stnngendo
het humeur van Marianne wanneer
's avonds de deur van kantoor achter haar
in het slot valt. Marianne Langenberg wijdt
zich dan met hart en ziel aan haar liefheb
berij. Als concertzangeres heeft ze gelei
delijk aan in brede kring bekendheid gekre
gen. Eerderal (in februari 1 978 om precies
te zijn) schonk Raboband er onder de titel
Tussen balie en concertzaal' aandacht
aan.
Ik leef erop...
Onlangs viel er in de carrière van de Hee-
renveense mezzo-sopraan een nieuwe
mijlpaal te constateren. In Rotterdam
mocht Marianne het eerste exemplaar in
ontvangst nemen van een langspeelplaat
waarop ze als soliste te beluisteren is. TV-
presentatrice Willy Dobbe bood de zange
res deze eersteling aan in concertzaal De
Doelen, waar Marianne Langenberg aan
twee Europromconcerten meewerkte.
Ruim tweeduizend muziekliefhebbers per
avond trok het evenement. Rabobanken uit
de omtrek, met op kop de collega's uit
Hoogvliet, stonden achter de organisatie.
Marianne Langenberg hield aan de avon-
aan de frequentie waarmee omroepen als
NCRV en EO in hun verzoekplatenpro-
gramma's een nummer draaien.
Toch is het een hardnekkige misvatting te
menen dat het zwaartepunt ligt op de
geestelijke muziek. Marianne Langenberg:
'Mijn eerste eigen grammofoonplaat is na
de zeven koorplaten waaraan ik als soliste
meedeed wel kenmerkend. Er staat klas
siek op, maar tegelijkertijd is het populaire
genre niet vergeten.'
Producer Bert Moll, de drijvende kracht
achter het Celestalabel, gaf de Friese zan
geres wat dat betreft vrijwel geheel de vrije
hand. Het betekende dat niet alleen liede
ren die zij het liefste zong de opnamen be
paalden, maar ook dat de organist-pianist
Klaas Jan Mulder werd uitgenodigd voor
de begeleiding. 'En omdat,' aldus de Hee-
renveense collega, 'het luisteren naar enkel
een vrouwenstem al gauw gaat vervelen,'
legde ze tevens beslag op flink wat man
nelijk stemmateriaal: bas-bariton Joop de
Vries verleende zijn medewerking, samen
met het Hoogeveens Christelijk Mannen
koor.
Dat voor de ondersteuning van de soliste
ngenberg
solotoer.
den onvergetelijk leuke herinneringen
over, zoals ze ook niet aarzelt te bekennen
wat de concertoptredens in het algemeen
voor haar betekenen: 'Ik leef erop' en 'ik
ben er verschrikkelijk trots op.' Het gevoel
'daar sta je dan als amateurtje' is af en toe
wel eens wat benauwend, maar daar staat
tegenover dat ze smakelijk kan lachen om
de kinnesinne en de na-ijver die beroeps
mensen veelvuldig tentoonspreiden. 'He
den nog toe, wat ben ikdan blij dat het mijn
broodwinning niet is,' klinkt het spontaan.
In haar eigen provincie trad Marianne Lan
genberg het afgelopen seizoen tot vier keer
toe op met het Frysk Orkest tijdens de tra
ditionele Promconcerten. Het is haar stille
wens in andere delen van het land nog
eens van zich te kunnen laten horen tijdens
soortgelijke evenementen. Dat ervoor haar
repertoire belangstelling bestaat, merkt ze
juist de keuze viel op dit mooie koor met z'n
uitgebreide bezetting, is voor insiders niet
erg verwonderlijk. De zangers staan onder
leiding van dirigent Alle Roodbergen en
aan hem heeft Marianne op zanggebied
heel wat te danken. Onomwonden klinkt
het: 'Ik heb van zijn lessen meer opgesto
ken dan ze je op het conservatorium bij
kunnen brengen. Je door dik en dun ge
steund weten met aanmoedigingen als:
meid, je kunt het, dat is heel veel waard. Zo
heeft hij me gebracht waar ik ben.'
Het bekkie los
Meer dan soms bij mensen van naam,
overheerst bij Marianne Langenberg tij
dens optredens de drijfveer zich waar te
moeten maken. 'Je staat daar niet voor je
zelf. Het publiek komt ervoor, dus je kunt
niet maar wat aanrommelen.' De vrouw die
zopas van zichzelf beweerde dat ze vaak
'het bekkie al los heeft voordat er is nage
dacht,' zegt het zeer beslist. Het is ook ty
perend voor de grammofoonplaat die
sinds kort a raison van f22,90 in de platen
winkels verkrijgbaar is. Twaalf muziekwer
ken moesten er in totaal vlekkeloos geregi
streerd worden.
De hele operatie kreeg haar beslag gedu
rende twee opnamedagen: de eerste in de
kerk van Hasselt en de tweede in Hooge-
veen. Toen was Marianne Langenberg niet
alleen Georg Friedrich Handel de baas ge
bleken; bovendien had ze afgerekend met
Cesar Franck. Maar behalve het Largo en
het Panis Angelicus van de twee genoem
de muzikale grootmeesters, ontfermde on
ze zingende Friese collega zich ook over
meer eigentijdse songs als The saviour of
the world (Fullerton), Deep river (Arthur
Loan) en het overbekende Bless this hou
se, een compositie van May Brake.