a c a o o o <D co co 0) u O O N O (1) O 43 Zijn bankmensen niet kunstzinnig van aardVia een wedstrijd heeft Raboband overtuigende bewijzen voor het tegendeel weten te vergaren. Enthousiaste reacties uit alle delen van het land stroomden er binnentoen eind vorig jaar aan lezers uitingen van culturele interesse werden gevraagd. Op deze pagina's een kleine selectie uit het ingezonden materiaal. Met als bekroning een fotoserie vervaardigd door Jan Sjoerd Kramer uit het Friese Harlingen. Zonder aarzeling werd diens bijdrage als de beste gekenschetst. De voltallige personeelsbezetting van de bank Harlingen was er on langs getuige van hoe fotograaf Kramer een bij zijn bekroning horende ets kreeg aangeboden. Directeur Varekamp van het Leeuwardense Rabobank-regio- kantoor kweet zich van die plezierige taak tijdens een ongedwongen bijeenkomst. Behalve de prent van graficus Ru van Ros- sem voor de winnaar was er voor mevrouw Kunstzinnige foto's oond. fJijL- V Kramer een feestelijke ruiker bloemen. De overhandiging vormde het slot van een toespraakje waarin de heer Varekamp on der meer constateerde: 'Culturele aangele genheden zijn niet mijn persoonlijke spe cialiteit. Het culturele is ook niet primair onze doelstelling als bank. Toch is het goed wanneer die culturele aspecten er zo 3 nu en dan wat in betrokken worden. Over de vraag of aan het eind van een werkdag de kas klopt, kan geen meningsverschil be staan. Bij discussies over kunst ligt dat an ders.' De foto's waarmee verzekeringsman Jan Sjoerd Kramer een gooi deed naar het be schikbaar gestelde kunstwerk, zijn verras send door hun ingetogen en sober karak ter. Ze maken duidelijk dat iemand die er oog voor heeft, ook aan eenvoudige en al lerminst spectaculaire onderwerpen iets 'sprekends' weet te geven. Persoonlijk zegt hij in een toelichting het volgende over zijn opvattingen. 'Abstracte zeefdrukken zoals ze bij ons' in de bank hangen, vertonen zo te zien geen enkele overeenkomst met het frivole van een Ru bens-schilderij. Toch hebben ze een ding met elkaar gemeen: beide zijn het uitingen van kunst. Het gebruikte materiaal of de gekozen vorm kan sterk variëren. Het is ook pas in tweede instantie van belang. In de eerste plaats komt volgens mij de vraag of de maker iets van zijn gevoelens, zijn be trokkenheid bij een onderwerp heeft kun nen vertalen. Zelf ben ik al jaren aan de fo tografie verslingerd. Via het kiekje ben ik ertoe gekomen 'het bijzondere in het ge wone' vast te leggen. Ook een foto is een venster op de wereld. Zo'n camera legt een moment en een manier van kijken vast.' Overtuigend zien we dit credo tot uiting gebracht in het als illustratie van deze tekst gekozen fotomateriaal,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 6