itoK' (flêxibi instinct uteit wr&£- Gewoon doen 'Over de hele lijn verwachten we door deze aanpak betere resultaten te bereiken, maar alle inspanning is natuurlijk vergeefs wan neer de mensen het geleerde niet in prak tijk kunnen brengen. Ergernis en teleurstel ling zijn daar vrijwel altijd het gevolg van: zonde van de tijd, voor jezelf én voor de bank. Vandaar ook de hardnekkigheid, waarmee we proberen het opleiden op de werkplek te stimuleren,' aldus de heer Snoeys. Er zal vanzelfsprekend nog wel enige tijd overheen gaan eer het opleiden algemeen aanvaard wordt als logisch onderdeel van het normale werk. Vast en zeker herinnert deze of gene zich nog wel hoe na afloop van een moeizaam doorlopen cursus de historische woorden werden gesproken: 'Zo, dan kunnen we nu wel weer gewoon doen...' Niet voor niets hamert de heer Snoeys er voortdurend op: 'Goeie opleidingscondi ties moeten op de werkplek zelf gecreëerd worden. En dan bedoel ik niet, dat een chef tegen zijn mensen zegt: Kijk, hier is de studiegids, ledereen mag voor zichzelf uit zoeken welke opleiding hij of zij wil volgen. Aanmeldingsformulieren vinden jullie in de rechterla van mijn bureau.' Kapstok De behoefte aan opleidingen kan zowel door individuele personeelsleden als door het bedrijf naar voren gebracht worden. Geschikte momenten om daarover te pra ten vormen natuurlijk de periodieke func tioneringsgesprekken. Telkens zal daarbij de vraag opduiken in hoeverre een bepaal de cursus past bij het - huidige of toe komstige - werk van individuele perso neelsleden. Zoals er ook achteraf antwoord moet komen op vragen als 'Bood die cur sus wat we ervan verwachtten?' of'Konden we wat beginnen met de vergaarde ken nis?' Studeerklimaat Welke rol speelt in dit kader het directoraat Personeel en Opleiding voor de aange sloten banken? Snoeys daarover: 'Nog maals, de verantwoordelijkheid voor het gehele opleidingsproces van mensen blijft berusten bij de plaatselijke bank zelf. Dat geldt inclusief het scheppen van een ar beidsklimaat waarin het leren bevorderd wordt. De eigenlijke cursusuitvoering moet weliswaar soms worden uitbesteed - ze ker wanneer bijvoorbeeld de bank klein is, of de inhoud erg specialistisch - maar ook hier kunnen de banken vaak meer dan ze zelf vermoeden. Waar we kunnen, onder steunen we hen daarbij.' Hulp wordt onder meer gegeven bij het opstellen van opleidingsprogramma's. Snoeys: 'Dat gebeurt in samenspraak met de bank. De gegevens daarvoor komen niet enkel uit de functioneringsgesprekken. Op gezette tijden sturen we bijvoorbeeld stu diegidsen rond of formulieren om de oplei dingsbehoeften te inventariseren. Ook dat is voor menige bank aanleiding zich op op leidingsvraagstukken te bezinnen. Natuurlijk geeft een studiegids niet op ie dere opleidingsvraag een passend ant woord, maar zo'n boekwerkje kan de bank wellicht soms op een idee brengen. Een goede strategie is bijvoorbeeld, als de bank voor allerlei functies het gewenste niveau van kennis en vaardigheden aangeeft en vervolgens met ieder personeelslid nagaat in hoeverre die daaraan voldoet. Is het aan wezige niveau lager dan het gewenste, dan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 5