Dop bijt spits af. 15 sX 9el""eV «v <Je 0t&cveei reri. Maar we hopen - en verwachten ook - dat de klant gewoon z'n centjes aan de ba lie komt halen, wanneer hij ziet dat het er niet druk is.' Aanhoudende noodkreten uit het Lim burgse zorgden ervoor dat deze Rabobank uiteindelijk werd betrokken bij een veel grotere proef, die deze maand binnen Ra bobank Nederland van start gaat. Want ook op de hoofdkantoren in Utrecht en Eindhoven, alsmede in het Centraal Maga zijn te Best en het Computercentrum te Zeist - kortom op de vestigingen van 'bank-3000' - worden GUA's neergezet. Maar dit is een interne aangelegenheid, waarbij onze collega's van Rabobank Ne derland - op vrijwillige basis overigens - als proefkonijnen zullen fungeren. Vorig jaar september is er een speciale projectgroep in het leven geroepen om te gaan experimenteren met 'apparatieve be- taalvormen'. In deze projectgroep zitten niet alleen automatiseringsdeskundigen, maar ook lieden uit de organisatorische, bedrijfseconomische en commerciële hoek. Hetgeen betekent dat er niet alleen gekeken wordt naar de gevolgen op het gebied van de automatisering, maar ook naar de consequenties op andere terrei nen. 'Alle disciplines zijn in de groep verte genwoordigd,' zegt Van der Ploeg (project leider). 'Ze hebben ook allemaal een even- grote inbreng. En dat is een goede zaak, want automatiseringsmensen wordt wel eens verweten dat ze alleen maar naar de technische aspecten kijken en de rest niet in ogenschouw nemen.' Technische perfectie 'In Nederland,' weet Bosman te vertellen, 'hebben we nog maar een zeer beperkte ervaring met gelduitgifteautomaten. In het buitenland daarentegen wordt al een klei ne vijftien jaar met die dingen gewerkt, over de hele wereld verspreid staan er al ruim 65 000. Hier is alleen de Gemeente Giro in Amsterdam jaren geleden begon nen met een proef. De proef is mislukt, dat is het enige wat bekend is.' Een mogelijke reden voor de mislukking zou volgens Bos man best eens het technisch falen van de automaten kunnen zijn. Het waren ma chines van de eerste generatie, 'op kolen gestookt', om een uitdrukking van Bosman te gebruiken. Tegenwoordig zijn de gelduitgifteautoma ten technisch zo geperfectioneerd, dat er heel wat moet gebeuren voordat ze 'op tilt' springen. Bij het experiment, dat nu binnen de Rabobankorganisatie van start is gegaan, worden technische en auto matiseringsaspecten wel in de evaluatie meegenomen, maar de onderzoekers zijn zeker zo benieuwd naar de vraag of de cliënt deze vorm van dienstverlening accepteert. En niet alleen de Rabobank-researchers. Ook bij andere banken wordt druk geëx perimenteerd met gelduitgifteautomaten. Het gebeurt allemaal nog voornamelijk binnenskamers, zodat over de resultaten weinig bekend is. Een paar jaar geleden is er een interbancai- re werkgroep in het leven geroepen, waarin technische specialisten en mensen met een commerciële achtergrond zich hebben bezig gehouden met het opstellen van standaardnormen voor de bankpas. Zaken als de afmetingen van de pas, de indeling enzovoort zijn gestandaardiseerd. Hier mee is voorkomen dat elke bankinstelling zijn eigen pas zou ontwikkelen, waardoor het in de toekomst onmogelijk zou zijn om van eikaars diensten en automaten ge bruik te maken. 'Hiermee,' zegt Huub Bosman, 'is het mo gelijk geworden om in principe interban- cair uniform met deze pasjes te gaan wer ken. Er zijn bepaalde vrijheidsgraden aan wezig met betrekking tot het gebruik van de magneetstrip, die op de kaart is aange bracht. Elke bank kan op een gedeelte van die strip haar eigen informatie plaatsen naast de interbancair afgesproken infor matie. Overigens staan op deze strips alleen maar gegevens over de rekening en beslist geen informatie in de privacysfeer. Cliëntvriendelijk Zes leveranciers van GUA's zijn in de gele genheid gesteld om op de bank-3000 en in Peij en Mariahoop hun apparaten neer te zetten, elk met een eigen ontwerp en een eigen manier om geld op te kunnen nemen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 15