Muzikaal vertaalde tragiek
Op cultureel gebied is er genoeg dat mij
aanspreekt, maar bepaald lyrisch enthou
siast word ik steeds weer bij het horen van
de 'Symphonie Fantastique' van Hector
Berlioz.
Nog beter
draaien kan
minste voori
bouw gaa
En alt men
baya
"de grammofoonplaat te
als dA kans zich ten
naar het Concertge-
Ko-
'fen als dirigent beleeft men
een unieke avond.
Ongelooflijk, zoals deze man het orkest op
zweept en het publiek meeneemt naar een
sfeer van extase.
In een geweldig tempo ondergaat men -
muzikaal - de tragiek van een jonge musi
cus die droomt van zijn geliefde, echter
door haar afgewezen wordt en in wanhoop
een dosis opium inneemtDe opium be
dwelmt hem en brengt hem vreselijke vi
sioenen. Hij droomt dat hij haar vermoord
heeft en dat hij ter dood veroordeeld en
naar het schavot geleid wordt; ten slotte
dat hij zijn eigen terechtstelling bijwoont.
Vertaald in muziek hoort men het meesle
pende spel van violen, die afwisselend
speels dansen en aanzwellend hartstocht
uitschreeuwen; men hoort het steeds
weerkerende hoofdmotief met de mijme
rende hobo's en wat luchtige harpklanken.
Het einde met de heksensabat, als de fa
gotten en tuba's een satanisch Dies Irae in
zetten en de pauken hun geweld laten ho
ren is grandioos.
C. van Pampus, J. Obrechtstraat 48, Am
sterdam
Kunstmin
Kunstminnen kun je op vele manieren.
Schoonheid zien in schilderijen, oude
prenten of jonge dieren.
Warmte voelen in muziek,
of meer geven om plastiek.
Doch het subtiele van een limerick kan mij
het meest plezieren.
Herma Valk-Hartman, De Tip 20,
8061 BX Hasselt
De volmaakte orde van Bach
'Waarom je op iemand gesteld bent, valt
eigenlijk moeilijk onder woorden te bren
gen. Het is een (veelal) wederzijdse gene
genheid die niet door verklaringen kan
worden geschraagd noch aan derden in
woorden verklaard kan worden.
me af wat ik tegen hem in zou moeten
brengen.
Zijn volmaakte orde in harmonie, tempi,
melodievoering en opeenvolging van inter
vallen tonen immers meer van het mense
lijk vermogen om elementen op een vol
maakte wijze te ordenen dan welke weten
schappelijke uiteenzetting dan ook; en zijn
muzikale illustratie van de grote woorden
van het Credo, de eeuwenoude geloofsbe
lijdenis van de kerk, zijn een krachtiger ge
tuigenis dan de meest overtuigende preek.
En wanneer het onovertroffen thema van
het eerste Kyrie met me mee gaat op straat
of in de tram is het innerlijk nagenieten
hoorbaar in een armetierige poging het
hardop mee te fluiten. Dit soort uitingen
van genegenheid voor mijn oude vriend
worden dikwijls door de omgeving niet
naar waarde geschat en dat is best begrij
pelijk. Maar doen woorden het beter?
Dick van Voornve/d, Rabobank Ha/fweg-
Zwanenburg BA
Bouwwerk als kunst
Van huis uit is mij de liefde tot de kunst in
een heel vroeg stadium bijgebracht. Toen
ik in 1 966 benoemd werd tot directeur van
de Rabobank Bergen op Zoom kreeg ik van
mijn ouders een reproduktie 'boerenker
mis' van Brueghel, welke nog steeds in de
directiekamer hangt. De bij mijn benoe
ming verstrekte opdracht om te zorgen
voor een nieuw hoofdkantoor is gereali
seerd in een fraai gebouw (door derden
een 'broche' aan het St. Josephplein ge-
-ïTifei
noemd), dat nog steeds voldoet en een
kunstuiting op zich is. In de bank hebben
wij na veel samenspraak met enige kunste-
CHRiOTf-'SCHENMCH JUSTUS fflAKTZ
dat ook met mijn' kunstwe
idwaardige g aard van 2*
desondanks een springl
I. De eerste honderd jaar van
vriend. De eerste honderd jaar van zijn le
ven heeft hij sluimerend doorgebracht, tot
dat een deel van zijn partituur toevallig ge
vonden werd als omwikkeling van vrucht
bomen in de tuin van een voorname Duitse
graaf. Daarop voor het eerst uitgevoerd in
1 834 en thans, dank zij de moderne ge
luidstechniek op elk gewenst moment te
beluisteren: de 'Hohe Messe' van Johann
Sebastian Bach. Twaalf jaar geleden ont
moette ik hem voor het eerst en nog zijn we
niet uitgepraat, of beter gezegd, is hij niet
uitgepraat en ik niet uitgeluisterd. Avon
den lang spreekt hij tegen me en ik hoef
niets terug te zeggen. Trouwens, ik vraag
een
jaar,
ende
Zo
eer
maa