De
blauwe
kolom.
Maandelijks orgaan voor het personeel
van de Rabobanken
Jaargang 8 nummer 8 Augustus 1982
V
Bij de voorplaat:
'Wie z'n geld
wil zien stuiven,
houdt bijen of duiven'
(zie pag. 11).
Fotografie:
Theo Ton van Diejen.
Redactieraad:
mr. Jan R. Haverkamp, voorzitter
(Rabobank Nederland)*
mr. Gerard Meijs, plv. voorzitter
(Rabobank Nederland)
Tryntsje de Boer (Sneek)
Wil Botting (Vlissingen)
Sievert Hekman (Baflo)
Joop Keuning (Renkum)
Henny Krist (Dalen-Coevorden)
Jos. Paulussen (Merkelbeek)
Yvonne Verdonk (Hengelo-O.)
Ger Wijbrandts (Enkhuizen)
Huibert Zuur (Gouda)*
leden hoofdredactie
Redactie:
Wim G. M. Aerts
drs. Cok de Zwart
Bureauredactie
Karei de Mol
Redactieadres:
Postbus 8098
3503 SE Utrecht
telefoon (030) 36 23 96
of 36 28 94
Abonnementen
administratie:
telefoon (030) 36 26 91
Vormgeving en druk:
Hoonte-Holland, Utrecht
Correspondenten:
Jo Boesewinkel (Someren)
Frans Broos (Helmond)
Johan Hegeman (Hellendoom-Nijverdal)
Frans van Hoof (Valkenswaard)
Theo ter Horst (Bodegraven)
Arie den Hoed (Lopik)
Rene Kuzee (Bergambacht)
Ruud van Nistelrode (Veldhoven)
Fred Tuurenhout (Schipluiden)
Huub Vanhommerig (Kerkrade)
Bert Westra (Voorschoten)
Henk de Wolff (Amstelveen)
Een uitgave van Rabobank Nederland
raboband
Een van de hoofdthema's van de afgelopen twee jaren binnen onze organisatie was
het vinden van wegen om van een produktgerichte marktbenadering te komen tot
een cliëntgerichte bedrijfspolitiek. Vele studies werden hieraan gewijd en menige
werkgroep heeft zich gebogen over de consequenties welke deze koerswijziging zou
kunnen hebben voor allerlei deelgebieden zoals interne organisatie, opleidingen etc.
Opvallend bij de reacties van alle betrokkenen was de vanzelfsprekendheid waar
mee het gestelde doel moest worden bereikt. Velen hadden en hebben het gevoel
dat met de cliëntgerichte benadering iets wordt hersteld dat vroeger heel gewoon
was, maar in de voorbije jaren om de een of andere reden verloren is gegaan. Het 'te
rug naar de natuur'-gevoel; de cliënt centraal, ja natuurlijk!
Ondertussen blijkt dan dat het teruggrijpen op de vroegere ideale situatie niet zo
eenvoudig is als het lijkt. De groeifase van de laatste tien, vijftien jaren heeft dermate
veel veranderingen teweeg gebracht in de organisatie dat het praktisch gesproken
onmogelijk is om zonder slag of stoot terug te keren naar het model van de 'menselij
ke' benadering.
Het automatiseringsproces is in gang gezet en is niet te stuiten; jarenlange produkt-
integratie heeft geleid tot een verfijnd netwerk van diensten en produkten, dat een
optimale bijdrage aan de rentabiliteit van de bank leverde; het gegroeide zakenvolu-
me vroeg om abstracte planningmethodieken en gesystematiseerde sturings
instrumenten.
Maar ook onze cliënt is veranderd. De groei en de daarmee samenhangende veran
deringen hebben zich immers niet alleen binnen onze organisatie voltrokken. Wel
vaart was te koop, zelfs anoniem en per postorderbedrijf als het moest.
Door vergroting van kennis en medezeggenschap werden de individuen bewuster
en kritischer. Gezagspatronen hebben voor een belangrijk deel hun vanzelfspre
kendheid verloren.
De cliënt van nu verschilt totaal van die van pakweg vijftien jaren geleden. Het is een
illusie te menen dat aan deze cliënt het oude vertrouwde model van persoonlijke,
vriendelijke, doch veelal hooghartige belangenbehartiging kan worden aangeboden.
Een van de opgaven zal het derhalve zijn voor onze organisatie om mede met behulp
van de technologische verworvenheden een zodanige cliëntgerichte benadering te
ontwikkelen dat de 'nieuwe' cliënt bereid is om op zakelijke gronden zijn belangen
aan de bank toe te vertrouwen, zonder dat hij daarbij het gevoel heeft dat hij daar
mee de grip op zijn eigen financiële belangen verloren heeft. En dat vereist naast
vriendelijkheid en bereidwilligheid een grote mate van zakelijke deskundigheid.
GM