Centrales voor pleeggezinnen mikken op kwaliteit. Wilt U vakantiegezin zijn? 'r> in Z Passend *°otjongerfn Afgelopen najaar zetten de Rabobanken mas saal hun schouders onder de wervingsactie van de geza menlijke centrales voor pleeggezinnen. Pakkende posters ondersteunden de campagne en voor belang stellenden lag er op duizen den bankbalies een folder met antwoordkaart gereed. Bij het opmaken van een tus senstand omstreeks de jaar wisseling blijken er ruim 400 kaarten te zijn geretour neerd. Is dat veel of weinig? In 's-Hertogenbosch legt Ra- boband die vraag voor aan Jan Willem Schuurman, be last met het voorbereidende en coördinerende werk rond de actie. Vroeger voorkwam ellend Om het storm te laten lopen, da's de kunst niet,' geeft hij te verstaan. 'Als bemiddelaars tus sen vraag en aanbod mikken wij echter heel nadrukkelijk op kwaliteit, zelfselectie onder potentiële pleegouders. Wat wij wil len is goeie mensen overhouden...' Dan volgt een uiteenzetting over een op merkelijk neveneffect van de werving. Voor het eerst sinds de oprichting van de cen trales voor pleeggezinnen is er bij het Rabobankinitiatief iets gelukt wat nog nooit eerder gebeurde: niet alleen binnen het eigen werkveld, de kinderinstellingen, de internaten en tehuizen, maar ook daar buiten viel volop te constateren dat het publiek ervan gehoord had... Jan Willem Schuurman: 'Dat is toch maar te danken aan de bereidwillige inzet van het bankpersoneel. Voor iets wat zo uit pakt vind ik een woord van dank zeker op zijn plaats. Het wijst op een stukje kli maatsbeïnvloeding waarvan men de bete kenis niet moet onderschatten.' Vertelt vervolgens een persoonlijke reac tie op het nieuws dat de Rabobanken hun kantoren openstelden bij de werving: 'Tel kens nieuwsgierig stoppen wanneer je er gens weer een Rabobank-uithangbord ontdekte. Even kijken of de posters er ook hingen. En jawel hoor, op de voordeuren soms wel...' Problematiek Er bestaat nog een andere reden waarom de centrales voor pleeggezinnen zich ge lukkig prijzen met de Rabobank in zee te zijn gegaan. Bij de gezinnen die zich in het verleden bereid toonden pleegkinderen in huis op te nemen, was de maatschappelij ke bovenlaag naar verhouding zeer sterk vertegenwoordigd. Men hoopt geleidelijk aan ook uit andere bevolkingsgroepen meer sympathisanten te kunnen recrute- ren. Essentieel daarbij is of de mensen de problematiek waar ze mee te maken krij gen wel voldoende beseffen. Een ding na melijk moet de centrales in ieder geval na gegeven worden: ze spiegelen in hun be middelingsrol de zaken niet mooier af dan de werkelijkheid. Eerder het tegendeel is Puntgaaf Circa vijftien jaar geleden zijn de centrales voor pleeggezinnen uit de startblokken gekomen. In kinderbeschermingsland was het toen nog gebruik dat allerlei in stellingen 'in het wilde weg' hun maat schappelijk werk(st)ers op pad stuurden naar mensen die overwogen een pleeg-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 8