stnngendo het humeur van Marianne wanneer 's avonds de deur van kantoor achter haar in het slot valt. Marianne Langenberg wijdt zich dan met hart en ziel aan haar liefheb berij. Als concertzangeres heeft ze gelei delijk aan in brede kring bekendheid gekre gen. Eerderal (in februari 1 978 om precies te zijn) schonk Raboband er onder de titel Tussen balie en concertzaal' aandacht aan. Ik leef erop... Onlangs viel er in de carrière van de Hee- renveense mezzo-sopraan een nieuwe mijlpaal te constateren. In Rotterdam mocht Marianne het eerste exemplaar in ontvangst nemen van een langspeelplaat waarop ze als soliste te beluisteren is. TV- presentatrice Willy Dobbe bood de zange res deze eersteling aan in concertzaal De Doelen, waar Marianne Langenberg aan twee Europromconcerten meewerkte. Ruim tweeduizend muziekliefhebbers per avond trok het evenement. Rabobanken uit de omtrek, met op kop de collega's uit Hoogvliet, stonden achter de organisatie. Marianne Langenberg hield aan de avon- aan de frequentie waarmee omroepen als NCRV en EO in hun verzoekplatenpro- gramma's een nummer draaien. Toch is het een hardnekkige misvatting te menen dat het zwaartepunt ligt op de geestelijke muziek. Marianne Langenberg: 'Mijn eerste eigen grammofoonplaat is na de zeven koorplaten waaraan ik als soliste meedeed wel kenmerkend. Er staat klas siek op, maar tegelijkertijd is het populaire genre niet vergeten.' Producer Bert Moll, de drijvende kracht achter het Celestalabel, gaf de Friese zan geres wat dat betreft vrijwel geheel de vrije hand. Het betekende dat niet alleen liede ren die zij het liefste zong de opnamen be paalden, maar ook dat de organist-pianist Klaas Jan Mulder werd uitgenodigd voor de begeleiding. 'En omdat,' aldus de Hee- renveense collega, 'het luisteren naar enkel een vrouwenstem al gauw gaat vervelen,' legde ze tevens beslag op flink wat man nelijk stemmateriaal: bas-bariton Joop de Vries verleende zijn medewerking, samen met het Hoogeveens Christelijk Mannen koor. Dat voor de ondersteuning van de soliste ngenberg solotoer. den onvergetelijk leuke herinneringen over, zoals ze ook niet aarzelt te bekennen wat de concertoptredens in het algemeen voor haar betekenen: 'Ik leef erop' en 'ik ben er verschrikkelijk trots op.' Het gevoel 'daar sta je dan als amateurtje' is af en toe wel eens wat benauwend, maar daar staat tegenover dat ze smakelijk kan lachen om de kinnesinne en de na-ijver die beroeps mensen veelvuldig tentoonspreiden. 'He den nog toe, wat ben ikdan blij dat het mijn broodwinning niet is,' klinkt het spontaan. In haar eigen provincie trad Marianne Lan genberg het afgelopen seizoen tot vier keer toe op met het Frysk Orkest tijdens de tra ditionele Promconcerten. Het is haar stille wens in andere delen van het land nog eens van zich te kunnen laten horen tijdens soortgelijke evenementen. Dat ervoor haar repertoire belangstelling bestaat, merkt ze juist de keuze viel op dit mooie koor met z'n uitgebreide bezetting, is voor insiders niet erg verwonderlijk. De zangers staan onder leiding van dirigent Alle Roodbergen en aan hem heeft Marianne op zanggebied heel wat te danken. Onomwonden klinkt het: 'Ik heb van zijn lessen meer opgesto ken dan ze je op het conservatorium bij kunnen brengen. Je door dik en dun ge steund weten met aanmoedigingen als: meid, je kunt het, dat is heel veel waard. Zo heeft hij me gebracht waar ik ben.' Het bekkie los Meer dan soms bij mensen van naam, overheerst bij Marianne Langenberg tij dens optredens de drijfveer zich waar te moeten maken. 'Je staat daar niet voor je zelf. Het publiek komt ervoor, dus je kunt niet maar wat aanrommelen.' De vrouw die zopas van zichzelf beweerde dat ze vaak 'het bekkie al los heeft voordat er is nage dacht,' zegt het zeer beslist. Het is ook ty perend voor de grammofoonplaat die sinds kort a raison van f22,90 in de platen winkels verkrijgbaar is. Twaalf muziekwer ken moesten er in totaal vlekkeloos geregi streerd worden. De hele operatie kreeg haar beslag gedu rende twee opnamedagen: de eerste in de kerk van Hasselt en de tweede in Hooge- veen. Toen was Marianne Langenberg niet alleen Georg Friedrich Handel de baas ge bleken; bovendien had ze afgerekend met Cesar Franck. Maar behalve het Largo en het Panis Angelicus van de twee genoem de muzikale grootmeesters, ontfermde on ze zingende Friese collega zich ook over meer eigentijdse songs als The saviour of the world (Fullerton), Deep river (Arthur Loan) en het overbekende Bless this hou se, een compositie van May Brake.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 7