De blauwe kolom. maandelijks orgaan voor het personeel van de Rabobanken jaargang 8 nummer 2 februari 1982 Redactieraad: mr. Jan R. Haverkamp, voorzitter (Rabobank Nederland)* mr. Gerard Meijs, plv. voorzitter (Rabobank Nederland) Tryntsje de Boer (Sneek) Wil Botting (Vlissingen) Yvonne Verdonk (Hengelo-O.) Sievert Hekman (Baflo) Joop Keuning (Renkum) Henny Krist (Dalen-Coevorden) Jos. Paulussen (Merkelbeek) Huibert Zuur (Gouda)* leden hoofdredactie Redactie: Wim G. M. Aerts drs. Cok de Zwart Bureauredactie Karei de Mol Redactieadres: Postbus 8098 3503 SE Utrecht telefoon (030) 362396 of 36 28 94 Abonnementen administratie: telefoon (030) 36 26 91 Vormgeving en druk: Hoonte-Holland Utrecht Correspondenten: Jo Boesewinkel (Someren) Frans Broos (Helmond) Johan Hegeman (Hellendoorn-Nijverdal) Frans van Hoof (Valkenswaard) Theo ter Horst (Bodegraven) Arie den Hoed (Lopik) Rene Kuzee (Bergambacht) Ruud van Nistelrode (Veldhoven) Fred Tuurenhout (Schipluiden) Huub Vanhommerig (Kerkrade) Bert Westra (Voorschoten) Henk de Wolff (Amstelveen) Een uitgave van Rabobank Nederland raboband Naarmate een bedrijf of onderneming groeit, komen er allerlei instituten en voorzie ningen binnen dat bedrijf, welke eigen zijn aan een grote onderneming. Dat begint meestal met een eigen kantine of een eigen personeelsvereniging en kan vaak door lopen tot eigen verzekeringscontracten of zelfs een eigen CAO. Dit soort zaken wordt meestal gezien als het bewijs dat de onderneming volwassen is geworden en tot de 'groten' wordt gerekend. Een ideeënsysteem is ook een van die groeisymptomen. Wat aanvankelijk begon nen is als een houten kastje op de gang, meestal in elkaar geknutseld door een handi ge collega, groeit dan uit tot een bezigheid en een taak welke veel kennis en know how van het bedrijf veronderstelt. Bundeling van de innoverende krachten binnen het bedrijf, wordt dat dan zo fraai genoemd. Ook voor onze organisatie is die bundeling van innoverende krachten in aantocht. In een van de voorjaarsvergaderingen van de Centrale Kringvergadering zal een voor stel worden behandeld tot instelling van één groot ideeënsysteem voor de gehele Rabobankorganisatie. Uiteraard waren er al bij veel Rabobanken ideeënsystemen en ook bij de centrale bank werkte een goed functionerende ideeëncommissie. In 1981 heeft de Hoofddirectie een werkgroep ingesteld bestaande uit vertegen woordigers van aangesloten banken en van de centrale bank. Deze werkgroep, waarin niet alleen directeuren van aangesloten banken maar ook personeelsleden zitting hadden, kreeg tot taak te onderzoeken of één ideeënsysteem voor de gehele organisatie haalbaar was of niet. De werkgroep heeft haar advies afgerond en kwam tot de slotsom dat er inderdaad één ideeënsysteem moest komen ten behoeve van de aangesloten banken en de centrale bank. Hoe moetje nou zo'n ideeënsysteem zien? Is het een maatregel in de efficiëntiehoek of in de produktensector? Of is het een voorziening in de sociale sector? Waarschijnlijk beide. Uiteraard is een ideeënsysteem bedoeld om verbetering te ver krijgen van werkwijzen en methoden binnen onze organisatie. Maar evenzeer biedt een ideeënsysteem aan alle werknemers binnen onze organisatie de gelegenheid om hun stem te laten horen en hun inventiviteit kenbaar te maken, ook en juist over aangelegenheden die niet hun eigen vakgebied of specialisme betreffen. Art. 2.2 van het concept-reglement vermeldt voorts dat het ideeënsysteem tracht 'dit doel te bereiken door de ingezonden ideeën te belonen, welke naar het oordeel van een daartoe ingestelde commissie voor beloning in aanmerking komen'. Evenzeer als bij andere grote 'ondernemingen' is ook voor onze organisatie een over koepelend ideeënsysteem een bewijs dat we 'groot' zijn geworden. Maar tegelijker tijd is het een poging om iets te herstellen en iets terug te krijgen wat juist ten gevol ge van die groei verloren is gegaan. Ik bedoel de all-round-kennis, het totale over zicht, de mogelijkheid om zienswijzen en spontaan opgekomen aanpassingen uit te wisselen. In dit opzicht is het ideeënbussysteem een nieuw communicatiemiddel dat specialisten en generalisten met elkaar in contact brengt en dat mensen alert en waakzaam houdt. Een voortreffelijk middel bovendien tegen verambtelijking en berusten in eigen specialisme. Bundeling van de innoverende krachten in onze organisatie. Hopelijk is het nieuwe Rabobankideeënsysteem een goede aanwinst voor onze organisatie. Duur hoeft de ze nieuwigheid niet te zijn, want bij een goed functioneren van de ideeënbeoorde- lingscommissie levert de realisering van een goed idee altijd meer op dan de belo ning ervan gekost heeft. En dat is mooi meegenomen in deze tijd van bezuinigingen. GM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1982 | | pagina 2