De blauwe kolom. Maandelijks orgaan voor het personeel van de Rabobanken Jaargang 8 nummer 9 September 1982 Redactieraad: mr. Jan R. Haverkamp, voorzitter (Rabobank Nederland)* mr. Gerard Meijs, plv. voorzitter (Rabobank Nederland) Tryntsje de Boer (Sneek) Wil Botting (Vlissingen) Sievert Hekman (Baflo) Joop Keuning (Renkum) Henny Krist (Dalen-Coevorden) Jos. Paulussen (Merkelbeek) Yvonne Verdonk (Hengelo-O.) Ger Wijbrandts (Enkhuizen) Huibert Zuur (Gouda)* leden hoofdredactie Redactie: Wim G. M. Aerts drs. Cok de Zwart Bureauredactie: Karei de Mol Redactieadres: Postbus 8098 3503 SE Utrecht telefoon (030) 36 23 96 of 36 28 94 Abonnementen administratie: telefoon (030) 36 26 91 Vormgeving en druk: Hoonte-Holland, Utrecht Correspondenten: Jo Boesewinkel (Someren) Frans Broos (Helmond) Johan Hegeman (Hellendoorn-Nijverdal) Frans van Hoof (Valkenswaard) Theo ter Horst (Hazerswoude-Koudekerk) Arie den Hoed (Lopik) Rene Kuzee (Bergambacht) Ruud van Nistelrode (Veldhoven) Fred Tuurenhout (Schipluiden) Huub Vanhommerig (Kerkrade) Bert Westra (Voorschoten) Henk de Wolf (Amstelveen) Een uitgave van Rabobank Nederland raboband Bij de voorplaat: Reusachtig spektakel in Roermond (zie pag. 8) Foto: John Baan. Zo'n anderhalfjaar geleden (in Raboband 81/2) noemde ik het een echte primeur. De heer Mertens legde toen als voorzitter van de Commissie Arbeidsverhoudingen openhartig de stand van zaken open betreffende de studie over medezeggenschap, ondernemingsraden en een eventuele COR (centrale ondernemingsraad) voor de he le organisatie. Deze keer misschien geen primeur, maar er is toch even wat te vertellen. Zo men weet, heeft die studiecommissie vorige zomer geadviseerd tot het instellen van een COR. Het was wel een beetje moeizaam advies, want als je de ene klip omzeild had, doemde de andere op. De Centrale Kringvergadering (CKV) schrok er in ieder ge val voorlopig van terug. De commissie moest nog maar eens verder studeren, want aan vrees voor 'disharmonie' op sociaal terrein hoeven we in onze organisatie nou ook niet zo zwaar te tillen, dat we daarvoor een COR moeten hebben. Ondertussen bleek wel dat de hele organisatie, de CKV en de banken, positief staan tegenover medezeggenschap van de werknemers, zowel plaatselijk als op centraal niveau. Daarvoor wilde men echter graag een vorm hebben die beter aansluit bij on ze aard dan een COR, want die zou ons krampachtig in een wettelijk keurslijf persen. En dat laatste is immers ook niet nodig, want de wet laat ons vrij om al dan niet zo'n COR in te stellen. Een paar weken geleden kwam het nieuwe werkstuk van de commissie uit. En als ik het mag zeggen, biedt dat ons een zeer acceptabele oplossing uit een toch wel inge wikkeld probleem: hoe voeren we in onze organisatie het beste de medezeggen schap in? Het nieuwe rapport komt met het voorstel van een brede commissie, waar het hele sociale beleid, inclusief de sociale aspecten van het algemene beleid, ter ta fel moet komen. Geen kinderachtige commissie: 28 mensen, onder wie 6 'werkge versvertegenwoordigers' en 22 'werknemersvertegenwoordigers'. Van de laatsten zouden er 4 door de Ondernemingsraad van Rabobank Nederland benoemd kunnen worden en de overige 22 op de een of andere wijze - dat moet ook weer niet te moei lijk worden - gekozen door en uit de personeelsleden van de aangesloten banken. Zo'n commissie moeten we dan zien als een 'overlegorgaan' en 'adviesraad'. Ze heeft anders dan een COR geen wettelijke basis. Maar wie daarin een manco ziet, moet bedenken dat 'adviseren' binnen de Rabobankorganisatie van ouds heel apart be langrijk isl Van de 'adviezen' van CKV of van de huidige Adviescommissie Sociaal Beleid Rabobanken is nog nooit afgewekenl Al kan zo'n nieuwe adviesraad strikt ge nomen niet zeggen 'mijn wil is wet', ze zal in haar werk en adviezen aan alle kanten zeer serieus genomen worden. En dat is waar het bij de medezeggenschap uiteinde lijk toch om draait! Laat ik niet vooruitlopen: het nieuwe rapport draait nu naast het vorige, zeg maar het COR-rapport, in het overlegcircuit. Ook uit gehouden hoorzittingen is overigens ge bleken, dat de 'adviesraad' zeker kans heeft, om door alle betrokkenen aanvaard te worden. Op die zittingen zijn ook wel bedenkingen gehoord, b.v. omdat sommigen een échte COR toch beter vonden, maar ieder wilde het tenminste wel eens met zo'n adviesraad proberen. Blijken de bedenkingen in de praktijk ongegrond - denk aan de zwaarte van 'advies la Rabo'! - dan kun je rustig met zo'n adviesraad verder gaan. Maar als er na een jaar of wat toch blijkt dat het onbevredigend werkt, dan kan als nog de hele zaak weer op de overleghelling komen. Ook dat vind ik de goede Rabo- methode. Is het zo gek om er vertrouwen in te hebben, dat we met onze eigen methode wel eens tot resultaten kunnen komen, die geen wetgeversmethode ons kan verbete ren? JRH

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 2