itoK' (flêxibi
instinct uteit
wr&£-
Gewoon doen
'Over de hele lijn verwachten we door deze
aanpak betere resultaten te bereiken, maar
alle inspanning is natuurlijk vergeefs wan
neer de mensen het geleerde niet in prak
tijk kunnen brengen. Ergernis en teleurstel
ling zijn daar vrijwel altijd het gevolg van:
zonde van de tijd, voor jezelf én voor de
bank. Vandaar ook de hardnekkigheid,
waarmee we proberen het opleiden op de
werkplek te stimuleren,' aldus de heer
Snoeys.
Er zal vanzelfsprekend nog wel enige tijd
overheen gaan eer het opleiden algemeen
aanvaard wordt als logisch onderdeel van
het normale werk. Vast en zeker herinnert
deze of gene zich nog wel hoe na afloop
van een moeizaam doorlopen cursus de
historische woorden werden gesproken:
'Zo, dan kunnen we nu wel weer gewoon
doen...'
Niet voor niets hamert de heer Snoeys er
voortdurend op: 'Goeie opleidingscondi
ties moeten op de werkplek zelf gecreëerd
worden. En dan bedoel ik niet, dat een chef
tegen zijn mensen zegt: Kijk, hier is de
studiegids, ledereen mag voor zichzelf uit
zoeken welke opleiding hij of zij wil volgen.
Aanmeldingsformulieren vinden jullie in de
rechterla van mijn bureau.'
Kapstok
De behoefte aan opleidingen kan zowel
door individuele personeelsleden als door
het bedrijf naar voren gebracht worden.
Geschikte momenten om daarover te pra
ten vormen natuurlijk de periodieke func
tioneringsgesprekken. Telkens zal daarbij
de vraag opduiken in hoeverre een bepaal
de cursus past bij het - huidige of toe
komstige - werk van individuele perso
neelsleden. Zoals er ook achteraf antwoord
moet komen op vragen als 'Bood die cur
sus wat we ervan verwachtten?' of'Konden
we wat beginnen met de vergaarde ken
nis?'
Studeerklimaat
Welke rol speelt in dit kader het directoraat
Personeel en Opleiding voor de aange
sloten banken? Snoeys daarover: 'Nog
maals, de verantwoordelijkheid voor het
gehele opleidingsproces van mensen blijft
berusten bij de plaatselijke bank zelf. Dat
geldt inclusief het scheppen van een ar
beidsklimaat waarin het leren bevorderd
wordt. De eigenlijke cursusuitvoering moet
weliswaar soms worden uitbesteed - ze
ker wanneer bijvoorbeeld de bank klein is,
of de inhoud erg specialistisch - maar ook
hier kunnen de banken vaak meer dan ze
zelf vermoeden. Waar we kunnen, onder
steunen we hen daarbij.'
Hulp wordt onder meer gegeven bij het
opstellen van opleidingsprogramma's.
Snoeys: 'Dat gebeurt in samenspraak met
de bank. De gegevens daarvoor komen niet
enkel uit de functioneringsgesprekken. Op
gezette tijden sturen we bijvoorbeeld stu
diegidsen rond of formulieren om de oplei
dingsbehoeften te inventariseren. Ook dat
is voor menige bank aanleiding zich op op
leidingsvraagstukken te bezinnen.
Natuurlijk geeft een studiegids niet op ie
dere opleidingsvraag een passend ant
woord, maar zo'n boekwerkje kan de bank
wellicht soms op een idee brengen. Een
goede strategie is bijvoorbeeld, als de bank
voor allerlei functies het gewenste niveau
van kennis en vaardigheden aangeeft en
vervolgens met ieder personeelslid nagaat
in hoeverre die daaraan voldoet. Is het aan
wezige niveau lager dan het gewenste, dan