verlening om draait. Onze kracht ligt in het gigantische vestigingennet. En als je daar in veranderingen aanbrengt door een stuk zelfbediening in te voeren, dan moet dat weloverwogen gebeuren.' Een heel be langrijke reden om het experiment met de grootste zorgvuldigheid uit te voeren. Maar er zijn meer redenen aan te voeren, waarom de proef weloverwogen plaats vindt. Stel je voor, dat na enkele maanden blijkt dat de invoering van de GUA een kans van slagen heeft, dan is het alleen al om budgettaire redenen uitermate belangrijk er voor te zorgen dat er geen wildgroei gaat plaatsvinden. 'Als bank kom je met enorme kosten te zit ten. Het is een grote investering en de kos ten op jaarbasis zijn ook niet mis. Hang me maar niet aan een getal op. Schrijf maar gewoon 'hoog', want cijfers gaan zo snel een eigen leven leiden. Je moet dus oppas sen dat de groei beheersbaar blijft en dat je niet uit concurrentieoverwegingen misin- vesteringen gaat doen,' aldus Bosman, die hiermee aantoont niet alleen kennis te be zitten op het gebied van de automatise ring, maar ook van de werking van de mas sacommunicatie. Vrijwillige basis Zowel bij Rabobank Nederland als in Peij en Mariahoop staat het de cliënten vrij wel of geen gebruik te maken van de GU A's. Bij Rabobank Nederland is de eerste brief waarin melding wordt gemaakt van de proef inmiddels de deur uit. Hierin wordt men geattendeerd op de mogelijkheid aan het experiment mee te doen. Wanneer men belangstelling heeft, kan men een bankpas aanvragen. In Peij en Mariahoop zijn de voorbereidin gen al maanden geleden gestart, ledereen, die daar een privé-rekening heeft, is aan geschreven. In de brief werd gewezen op de mogelijkheid op de bank een pasfoto te laten maken, ten behoeve van de nieuwe bankpas. 'We hebben dagen gehad, dat er zo'n 500 mensen op de foto gingen. Som migen gingen er speciaal voor naar de kap per,' zegt directeur Bartholomeus, die schat dat ongeveer 75% van zijn cliënten nu een nieuwe pas heeft. Dat betekent evenwel nog niet dat ze alle maal al gebruik kunnen maken van de GUA. Want behalve de bankpas heeft de cliënt ook nog een speciale code nodig, om het apparaat te kunnen bedienen. Elke kaart is persoonsgebonden en heeft een eigen persoonsidentificatienummer (pin code), die op een hele listige manier is be rekend met een aantal geheime sleutels. Deze geheime pincode staat niet op de kaart vermeld. Ze wordt door de bank aan de cliënt verstrekt. 'En dat,' zegt Ben Bar tholomeus, 'gebeurt alleen maar wanneer de cliënt er uitdrukkelijk om vraagt.' Rendabel Hij is, net als Huub Bosman en Albert van der Ploeg, van mening dat de bank de GUA's niet aan de cliënten moet opdrin gen. Dat is zeker in dit stadium van het on derzoek commercieel ook helemaal niet verstandig, want uit kosten- en batenana lyses moet eerst nog blijken of een gelduit gifteautomaat bedrijfseconomisch gezien wel rendabel is. Want afgezien van de ho ge investeringskosten spelen ook nog an dere factoren een rol. Bosman: 'Wat gaat er bijvoorbeeld veranderen in het opname patroon? In Amerika blijkt dat de mensen twee keer zo frequent geld gaan opnemen, maar dat het bedrag per keer minder is. Wat betekent dat voor je kasbeheer, je mu tatiegraad en de daaraan verbonden kos ten? Meer kosten, want meer mutaties. Daar staat tegenover dat als het opname bedrag lager is, er langer geld op de reke ning blijft staan, dat je dus langer kunt uit zetten.' Het is één van de vele voorbeelden die Bosman geeft om aan te tonen dat de besluitvorming rond de invoering van de GUA in het bankbedrijf nog lang niet in een beslissend stadium is aangeland. Uiterste zorgvuldigheid en behoedzaam heid is het parool van dit experiment. En te recht, want er moet ten slotte een advies aan de aangesloten banken uitrollen: doen of niet doen. Als er een positief advies komt, dan zal Rabobank Nederland in staat moeten zijn om met volle overtuiging haar aanbevelingen met betrekking tot de aan schaf te doen. Het risico dat een bank een miskoop begaat moet tot het minimum, ja tot nul worden gereduceerd. Daarvoor staan er te grote bedragen en teveel belan gen op het spel.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 17