Uiliil r! 8 'Het is weer mooi buiten, hè?" Dat wordt de heer H. J. Lagerwerf dikwijls, met een knipoog weliswaar, nageroepen, wanneer hij 's morgens het bankgebouw verlaat. Maar iedereen weet heel goed, dat hij zijn dagen niet in ledigheid doorbrengt. Het is hard werken geblazen voor de assurantie-adviseur van de Rabobank De Lingestreek in de Betuwe. PpM Assurantie- tegen voorc Elke ochtend verschijnt de heer La gerwerf even op de bank. Dan neemt hij de post door, pleegt hij enkele telefoontjes en overlegt hij met zijn assistente. Om een uur of tien verdwijnt hij met een agenda vol met afspraken. Hier een schade opnemen, daar praten over een aanpassing van de polissen of het afsluiten van een nieuwe verzekering. 'Ik heb zo'n 1 200 cliënten in mijn portefeuille zitten. 850 particulieren en 350 bedrijven. De particulieren bezoek ik zo één keer in de twee a drie jaar. De bedrijven probeer ik toch wat vaker te bezoeken. Minimaal één keer per jaar. Dan nemen we alle verzeke ringen eens door, controleren we de zaak en passen we zonodig de bedragen aan,' aldus de heer Lagerwerf. Daarnaast pro beert hij natuurlijk ook nog nieuwe klanten te werven. 'Het verzekeringsvak wordt altijd nog ge zien als een vreemde eend in de bankbijt,' zegt mr. J. G. van Mameren, van het direc toraat Verzekeringen van Rabobanken Ne derland. 'Een assurantie-adviseur wordt als een eenling beschouwd. Het is ook een heel ander vak dan beleggingen of finan cieringen. Bemiddelen in verzekeringen is ingewikkeld en vergt weer een geheel ei gen aanpak. Het is minstens zo ingewik keld als het hele bankvak.' Woorden van een rasechte verzekeringsman, maar toch een ware uitspraak. Knokken Binnen de Rabobankorganisatie werken een kleine 900 assurantie-adviseurs. Een klein clubje, wanneer je bedenkt dat er in Nederland ruim 30 000 assurantiebemid delaars voor zo'n 200 verzekeringsmaat schappijen werken. Toch nemen de Rabo banken ongeveer 6% van de verzekerings- markt voor hun rekening. Daar moeten ze hard voor knokken, want de concurrentie is fel. Verzekeringsmensen moeten om hun vak te kunnen uitoefenen voldoen aan bepaal de eisen, die een speciale wet op de Assu rantiebemiddeling stelt. Sinds jaar en dag worden daarom cursussen gegeven door de Stichting Vakontwikkeling Verzeke ringsbedrijf (SW), die opleiden tot offi- Mr. J. G. van Mameren. cieel erkende diploma's op drie verschil lende niveaus. De heer Van Mameren vertelt dat 95% van de assurantie-adviseurs binnen de Rabo bankorganisatie in het bezit is van diplo ma's op de twee hoogste niveaus, terwijl dat landelijk op hooguit 55% ligt. Overi gens zijn er plannen om de wet zó te wijzi gen dat aan de assurantiewereld meer structuur wordt gegeven. Wanneer de wij zigingen worden doorgevoerd betekent het, dat aan assurantiebemiddelaars nóg strengere eisen worden gesteld. De kwaliteit van de bemiddeling zal daar door toenemen, en dus ook de concurren tie. De Rabobankorganisatie met haar hoog gekwalificeerde mensen zal hier ter dege rekening mee moeten houden. Dat doet zij. Onder meer door er voor te zorgen dat het kennisniveau van de assurantie-ad viseurs op peil blijft en wordt vergroot door uitstekende opleidingsmogelijkheden. Nieuwe opzet 'Natuurlijk moeten we het hele opleidings- gebeuren niet overtrekken, er moeten ten slotte ook zaken worden gedaan,' aldus de heer J. C. de Graauw, hoofd van de afde ling organisatie buitendienst verzekerin gen van Rabobank Nederland. Hij heeft de afgelopen jaren flink meegeholpen aan een hele nieuwe opzet van de opleiding verze keringen, waarmee dit jaar is gestart. Al geruime tijd leefde bij de assurantie-ad-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 8