nisatie-ontwikkeling. Training en Oplei
dingsbeleid'.
Geen speelgoed meer
Bestand, record, gegeven, programma; het
zijn nu niet bepaald termen, die een ieder
direct tot de verbeelding spreken. Ook zal
een gemiddelde bankman of -vrouw niet
zo snel warm lopen voor een Burrough-B
800 of de Philips X 11 50. Voer voor spe
cialisten wordt er meesmuilend gezegd.
De termen zijn - nog - geen gemeengoed,
maar toch hebben bijna alle 23 000 perso-
neels-leden van de aangesloten banken di
rect of indirect te maken met de apparaten,
die achter dergelijke namen schuilgaan.
Bij een kleine 300 banken staan computers
met terminals om met een groot gemak
hun grote broer in Zeist van voer te kunnen
voorzien. Daarnaast beschikken ruim 100
banken over een eigen computersysteem
voortekstverwerking en het voeren van en
kele eigen subadministraties. Bovendien
wordt binnenkort begonnen met een proef
waarbij terminals aan de balie worden ge
plaatst, het alom bekende KIK-systeem.
Computers en alle daarbij behorende rand
apparatuur zijn dus allang niet meer het
speelgoed, waar uitsluitend automatise
ringsdeskundigen zich mee vermaken,
ledereen op de bank, van directeur tot ba
liewerker vindt vroeg of laat het proces of
een produkt van automatisering op zijn
weg. Automatiseringsapparatuur is geen
speelgoed meer, maar vormt een wezenlijk
bestanddeel van het bankwerk.
Het is daarom van essentieel belang dat
ook de 'gebruikers', dus iedereen op de
bank, in de gelegenheid worden gesteld
om over automatisering mee te praten en
te denken.
Het aantal mensen dat nauwelijks of geen
weet heeft van automatiseringsproblema-
tiek is echter binnen de organisatie nog vrij
groot. Om dat aantal drastisch te verlagen
en zo mogelijk tot nul te reduceren hebben
MTA en POAB zogenaamde 'gebruikers
cursussen' ontwikkeld, met als fraaie doel
stelling 'het herkennen van een aantal
basisbegrippen van automatisering, deze
begrijpen en kunnen hanteren. Inzicht heb
ben in de gevolgen van automatisering
voor de eigen functie en die van anderen
binnen de bank. Het begrijpen van de mo
gelijkheden en onmogelijkheden van auto
matisering en het kunnen maken van be
wuste keuzen ten aanzien van automatise
ring'.
Ambitieus
Het is een zeer ambitieus opleidingspro
gramma. De samenstellers willen proberen
in een periode van drie jaar alle 23 000
auto
personeelsleden kennis te laten maken
met de inhoud van de cursus. Enige struc
tuur is dus wel noodzakelijk. Daarom zijn
er in het totaal zes opleidingen ontwikkeld.
Er is er één voor directeuren van banken,
waar meer dan 45 mensen werken, ééri
voor directeuren die de scepter zwaaien
over kleinere banken. Ook voor de hoofden
van de administratie en interne controleurs
is een apart pakket gemaakt evenals voor
de andere afdelingshoofden. Voorts is er
een speciale cursus voor bankadviseurs,
bijkantoorhouders, relatiebeheerders en
overige adviseurs.
Voor het balie- en administratief perso
neel, de grootste groep gebruikers, name
lijk 1 6 000, zijn kant en klare lespakketten
van anderhalf uur ontwikkeld. Aan de hand
van videobanden kan bijvoorbeeld een af
delingshoofd op de bank zelf het personeel
onderrichten in een keur van automatise-
ringsonderwerpen, zoals de basisbegrip
pen en gevolgen van automatisering, infor
matiesystemen, kantoorautomatisering,
systeembeheer, beveiliging, controle en
privacy.
Deze onderwerpen komen ook in de ande
re cursussen aan bod, maar op een ander
niveau. Het is duidelijk dat een directeur