a
c
a
o
o
o
<D
co
co
0)
u
O
O
N
O
(1)
O
43
Zijn bankmensen
niet kunstzinnig van aardVia
een wedstrijd heeft Raboband
overtuigende bewijzen voor het
tegendeel weten te vergaren.
Enthousiaste reacties uit alle
delen van het land stroomden
er binnentoen eind vorig jaar
aan lezers uitingen van
culturele interesse werden
gevraagd. Op deze pagina's
een kleine selectie uit het
ingezonden materiaal. Met als
bekroning een fotoserie
vervaardigd door Jan Sjoerd
Kramer uit het Friese
Harlingen. Zonder aarzeling
werd diens bijdrage als de
beste gekenschetst.
De voltallige personeelsbezetting
van de bank Harlingen was er on
langs getuige van hoe fotograaf
Kramer een bij zijn bekroning horende ets
kreeg aangeboden. Directeur Varekamp
van het Leeuwardense Rabobank-regio-
kantoor kweet zich van die plezierige taak
tijdens een ongedwongen bijeenkomst.
Behalve de prent van graficus Ru van Ros-
sem voor de winnaar was er voor mevrouw
Kunstzinnige
foto's
oond.
fJijL- V
Kramer een feestelijke ruiker bloemen. De
overhandiging vormde het slot van een
toespraakje waarin de heer Varekamp on
der meer constateerde: 'Culturele aangele
genheden zijn niet mijn persoonlijke spe
cialiteit. Het culturele is ook niet primair
onze doelstelling als bank. Toch is het
goed wanneer die culturele aspecten er zo
3
nu en dan wat in betrokken worden. Over
de vraag of aan het eind van een werkdag
de kas klopt, kan geen meningsverschil be
staan. Bij discussies over kunst ligt dat an
ders.'
De foto's waarmee verzekeringsman Jan
Sjoerd Kramer een gooi deed naar het be
schikbaar gestelde kunstwerk, zijn verras
send door hun ingetogen en sober karak
ter. Ze maken duidelijk dat iemand die er
oog voor heeft, ook aan eenvoudige en al
lerminst spectaculaire onderwerpen iets
'sprekends' weet te geven.
Persoonlijk zegt hij in een toelichting het
volgende over zijn opvattingen. 'Abstracte
zeefdrukken zoals ze bij ons' in de bank
hangen, vertonen zo te zien geen enkele
overeenkomst met het frivole van een Ru
bens-schilderij. Toch hebben ze een ding
met elkaar gemeen: beide zijn het uitingen
van kunst. Het gebruikte materiaal of de
gekozen vorm kan sterk variëren. Het is ook
pas in tweede instantie van belang. In de
eerste plaats komt volgens mij de vraag of
de maker iets van zijn gevoelens, zijn be
trokkenheid bij een onderwerp heeft kun
nen vertalen. Zelf ben ik al jaren aan de fo
tografie verslingerd. Via het kiekje ben ik
ertoe gekomen 'het bijzondere in het ge
wone' vast te leggen. Ook een foto is een
venster op de wereld. Zo'n camera legt een
moment en een manier van kijken vast.'
Overtuigend zien we dit credo tot uiting
gebracht in het als illustratie van deze tekst
gekozen fotomateriaal,