eens dat tijdens de optocht al deelnemers in benevelde toestand verkeerden. De dis cipline liet dan ook te wensen over. Ook werden de reuzen veel bij vijandelijke aanvallen op de stadswallen geplaatst om zo de aanvallers schrik aan te jagen. De reuzen uit deze tijd hebben vrijwel alle maal een van de volgende drie namen. St. Christoffel, St. Gregorius (St. Joris) of Gi- ganticus (reus). In de stoet werd St. Christoffel begeleid door een draak waarmee af en toe gevoch ten werd en de heilige kluizenaar Cucken- phas. Hij was uitgerust met een lamp of 'Lucht' waarschijnlijk om Christoffel bij het oversteken van de rivier bij te lichten. In latere tijden ging de kerk zich met de ommegangen bemoeien. Geleidelijk aan groeiden ze uit tot de zogenaamde proces sies. Het feestvieren en drinken bleef ech ter bestaan. Dit leverde omstreeks 1750 problemen op met de toenmalige bis schop. Hij bepaalde dat de reus niet meer in de processie mocht meetrekken. De schutters accepteerden dit niet en stelden zich toch op op de markt; toen echter de processie naar buiten kwam en de bis schop de reus zag staan, riep hij iedereen weer de kerk in en ging de processie niet door. Ook op een hernieuwd verzoek van de schutterij om voor de processie of aan het slot te mogen meetrekken weigerde de bisschop in te gaan. Ten slotte besliste de magistraat dat de reus mocht rondtrekken, mits hij en de dra gers het veld ruimden als de processie ver trok. Het einde van de reus is waarschijnlijk ge komen in de Franse tijd toen veel reuzen verbrand zijn. Ook is nergens in de archie ven een afbeelding van de reus terugge vonden. Sinds begin dit jaar is een klein comité druk in de weer geweest om de gemeenschap te verrijken met een nieuwe reus Christoffel die veel meer bekendheid geniet onder de koosnaam 'Sjtuf' in het Roermondse dia lect. Particulieren hebben bijdragen gele verd in de bouwkosten. Hoewel vroeger het binnenwerk van veel folkloristische reuzen bestond uit een vlechtwerk van wil getwijgen, kreeg de moderne Roermondse Christoffel een stalen frame als onderstel. Ook voor de vervaardiging van het om vangrijke gezicht van de reus viel de keus op eigentijds materiaal: polyester... Het is de bedoeling dat Sjtuf in de toekomst bij tal van festiviteiten op gaat draven, nan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 10