nisatie-ontwikkeling. Training en Oplei dingsbeleid'. Geen speelgoed meer Bestand, record, gegeven, programma; het zijn nu niet bepaald termen, die een ieder direct tot de verbeelding spreken. Ook zal een gemiddelde bankman of -vrouw niet zo snel warm lopen voor een Burrough-B 800 of de Philips X 11 50. Voer voor spe cialisten wordt er meesmuilend gezegd. De termen zijn - nog - geen gemeengoed, maar toch hebben bijna alle 23 000 perso- neels-leden van de aangesloten banken di rect of indirect te maken met de apparaten, die achter dergelijke namen schuilgaan. Bij een kleine 300 banken staan computers met terminals om met een groot gemak hun grote broer in Zeist van voer te kunnen voorzien. Daarnaast beschikken ruim 100 banken over een eigen computersysteem voortekstverwerking en het voeren van en kele eigen subadministraties. Bovendien wordt binnenkort begonnen met een proef waarbij terminals aan de balie worden ge plaatst, het alom bekende KIK-systeem. Computers en alle daarbij behorende rand apparatuur zijn dus allang niet meer het speelgoed, waar uitsluitend automatise ringsdeskundigen zich mee vermaken, ledereen op de bank, van directeur tot ba liewerker vindt vroeg of laat het proces of een produkt van automatisering op zijn weg. Automatiseringsapparatuur is geen speelgoed meer, maar vormt een wezenlijk bestanddeel van het bankwerk. Het is daarom van essentieel belang dat ook de 'gebruikers', dus iedereen op de bank, in de gelegenheid worden gesteld om over automatisering mee te praten en te denken. Het aantal mensen dat nauwelijks of geen weet heeft van automatiseringsproblema- tiek is echter binnen de organisatie nog vrij groot. Om dat aantal drastisch te verlagen en zo mogelijk tot nul te reduceren hebben MTA en POAB zogenaamde 'gebruikers cursussen' ontwikkeld, met als fraaie doel stelling 'het herkennen van een aantal basisbegrippen van automatisering, deze begrijpen en kunnen hanteren. Inzicht heb ben in de gevolgen van automatisering voor de eigen functie en die van anderen binnen de bank. Het begrijpen van de mo gelijkheden en onmogelijkheden van auto matisering en het kunnen maken van be wuste keuzen ten aanzien van automatise ring'. Ambitieus Het is een zeer ambitieus opleidingspro gramma. De samenstellers willen proberen in een periode van drie jaar alle 23 000 auto personeelsleden kennis te laten maken met de inhoud van de cursus. Enige struc tuur is dus wel noodzakelijk. Daarom zijn er in het totaal zes opleidingen ontwikkeld. Er is er één voor directeuren van banken, waar meer dan 45 mensen werken, ééri voor directeuren die de scepter zwaaien over kleinere banken. Ook voor de hoofden van de administratie en interne controleurs is een apart pakket gemaakt evenals voor de andere afdelingshoofden. Voorts is er een speciale cursus voor bankadviseurs, bijkantoorhouders, relatiebeheerders en overige adviseurs. Voor het balie- en administratief perso neel, de grootste groep gebruikers, name lijk 1 6 000, zijn kant en klare lespakketten van anderhalf uur ontwikkeld. Aan de hand van videobanden kan bijvoorbeeld een af delingshoofd op de bank zelf het personeel onderrichten in een keur van automatise- ringsonderwerpen, zoals de basisbegrip pen en gevolgen van automatisering, infor matiesystemen, kantoorautomatisering, systeembeheer, beveiliging, controle en privacy. Deze onderwerpen komen ook in de ande re cursussen aan bod, maar op een ander niveau. Het is duidelijk dat een directeur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 4