Ruim een ton voor blindheidsbestrijding in derde wereld. Kerst- en nieuwjaars- kaartenactie groot succes. Vorig jaar heeft de SBO (Stichting Blindheidsbe strijding Ontwikkelings landen) zich tot de Rabo bankorganisatie gewend met het verzoek medewer king te verlenen aan haar kerst- en nieuwjaarskaar tenactie. Dat verzoek werd ingewilligd met als gevolg dat in de decembermaand aan bijna alle balies van de Rabobanken de opvallen de kerstboom kaarten kon den worden gekocht. satie beslist niet onverschillig laat. De maatschappelijke betrokkenheid van de bank, die inherent is aan de coöperatieve gedachte, komt immers niet alleen tot ui ting in het verlenen van alle mogelijke vor men van steun aan projecten in Nederland, maar ook aan activiteiten die in het buiten land worden ontplooid. Hij wees daarbij op het werk, dat de Stichting Steun door Ra- bobanken verricht. De heer Claasen, voor zitter van de SBO, nam de cheque in ont vangst. In een korte toespraak dankte hij de Rabobankorganisatie voor de medewer king aan de verkoop van de kaarten, die zo danig waren ontworpen, dat 'men wel even moest blijven stilstaan bij een probleem dat ons allen aangaat'. De SBO werft financiële middelen om blindheid te bestrijden en te voorkomen. Men schat dat van de 32 miljoen blinden in de Derde Wereld 75% onnodig blind is. Door betere voorlichting ter plekke en uit breiding van oogheelkundige hulp kan echter veel blindheid worden voorkomen. Wanneer geen doeltreffende preventieve hulp wordt geboden, zal het aantal blinden in de ontwikkelingslanden tegen het jaar 2000 zijn verdubbeld. De Stichting be ijvert zich voor het uitzenden van oogart sen, het beschikbaar stellen van materialen en het opzetten van uitgebreide onder- zoeks-en voorlichtingscampagnes. Als voorbeeld noemde de heer Claasen een project op Java, dat nu mede dank zij de steun van de Rabobanken kan worden uit gevoerd. Blindheid wordt op dat eiland vooral bij kinderen en zwangere vrouwen veroorzaakt door een gebrek aan vitamine A. De meest rationele oplossing van dit probleem is het bevorderen van het eten van voedsel dat rijk is aan vitamine A. In het bijzonder groene groenten, die ook de allerarmsten kunnen krijgen. Om juiste voorlichting te geven is het noodzakelijk om het vitamine-A-gehalte van de meest gebruikte groenten te ken nen. Een onderzoek hiernaar kan nu van start gaan. Op den duur kan door een goe de voorlichtingscampagne worden voor komen dat daar jaarlijks 60 000 kinderen onder de vijf jaar onnodig door blindheid worden getroffen, Ir. Lardinois, voorzitter van de hoofddirec tie van Rabobank Nederland, overhandig de op 21 april de opbrengst van deze actie aan het SBO; een cheque ter waarde van 107 620 gulden. Op een in Eindhoven gehouden bijeen komst verklaarde de heer Lardinois dat een campagne ter bestrijding van blindheid in derde-wereldlanden de Rabobankorgani-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 19