Vijfde Rabo
Rijwiel
Rondrit in Westland.
Appels voor dorstige fietsers.
Bijkans uitgeput arriveerde de negenjarige Gaby van Lier op haar fietsje bij Rabo
bank Den Hoorn. Het zal een uur of vier geweest zijn. Voor de laatste maal stempelde
zij haar routekaart af. Dankbaar nam ze een klein herinneringstegeltje in ontvangst.
Ze had het hem toch maar even gelapt. Als jongste deelneemster aan de Rabo Rij
wiel Rondrit had zij de langste route van 90 kilometer uitgereden.
Een glorieus einde van een schitterende
zomerse zaterdag in juni, die in het West-
land geheel in het teken stond van de fiets.
Ze hebben in Neêrlands glazen stad gewe
ten, dat de Westlandse Rabobanken geza
menlijk een Rabo Rijwiel Rondrit hebben
georganiseerd. De hele dag tourden ruim
4500 fietsers, voorzien van Rabobankpet-
ten over de wegen. Er werden moderne
racefietsen gesignaleerd, maar ook krak-
ke-mikkige vehikels, waarop je normaal
gesproken nog niet mee naar de groente
man op de hoek durft.
Rustig fietsen
Tussen negen en één uur kon men met de
tocht beginnen bij één van de elf Rabo-
bankstartpunten. Er was keus uit drie rou
tes: de noordelijke route waarop de plaat
sen Den Hoorn, Wateringen, Honselers-
dijk, Monster en Naaldwijk werden aange
daan en de zuidelijke route die langs De
Lier, Schipluiden, Maasland, Maassluis,
Maasdijk en 's-Gravenzande voerde. Beide
tochten hadden een lengte van ongeveer
45 kilometer. Voor het eerst in het vijfjarig
bestaan van de Rabo Rijwiel Rondrit had
den de organisatoren ook een lange fiets
route uitgestippeld. Deze bestond uit een
combinatie van beide korte routes.
Rustig fietsen en genieten van al het moois
dat in het Westland nog tp vinden is - het
kleine dorpje 't Woudt, de Staalduinse
Bossen, de duinen bij Hoek van Holland -
dat had deze Rijwiel Rondrit de deelne
mers te bieden. Het was geen snelheidsrit.
Integendeel. Er gold slechts één tijdslimiet:
men moest voor vijf uur op de eindbestem
ming zijn.
Genoeg tijd dus om af en toe even lekker de
benen te strekken onderweg. Aan de wa
terkant of bij een controlepost, waar de
deelnemers behalve een stempel op hun
kaart ook een kleine consumptie kregen
uitgereikt. Er is heel wat afgesnoept en ge
dronken. Vooral de frisdrank was op die
dag, waarop de temperatuur tot tegen de
30 graden opliep, erg gewild. Op sommige
posten moesten plaatselijke winkeliers ge
plunderd worden om aan de grote vraag te
kunnen voldoen. 7000 pakjes frisdrank,
5000 gevulde koeken, 3000 koppen kof
fie, 30 000 pepermuntjes, 5000 pakjes
kauwgom en evenzoveel appels. Ziedaar
wat hongerige en dorstige fietsers vermo
gen.
Vlekkeloos
De organisatie van het gebeuren verliep
vlekkeloos. Geen wonder, want er is in die
vijf jaar toch wel enige ervaring opgedaan.
Ruim vijfenzeventig mensen zijn in touw
geweest om het geheel in goede banen te
leiden. Niet alleen op de controleposten,
maar ook op sommige drukke punten on
derweg. In samenspraak met de politie
hadden de organisatoren daar heuse klaar-
overs neergezet, compleet met spiegeleie
ren. Vier auto's, uitgerust met mobilofoon,
waarmee ze met elkaar en met de centrale
meldkamer in contact stonden, waren
voortdurend op de weg om daar waar no
dig assistentie te kunnen verlenen. Slechts
één keer zijn ze echt in actie gekomen, toen
moeder Kuyper in de geweldige drukte
haar twee fietsende kinderen was kwijtge
raakt. Enkele bange uurtjes braken aan,
want naarstig speurwerk leverde niets op.
Uiteindelijk bleken de kinderen, toen zij
hun moeder niet meer konden vinden, ge
woon naar huis te zijn gegaan om daar op
de stoep op pa en ma te wachten,
's Morgens in alle vroegte was de route
voor de laatste maal gecontroleerd om te
zien of de aanwijzingen op de routebe
schrijvingen nog wel allemaal klopten en
om zonodig op kritieke punten nog snel
wat bordjes te plaatsen. Kwestie van lering
trekken uit het verleden. Essentiële punten
in de routebeschrijving kunnen van de ene
op de andere dag immers gemakkelijk
verdwijnen, zoals vorig jaar de grote klok,
waarbij de deelnemers geacht werden af te
slaan.
Het spreekt haast vanzelf dat er op de con
troleposten ook in ruime mate plakspul-
len, ja zelfs 'plakploegen', aanwezig waren.
Er werd dankbaar gebruik van gemaakt.
Ook door de man die aan het begin van de
tocht zijn al lange tijd lekke band even kei
hard oppompte om vervolgens snel naar
een controlepost te rijden en daar de band
te laten plakken. Een goede service kan de
Rabobank niet ver genoeg gaan.