gooien ogen. 17 m m i~W^7 |J*Jj3§''Utt? MLx3*JL-**gL. Bert Tielemans, midden, vol aandacht luisterend naar het commentaar van juryvoorzit ter Gisolf. st stuk. zich bij het karwei geruggesteund door Hans de Wild van de wereldomroep, Wil lem Speelman namens de Stichting Film en Wetenschap, directeur Rens Groot van de Rotterdamse filmacademie en... Bert Tielemans namens de Rabobank-audiovi- suele dienst. Laatstgenoemde raakte in een moeilijk parket verzeild toen tijdens de voortgang van het selectiewerk uitgere kend een eigen Rabobankinzending hoge ogen bleek te gooien. Bert Tielemans nam de beslissing die op dat moment de enige juiste was: hij hield zich volledig buiten de beraadslagingen. De schaduwkanten van de populariteit. Aldus zou je kunnen aangeven wat zich momenteel afspeelt rondom de vorig jaar uitgebrachte Rabobankbrochure die gewijd is aan het symfonie-orkest. Terwijl steeds meer muziekscholen en ook de vakpers laaiend enthousiast reageren op het initiatief, doet zich nogal eens aan een Rabobankbalie een merkwaardig verschijnsel voor. Onbegonnen werk Tijdens de prijsuitreiking op slot Zeist kre gen de genodigden een marathonsamen vatting voorgeschoteld van ingezonden programma's. Aan het eind van de verto ning was er eigenlijk maar één conclusie mogelijk: het moet voor de jury onbegon nen werk zijn geweest die tientallen sterk uiteenlopende programma's onder een noemer te brengen. 'Is,' zo vroeg een der aanwezigen na afloop, 'zo'n Rabobankpro- gramma dat tot doel heeft jong personeel te trainen in het doelmatig gebruik van reisgidsen en het verschaffen van deskun dige vakantie-informatie wel vergelijkbaar met een zuiver onderwijsprogramma waarbij studenten leren het staartstukje van een kreeft te ontleden?' De vragenstel- I Ier doelde daarmee op de winnende inzen- Belangstellenden die informeren naar de brochure worden herhaaldelijk te leurgesteld met mededelingen als 'uit verkocht' of 'niet meer verkrijgbaar'. Le raren van muziekscholen die de uitgave graag willen gebruiken op hun scholen krijgen nul op het rekest, terwijl het zelfs voorkomt dat baliepersoneel volstrekt niet weet dat er een dergelijke uitgave bestaat. Daarom nog eens in alle duidelijkheid en heel nadrukkelijk: de bewuste brochure is nog steeds uit voorraad leverbaar. Inmiddels hebben circa tachtigduizend exemplaren al hun weg gevonden naar het publiek. Een herdruk is inmiddels in voorbereiding, maar de magazijnbe heerders in Best behoeven nog steeds geen nee te verkopen wanneer er weer aanvragen voor artikelnummer 7900 binnenkomen. ding, voor de Vrije Universiteit van Amster dam ontwikkeld en geregistreerd door Mart van den Busken. Achter de niet be paald tot de verbeelding sprekende titel 'De strekreceptor van de kreeft' bleek zulk een knap staaltje video schuil te gaan dat ook degenen die niet thuis zijn in de dierfy siologie er geboeid naar bleven kijken alsof het om een spannende TV-film ging. In plaats daarvan behandelde het ruim 50 minuten durende programma de werking van het zintuig dat kreeften informeert over de mate waarin ze hun staart buigen. Het is voor deze diersoort een onmisbaar hulpmiddel wanneer ze achteruit willen zwemmen. De verkoopondersteunende Rabobankinzending stond daarmee wel in een heel scherp contrast. Juryvoorzitter Gisolf ontkende het ook niet.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 17