Muzikaal vertaalde tragiek Op cultureel gebied is er genoeg dat mij aanspreekt, maar bepaald lyrisch enthou siast word ik steeds weer bij het horen van de 'Symphonie Fantastique' van Hector Berlioz. Nog beter draaien kan minste voori bouw gaa En alt men baya "de grammofoonplaat te als dA kans zich ten naar het Concertge- Ko- 'fen als dirigent beleeft men een unieke avond. Ongelooflijk, zoals deze man het orkest op zweept en het publiek meeneemt naar een sfeer van extase. In een geweldig tempo ondergaat men - muzikaal - de tragiek van een jonge musi cus die droomt van zijn geliefde, echter door haar afgewezen wordt en in wanhoop een dosis opium inneemtDe opium be dwelmt hem en brengt hem vreselijke vi sioenen. Hij droomt dat hij haar vermoord heeft en dat hij ter dood veroordeeld en naar het schavot geleid wordt; ten slotte dat hij zijn eigen terechtstelling bijwoont. Vertaald in muziek hoort men het meesle pende spel van violen, die afwisselend speels dansen en aanzwellend hartstocht uitschreeuwen; men hoort het steeds weerkerende hoofdmotief met de mijme rende hobo's en wat luchtige harpklanken. Het einde met de heksensabat, als de fa gotten en tuba's een satanisch Dies Irae in zetten en de pauken hun geweld laten ho ren is grandioos. C. van Pampus, J. Obrechtstraat 48, Am sterdam Kunstmin Kunstminnen kun je op vele manieren. Schoonheid zien in schilderijen, oude prenten of jonge dieren. Warmte voelen in muziek, of meer geven om plastiek. Doch het subtiele van een limerick kan mij het meest plezieren. Herma Valk-Hartman, De Tip 20, 8061 BX Hasselt De volmaakte orde van Bach 'Waarom je op iemand gesteld bent, valt eigenlijk moeilijk onder woorden te bren gen. Het is een (veelal) wederzijdse gene genheid die niet door verklaringen kan worden geschraagd noch aan derden in woorden verklaard kan worden. me af wat ik tegen hem in zou moeten brengen. Zijn volmaakte orde in harmonie, tempi, melodievoering en opeenvolging van inter vallen tonen immers meer van het mense lijk vermogen om elementen op een vol maakte wijze te ordenen dan welke weten schappelijke uiteenzetting dan ook; en zijn muzikale illustratie van de grote woorden van het Credo, de eeuwenoude geloofsbe lijdenis van de kerk, zijn een krachtiger ge tuigenis dan de meest overtuigende preek. En wanneer het onovertroffen thema van het eerste Kyrie met me mee gaat op straat of in de tram is het innerlijk nagenieten hoorbaar in een armetierige poging het hardop mee te fluiten. Dit soort uitingen van genegenheid voor mijn oude vriend worden dikwijls door de omgeving niet naar waarde geschat en dat is best begrij pelijk. Maar doen woorden het beter? Dick van Voornve/d, Rabobank Ha/fweg- Zwanenburg BA Bouwwerk als kunst Van huis uit is mij de liefde tot de kunst in een heel vroeg stadium bijgebracht. Toen ik in 1 966 benoemd werd tot directeur van de Rabobank Bergen op Zoom kreeg ik van mijn ouders een reproduktie 'boerenker mis' van Brueghel, welke nog steeds in de directiekamer hangt. De bij mijn benoe ming verstrekte opdracht om te zorgen voor een nieuw hoofdkantoor is gereali seerd in een fraai gebouw (door derden een 'broche' aan het St. Josephplein ge- -ïTifei noemd), dat nog steeds voldoet en een kunstuiting op zich is. In de bank hebben wij na veel samenspraak met enige kunste- CHRiOTf-'SCHENMCH JUSTUS fflAKTZ dat ook met mijn' kunstwe idwaardige g aard van 2* desondanks een springl I. De eerste honderd jaar van vriend. De eerste honderd jaar van zijn le ven heeft hij sluimerend doorgebracht, tot dat een deel van zijn partituur toevallig ge vonden werd als omwikkeling van vrucht bomen in de tuin van een voorname Duitse graaf. Daarop voor het eerst uitgevoerd in 1 834 en thans, dank zij de moderne ge luidstechniek op elk gewenst moment te beluisteren: de 'Hohe Messe' van Johann Sebastian Bach. Twaalf jaar geleden ont moette ik hem voor het eerst en nog zijn we niet uitgepraat, of beter gezegd, is hij niet uitgepraat en ik niet uitgeluisterd. Avon den lang spreekt hij tegen me en ik hoef niets terug te zeggen. Trouwens, ik vraag een jaar, ende Zo eer maa

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 8