De
blauwe
kolom.
maandelijks orgaan
voor het personeel
van de Rabobanken
jaargang 8 nummer 2
februari 1982
Redactieraad:
mr. Jan R. Haverkamp, voorzitter
(Rabobank Nederland)*
mr. Gerard Meijs, plv. voorzitter
(Rabobank Nederland)
Tryntsje de Boer (Sneek)
Wil Botting (Vlissingen)
Yvonne Verdonk (Hengelo-O.)
Sievert Hekman (Baflo)
Joop Keuning (Renkum)
Henny Krist (Dalen-Coevorden)
Jos. Paulussen (Merkelbeek)
Huibert Zuur (Gouda)*
leden hoofdredactie
Redactie:
Wim G. M. Aerts
drs. Cok de Zwart
Bureauredactie
Karei de Mol
Redactieadres:
Postbus 8098
3503 SE Utrecht
telefoon (030) 362396
of 36 28 94
Abonnementen
administratie:
telefoon (030) 36 26 91
Vormgeving en druk:
Hoonte-Holland
Utrecht
Correspondenten:
Jo Boesewinkel (Someren)
Frans Broos (Helmond)
Johan Hegeman (Hellendoorn-Nijverdal)
Frans van Hoof (Valkenswaard)
Theo ter Horst (Bodegraven)
Arie den Hoed (Lopik)
Rene Kuzee (Bergambacht)
Ruud van Nistelrode (Veldhoven)
Fred Tuurenhout (Schipluiden)
Huub Vanhommerig (Kerkrade)
Bert Westra (Voorschoten)
Henk de Wolff (Amstelveen)
Een uitgave van Rabobank Nederland
raboband
Naarmate een bedrijf of onderneming groeit, komen er allerlei instituten en voorzie
ningen binnen dat bedrijf, welke eigen zijn aan een grote onderneming. Dat begint
meestal met een eigen kantine of een eigen personeelsvereniging en kan vaak door
lopen tot eigen verzekeringscontracten of zelfs een eigen CAO. Dit soort zaken
wordt meestal gezien als het bewijs dat de onderneming volwassen is geworden en
tot de 'groten' wordt gerekend.
Een ideeënsysteem is ook een van die groeisymptomen. Wat aanvankelijk begon
nen is als een houten kastje op de gang, meestal in elkaar geknutseld door een handi
ge collega, groeit dan uit tot een bezigheid en een taak welke veel kennis en know
how van het bedrijf veronderstelt. Bundeling van de innoverende krachten binnen
het bedrijf, wordt dat dan zo fraai genoemd.
Ook voor onze organisatie is die bundeling van innoverende krachten in aantocht. In
een van de voorjaarsvergaderingen van de Centrale Kringvergadering zal een voor
stel worden behandeld tot instelling van één groot ideeënsysteem voor de gehele
Rabobankorganisatie. Uiteraard waren er al bij veel Rabobanken ideeënsystemen
en ook bij de centrale bank werkte een goed functionerende ideeëncommissie.
In 1981 heeft de Hoofddirectie een werkgroep ingesteld bestaande uit vertegen
woordigers van aangesloten banken en van de centrale bank. Deze werkgroep,
waarin niet alleen directeuren van aangesloten banken maar ook personeelsleden
zitting hadden, kreeg tot taak te onderzoeken of één ideeënsysteem voor de gehele
organisatie haalbaar was of niet. De werkgroep heeft haar advies afgerond en kwam
tot de slotsom dat er inderdaad één ideeënsysteem moest komen ten behoeve van
de aangesloten banken en de centrale bank.
Hoe moetje nou zo'n ideeënsysteem zien? Is het een maatregel in de efficiëntiehoek
of in de produktensector? Of is het een voorziening in de sociale sector?
Waarschijnlijk beide. Uiteraard is een ideeënsysteem bedoeld om verbetering te ver
krijgen van werkwijzen en methoden binnen onze organisatie. Maar evenzeer biedt
een ideeënsysteem aan alle werknemers binnen onze organisatie de gelegenheid
om hun stem te laten horen en hun inventiviteit kenbaar te maken, ook en juist over
aangelegenheden die niet hun eigen vakgebied of specialisme betreffen.
Art. 2.2 van het concept-reglement vermeldt voorts dat het ideeënsysteem tracht
'dit doel te bereiken door de ingezonden ideeën te belonen, welke naar het oordeel
van een daartoe ingestelde commissie voor beloning in aanmerking komen'.
Evenzeer als bij andere grote 'ondernemingen' is ook voor onze organisatie een over
koepelend ideeënsysteem een bewijs dat we 'groot' zijn geworden. Maar tegelijker
tijd is het een poging om iets te herstellen en iets terug te krijgen wat juist ten gevol
ge van die groei verloren is gegaan. Ik bedoel de all-round-kennis, het totale over
zicht, de mogelijkheid om zienswijzen en spontaan opgekomen aanpassingen uit te
wisselen. In dit opzicht is het ideeënbussysteem een nieuw communicatiemiddel
dat specialisten en generalisten met elkaar in contact brengt en dat mensen alert en
waakzaam houdt. Een voortreffelijk middel bovendien tegen verambtelijking en
berusten in eigen specialisme.
Bundeling van de innoverende krachten in onze organisatie. Hopelijk is het nieuwe
Rabobankideeënsysteem een goede aanwinst voor onze organisatie. Duur hoeft de
ze nieuwigheid niet te zijn, want bij een goed functioneren van de ideeënbeoorde-
lingscommissie levert de realisering van een goed idee altijd meer op dan de belo
ning ervan gekost heeft. En dat is mooi meegenomen in deze tijd van bezuinigingen.
GM