denkt u Aqfr M Voor cje -frnktïe. V3\n ^ssur^ntie-adviseur Voljoencfe z:e|f\/erz.ekerc| kent nou kijk, rn3n 2\uto is WA-verzekerd, en ik kek een levensverz_ekering lopen, en een ongev^llenpolisen ^ls iK op v^k^ntie een reis- en k3g3 ge verzekering, enne..., voor m5n ge^m n^ttwr'uk een ziektekostenverzekeringenne..,eh.. sen krijgen daardoor meer tijd om zowel zelf als 'specialisten' op de markt te opere ren als met hun grote vakkennis de bank- adviseurs ter zijde te staan. 'Het isvoorons een belangrijke zaak,' aldus De Graauw. 'De assurantie-adviseurs kun nen nu in onvoldoende mate hun relaties behappen. Als zij in de toekomst worden vrijgesteld van de wat eenvoudiger klus sen, kunnen ze zich gaan toeleggen op de bedrijvensector.' Lagerwerf is hier best tevreden mee. 'Het leukste werk vind ikeen bedrijf dat gaat be ginnen, volledig te adviseren, om al pra tend een heel verzekeringspakket op te zetten. Ik kan dan af en toe ook nog wat raad geven. Het kan een ondernemer bij voorbeeld honderden guldens schelen, wanneer hij zich alleen al een brandblusser aanschaft.' Lagerwerf zal ongetwijfeld bin nen afzienbare tijd te vinden zijn op de cur sus risico-analyse. De Graauw: 'In het a-gedeelte wordt aan gegeven hoe je de risico's van een onder neming in kaart kan brengen. Er wordt in gegaan op de juridische aspecten zoals erfrecht, terwijl ook alle mogelijke vormen van belasting worden behandeld, naast bedrijfseconomische aspecten zoals ba lans, resultatenrekening, bedrijfsoverna me, eigen risico en dergelijke.' Fluitje van een cent Ook de bankadviseurs, bijkantoorhouders en het baliepersoneel weten zich van een goede begeleiding en opleiding verzekerd. Van Mameren zegt met enige nadruk dat het verzekeringsvak niet gemakkelijk is. 'Het is echt geen fluitje van een cent om verzekeringen uit te zetten. Men moet niet denken: 'ach, die verzekeringen doen we er wel even bij.' Naast de officiële basiscursus van de SVV bestaat er een cursus waarin de Rabopolissen en het formuliergebruik centraal staan. Voor de toekomstige rela tiebeheerder in de bedrijvensector is er een cursus in de maak, waarin geleerd wordt verzekeringsmogelijkheden in bedrijven te signaleren om die vervolgens door te spe len naar de assurantie-adviseur. Die signaleringsfunctie aan de balie is vol gens Lagerwerf van essentieel belang. 'Wanneer een cliënt bijvoorbeeld voor een hypotheek komt, dan moeten onmiddellijk ook de verzekeringen ter sprake worden gebracht. In het eerste gesprek, anders is het al te laat.' Een collegiale vorm van sa menwerking, zegt Lagerwerf, die zelf im mers ook tips aan de andere afdelingen van zijn bank doorgeeft. 'Ik zit veel op de weg, praat heel vertrouwelijk met de men sen en heb zo ook veel inzicht in hun finan ciën. Laatst was ik bij een gezin om een schade op te nemen. Tijdens het gesprek bleek dat ze zwaar in de financiële proble men zaten, maar er niet met de bank over durfden te gaan praten. Met hun goedvin den heb ik toen de zaak naar de bank door gespeeld zodat er uiteindelijk een bevredi gende oplossing is gevonden.' Welbespraakte vlegel Lagerwerf beantwoordt in genen dele aan het negatieve beeld dat men in het alge meen nog van een verzekeringsman heeft: een welbespraakte vlegel, die met zijn voet tussen de deur zijn produkt probeert te slij ten. Het probleem voor een assurantie adviseur is wel, dat hij een vervelend pro dukt verkoopt. Van Mameren: 'Sparen vin den de mensen nuttig, maar verzekeren, nee, dat is voor de meesten gewoon geld in de sloot gooien. Het is een low-interest produkt. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de helft van onze cliënten niet eens weet dat de Rabobanken ook in verzekeringen doen. Het vervelende is ook, dat het geen zichtbaar produkt is. Niemand zal zeggen 'ha, laat ik eens lekker een paar verzekerin gen gaan kopen.' Maar je hebt het wel no dig. En het is detaakvan een verzekerings man om mensen te wijzen op alle risico's, op alle ellende die ze kunnen krijgen en waar ze liever niet aan denken.' Een assurantie-adviseur moet ook nog op boksen tegen het heersende idee van de 'grote verzekeringsgebouwen en de kleine lettertjes'. Een hoop mensen klagen dat ze te weinig bij een schade krijgen uitgekeerd en dat de uitbetaling altijd zo lang duurt. Van Mameren: 'Die kleine lettertjes en de ingewikkeldheid van de verzekeringen zijn niet alleen te wijten aan de verzekerings maatschappijen, maar ook aan ons maat schappelijk bestel, met haar verschrikkelijk ingewikkelde wetgeving. De verzekeringen volgen alleen maar. Toch heerst er bij het publiek een mentaliteit dat je verzekerin gen net als belastingen mag belazeren. Dat is echte borrelpraat en er wordt nog over opgeschept ook.' Lagerwerf, als man in het veld, lijkt er niet onder te lijden. Elke ochtend, rond de klok van tien, verlaat hij de bank om zijn cliënten te bezoeken. Weer of geen weer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 10