maar ik had toch iets meer ge wild. Zo'n onderwerp moet prikkelen tot het ondernemen van actie. Bekende arties ten leiden de aandacht te zeer af. Je hebt veel meer aan een boodschap. Zonder schoolmeesterachtig te zijn natuurlijk.' Spontane uitingen als de bovenstaande tonen aan hoezeer televisie toch een direct en indringend medium blijkt. Het feit ligt er, hoe verschillend ook over de effecten op langere termijn gedacht mag worden. De Rabobank vergaat het niet anders. Sinds video erkenning verwierf als manier om te communiceren met de banken, vormt ook Bank in Beeld een dankbare en onuitputtelijke bron voor commentaar. Vandaar dat er zopas uitgebreid onderzoek is verricht: op zoek naar het naadje van de kous, de hoed en de rand. Bijzonderheden in bijgaand artikel. De Rabobanken zijn in meerderheid erg te spreken over het eigen actualiteitenpro gramma dat de Rabobankorganisatie nu al sinds 1978 in de vorm van videobanden produceert. Juist voordat het 'zilveren' Bank in Beeld-programma deze zomer van de montagetafels kwam, werden de re sultaten bekend van een recente opiniepei ling. In grote lijnen hebben de uitkomsten van het onderzoek een positief beeld opge leverd. Het videomagazine voldoet prima voor zover het de overdracht betreft van (actuele) informatie. Anderzijds heeft de enquête ook aan het licht gebracht dat sommige andere mogelijkheden nog on voldoende worden benut en niet uitgebuit. Met name is gebleken dat er nog onvol doende profijt getrokken wordt van de on dersteunendefunctie die Bank in Beeld zou kunnen vervullen bij de opleiding van per soneel. Geruime tijd al heeft binnen de Rabobank Nederland en dan vooral binnen het direc toraat personeel en opleidingen de ge dachte aan een opiniepeiling gespeeld. Toen Bank in Beeld nog in de ontwikke lingsfase verkeerde en ook het publiek er nog aan wennen moest, wilde men eigen lijk al wel weten of een betrekkelijk duur produkt als een videomagazine z'n geld waard is, en welk rendement het oplevert. Inmiddels geven de beschikbare enquête resultaten uitstekend weer hoe men denkt over het gehalte. Het onderzoek als zoda nig viel uiteen in twee onderdelen: behalve dat er tientallen vraaggesprekken zijn ge houden met de kijkers, gingen er circa

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 4